Viime viikon lauantaina vietetty Record Store Day oli menestys Iso-Britanniassa. Suomessa siihen osallistui kokonaista kaksi kauppaa, jotka eivät saaneet juuri tukea täkäläisiltä isoilta levy-yhtiöiltä. Sonyn Suomen-osaston toimitusjohtaja Kimmo Valtanen lupaa, että he pyrkivät ensi vuonna osallistumaan tapahtumaan.
Teksti: Julius Lahdenoja, kuva: Parlophone
Neljäs vuosittainen Record Store Day täytti 17. huhtikuuta levykauppoja ympäri maailmaa musiikkiharrastajilla. NME kertoo, että Britanniassa sinkkumyynti nousi kampanjapäivänä 466 prosenttia peruslauantaista, ja albumien myynti liki yhdeksän prosenttia.
Suomessa päivä noteerattiin vain kahdessa levykaupassa, Turun 8raidassa ja Helsingin Stupido-Shopissa.
8raidan Fredrik Johansson oli tyytyväinen päivään.
”Se oli meille onnistunut, vaikka lauantaihin mennessä ei kaupallemme ollut saapunut kuin neljä Record Store Day -tuotetta. Viikonlopun aikana meillä oli enemmän asiakkaita kuin koko tämän vuoden Levyale-kampanjan ekana viikkona.”
Levyale on saanut kritiikkiä muiltakin levykaupoilta. Esimerkiksi Stupido-Shopin Aleksi Pahkala luonnehti sitä Rumbablogissa ”isojen levy-yhtiöiden varastontyhjennykseksi”.
”Levyalen voisi melkein siirtää kokonaan marketteihin, jos se jatkuu samalla tavalla, ja järjestää levykaupoille oman alekampanjan Record Store Dayn yhteydessä”, 8raidan Johansson sanoo.
Aiemmin Stupidon Pahkala kritisoi isojen levy-yhtiöiden nihkeää suhtautumista Record Store Day -kampanjaan. Myös Johansson toivoisi, että monikansalliset yhtiöt saataisiin mukaan tukemaan itsenäisiä levykauppoja.
Suomen Sony Music Entertainmentin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen sanoo, että kyse oli kommunikaation puutteesta.
”Kuulin itse tapahtumasta ensi kerran Rumbablogista. Idea on aivan loistava, ja pyrimme ensi vuonna osallistumaan tapahtumaan.”
Valtanen puhuu myös itsenäisten levykauppojen merkityksestä suurille levy-yhtiöille.
”Vaikka yhä suurempi osa myynnistä tapahtuu verkkolataamoissa ja tavarataloissa, uusien ilmiöiden silmälläpitäminen on aina ollut tärkeää alalla. Pienet levykaupat ovat usein edelläkävijöitä ja löytävät uudet hienot asiat ensimmäisinä.”
Valtanen muistuttaa, että levykauppojen on ensi vuonna hyvä lähestyä levy-yhtiöitä ajoissa, jotta Record Store Day -julkaisuja saadaan hankittua.
Record Store Dayta varten julkaistiin toistasataa erikoisjulkaisua rajoitetuista sinkuista remixeihin ja muihin harvinaisuuksiin. Talkoisiin osallistuivat niin Crystal Castlesin kaltaiset indiebändit kuin Metallica, Bruce Springsteen ja muut stadionmammutit.
Korkeimman profiilin Record Store Day -julkaisu oli Blurin paluusingle Fool’s Day, joka oli yhtyeen ensimmäinen julkaisu vuoden 2003 jälkeen. Kappaleen voi nyt ladata Blurin verkkosivulta.
Useimmat erikoisjulkaisut julkaistiin vain fyysisissä formaateissa erittäin rajoitettuna painoksena, mutta joitakin Record Store Dayn kunniaksi julkaistuja kappaleita voi kuunnella verkossa. Pitchfork keräsi kappaleista linkkilistan, josta löytyy biisejä Bon Iveristä Blonde Redheadiin.