Oranssin pazuzun soittolista on ladattu maailmanlopun visioilla ja kuumeilevilla tunnelmilla

Uuden albuminsa julkaisuun valmistautuva yhtye laati varsin eklektisen soittolistan aina elektronisista ääniaalloista metalliseen paahtoon.

14.04.2020

Juttusarjamme karanteenisoittolistoista on edennyt jo yhdeksänteen osaansa. Poikkeusolosuhteiden erilaisiin tilanteisiin laaditut listat löytyvät täältä.

Tällä kertaa vuorossa on Oranssi pazuzu. Psykedeelistä metallia esittävä tamperelaisyhtye julkaisee perjantaina uransa viidennen, mutta Nuclear Blastin kautta ensimmäisen albuminsa. Mestarin kynsi -levyltä on saatu esimakua vainoharhoja lietsovan ja aivopesuun pyrkivän Uusi teknokratia -kappaleen verran.

Yhtyeen kokoama soittolista jatkaa näissä merkeissä: alta löytyy musiikkia eristyksissä kuumotteleville ja kuumeileville, ääniä janoaville ihmisille. Kappaleiden kuratoinnista ja kommentoinnista vastaavat Jun-His, Ontto ja Ikon.

Pan Sonic: Hinaaja/Tugboat
Jun-His: ”Vaikka biisi onkin melkoisen perkussiivinen rytmeiltään, se onnistuu silti valumaan mustan mönjän tavoin vapaana ja tunkeutumaan jokaiseen koloon ja kanjoniin. Äärimmäisen hienoa electro-myllytystä!”

Deafkids: Templo do Caos
Ontto: ”Brasilialainen trio fuusioi omaperäisellä tavalla groovaavaa rytmitykitystä, elektrosaundeja ja metallikitarointia. Arvaamatonta, psykoottisen intensiivistä. Tässä on aitoa kaaoksen ja vaaran tuntua.”

Can: Oh Yeah
Ikon: ”Oh Yeah on loistava esimerkki siitä, miten painostavia musiikillisia maisemia Can on onnistunut albumeillaan maalailemaan. Sopii kävelylle kaupungin autioilla kaduilla.”

Anna von Hausswolff: The Mysterious Vanishing of Electra
Ontto: ”Hausswolff yhdistelee hienolla tavalla kirkkourkuja ja noitamaisiin sfääreihin ulottuvaa sopraanoääntään meditatiiviseen junnaukseen. Tämä norjalainen kutsutaan esilaulajaksi viimeisiin lopunajan riitteihin.”

Alessandro Cortini: Perdonare
Jun-His: ”Tässä on sellaista lähtölaskun tuntua, jossa odotellaan jotain suurta tapahtuvaksi henkeä pidellen. Koko ihmiskunta katsoo ja odottaa mitä tapahtuu seuraavaksi.”

Radiohead: Myxomatosis
Ikon: ”Radioheadin aggressiivisempaa ilmaisua edustava kappale. Pörisevät syntetisaattorit hierovat korvia ja yhtye paahtaa kuin viimeistä päivää.”

Yugen Blakrok: Monatomic Mushroom
Jun-His: ”Hienoa, melko orgaanista räpäytystä Etelä-Afrikasta. Jotain komeaa okkultistista tarttuvaa pintaa tässä on ja aika synkällä otteella mennään, vaikka kauneuttakin tässä vilautetaan.”

Loop: Afterglow
Ontto: ”Loopin junnaavassa muotokielessä on paitsi zeniläistä tyyneyttä, myös goottilaista synkkyyttä. Sopii hyvin yhteen eristäytymisen kanssa, kun ajatukset pyörivät samoja ratoja ja seinät alkavat kaatua päälle.”

Aluk Todolo: IV XII MMX
Ontto: ”Aluk Todolo vie minimalismin ja jännitteen vielä huomattavasti edellistä biisiä pidemmälle. Dissonanssit muuttavat muotoaan, ilman että niihin ehtii tarttua tyynnyttävää harmoniaa. Biisi tuntuu koko ajan lipeävän tyyneyden otteesta. Kuumeinen, ahdistava, ärsyttäväkin teos.”

Insect Ark: Danube
Ontto: ”Kuumehoureiden jälkeen hyönteisarkku johdattaa virvoittavan joen äärelle. Synkyyden syövereistä nousee arvokas ja juhlava teema.”

Weyes Blood: A Lots Gonna Change
Jun-His: ”Dramaattista ja hienoa laulutulkintaa sekä sinatramaista sovittamista. Biisi heijastelee onnistuneesti tunteita isojen muutosten kynnyksellä, ja muistelee aikaa ennen muutoksia.”

Trentemøller feat. Rachel Goswell: Cold Comfort
Ikon: ”Tanskalaistuottajan ja Slowdive-musikantin yhteistyön hedelmä. Kaunis, eteerinen kappale maalailee kuvaa päättymättömistä pakkasen pieksemistä rannoista ja kylmistä kuolleista nummista. Biisin kertosäe onnistuu säikäyttämään joka kerta.”

Portishead: Threads
Ikon: ”Riipivä lopetus Portisheadin Third-levylle, joka jo itsessään on aikansa mestariteos. Biisin jännite on yhtä piinaava kuin yrittäisit hiipiä hiljaa alas narisevia portaita.”

King Crimson: In the Court of The Crimson King
Ikon: ”Tämä sävellys soi aina mielessä kun mietin maailmanloppua. Olisi pettymys, jos se olisi yhtään vähemmän mahtipontista.”

Lisää luettavaa