Käsi ylös: kenen lapsuuden haaveisiin on kuulunut tulla isona tähdeksi? Arvatenkin aika monen.
Niin myös Annika Oksasen. Hän halusi tanssijaksi ja päätyi sillä tiellä SM-kisatasolle ja tanssinopettajaksi asti. Jossain vaiheessa Oksanen kuitenkin huomasi oman alansa löytyvän esiintymislavan ulkopuolelta.
”Vahvuuteni on tukea ja puskea heitä, jotka seisovat siellä lavalla. Työni ja omien aatteiden kautta voin vaikuttaa tähän alaan”, Oksanen sanoo.
Musiikki ja rytmitaju löytyivät 4-vuotiaana aloitetun tanssiharrastuksen myötä. Valokuvaopinnot kirkastivat ajatusta kulttuurin parissa työskentelystä.
”Päädyin opiskelemaan kulttuurituotantoa, jota en aluksi edes tiennyt olevan olemassa. Se oli alana ihan tuntematon 10 vuotta sitten.”
Tällä hetkellä Annika Oksanen työskentelee ohjelmatoimisto Live Nationin agenttina ja promoottorina. Alkuvuodesta hänet valittiin pohjoismaiden musiikkivientialan yhteishankkeen Nomexin nuoria tekijöitä noteeraavalle Top 20 Under 30 -listalle. Lokakuussa hän sai tunnustusta Musiikki & Media -tapahtuman Industry Awards -gaalassa Vuoden agentti- ja Tulevaisuuden suunnannäyttäjä -ehdokkuuksilla.
Intohimo saa Oksasen kaltaisen ammattilaisen tekemään ajoittain raskastakin työtään.
”Tämä ala on yhtä vuoristorataa, ja aiheuttaa paljon stressiä. Loppujen lopuksi aina kuitenkin mietin, että saan tehdä sitä, mitä rakastan: työskennellä musiikin parissa.”
Oksasella on kokemusta musiikkikentän eri laidoilta. Hän on työskennellyt paitsi nimekkäissä alan yrityksissä, myös eräälle nimekkäälle artistille, yhdysvaltalaiselle Cat Powerille.
Vuonna 2012 Oksanen oli Fullsteamilla harjoittelussa ja päätyi emännöimään Cat Poweria yhden viikonlopun ajan, kun tämä tuli Helsinkiin keikalle.
”Näytin hänelle stadin eri mestoja ja vein hänen silloisen poikaystävänsä Lepakkomieheen hc-keikalle. Kun Cat Power oli lähdössä, hän pyysi, että tulisin tekemään hänelle töitä. Olin jo kohdannut jonkin verran ulkomaisia artisteja, joten ajattelin aluksi, että hän vain puhuu. Mutta aika pian hän laittoi minulle mailia ja sanoi olevansa tosissaan.”
Siitä alkoi Oksasen parivuotinen henkilökohtaisen assistentin pesti Yhdysvalloissa.
”Olin sitä ennen ollut töissä toisella puolella musakenttää. Yhtäkkiä piti tottua olemaan artistille töissä ja vaatimaan asioita. Sitä oli vaikeakin opetella, koska yleensä haluan, että kaikilla on mahdollisimman hyvä olla, ja että asiat menevät iisisti.”
Ymmärrys artisteja kohtaan kasvoi huomattavasti tuona aikana.
”Artistina oleminen on osa sitä, kuka olet. Pitää olla visio, ja pitää vaatia asioita. Ei saa myötäillä, mitä muut sanovat, koska silloin voi hukata itsensä. Siinä on tiettyä psykologiaa, miten artistit joskus vaativat asioita vain todistaakseen, että he voivat, ja testatakseen, että tiimi ympärillä on motivoitunutta.”
Myös musiikkialan tekijöitä vaivaava alituinen stressi tuli Oksaselle tutuksi Cat Powerille työskennellessä.
”Tein töitä 24/7 ja laitoin pariksi vuodeksi oman elämäni hyllyyn. Sitä kautta opin, että mitä tahansa duunia tekeekin, täytyy pitää huolta itsestään. Jos aamulla tulee fiilis, ettei yhtään jaksaisi lähteä töihin, hälytyskellojen pitäisi soida. On tärkeää vetää omat rajat ja miettiä elämää myös työn ulkopuolella.”
Oksanen huomauttaa musiikkialan työuupumuksen olleen aiemmin tabu.
”Nyt siitä onneksi puhutaan, ja se on rohkeaa ja ihanaa. Musa-alalla on normi, että ihmisillä on ’kiire, kiire’, kun kysytään kuulumisia.”
Alan arvostuksesta ja monipuolisesta työkokemuksesta voisi päätellä Annika Oksasen urakehityksen olleen päämäärätietoista ja suunniteltua.
”Koko ajan minulla on ollut rappu, jota kiipeän, mutta en ole tasan tarkkaan aina tiennyt, mihin olen menossa. Kun olen tehnyt tuotantoa jossain, olen tajunnut, että haluan tehdä enemmän töitä artistien kanssa. Jenkki-reissun jälkeen tajusin, että haluan tehdä töitä myös kansainvälisesti.”
Ja niin hän nyt tekeekin. Vuonna 2017 Oksanen pestattiin Live Nationille, jossa hän toimii kotimaisten artistien promoottorina ja ulkomaisten artistien agenttina.
Oksasen edustamat artistit valikoituvat hänen oman mielenkiintonsa mukaan. Tällä hetkellä työn alla ovat muun muassa suomalaiset Pastoripike, Mikael Gabriel, LCMDF ja aiemmin Ronya-nimellä tunnettu New Ro sekä ulkomaisista esimerkiksi Jungle, Tove Styrke ja Boy Pablo.
Live Nation on Suomessa toimivista ohjelmatoimistoista kansainvälisimpiä ja suurimpia. Vaikka Oksanen toteaa työnsä olevan myymistä, saa hän sytykkeensä siihen muualta kuin myyntiluvuista.
”Kaikilla yrityksillä on tulostavoite ja tietty paine niiden duunissa, mutta aika samalla tavalla kaikki ohjelmatoimistot toimivat. Kansainvälisenä toimistona meillä on toki hyvät verkostot, ja me tehdään paljon yhteistyötä muiden maiden kanssa.”
Annika Oksasen visioissa tulevaisuus näyttäisi tältä: enemmän naisia musiikkialalle, myös johtotehtäviin, enemmän naispuolisia artisteja festareille, enemmän röyhkeyttä ja kannanottoa tasa-arvoasioissa ja monikulttuurisempaa musiikkiskeneä Suomeen. Omalla alallaan hän jo tekee tasa-arvotyötä, koska kohtaa nuorena naisena vähättelyä tämän tästä.
”Taistelutapani on tällä hetkellä hiljainen mutta suunnitelmallinen. Teen sitä duunia salakavalasti. En sano, että ’vittu, buukkaa enemmän naisia’, vaan ’oletko kuullut tästä artistista?’ ilman, että pusken artistin sukupuolta. Koen, että jos olen liian hyökkäävä, se myös sulkee ovia.”
Vallan myötä vaikutusmahdollisuudetkin laajenevat.
”Jos haluat saavuttaa jotain ja teet tarpeeksi duunia sen eteen, saavutat sen jossain vaiheessa. Aloitat vaikka kahvin keittämisestä. Itse olen nyt keskivaiheilla rappusissa. Sitten, kun olen korkeammalla ja minulla on enemmän valtaa, minulla on myös enemmän vaikutusvaltaa, ja voin toivottavasti vaikuttaa laajemmin isompiin arvokysymyksiin.”
Oman työnsä lisäksi Oksanen ajaa tasa-arvon sanomaa Menkkaklubi-dj-kollektiivissa, jonka hän muodostaa dj Annikki -nimellä yhdessä dj Dönerin ja dj Coco Wylden kanssa.
”Meidän tavoitteena on levittää rauhanomaisesti tasa-arvon sanomaa, ja agendana saada aikaan tosi hyvät bileet, missä kaikilla on hyvä olla. Me saamme toisistamme tosi paljon energiaa, ja keikoillakin jorataan ihan täysillä.”
Annika Oksanen
Nosturi 2009
”Nosturin harjoittelun kautta ajauduin kunnolla musa-alalle. Minulle on jäänyt mieleen, kuinka minä, ekan vuoden kulttuurituotannon opiskelija, ja Eeka Mäkynen, Nosturin silloinen promoottori, irrotettiin yhdessä purkkaa lavalta. Se näytti, että miten pitkälle pääsetkin, et ole ikinä liian hyvä tekemään jotain tuollaista hommaa.”
USA 2012–14
”Cat Powerin henkilökohtaisena assistenttina työskentely parin vuoden ajan oli iso asia urallani ja elämässä muutenkin. En edes miettinyt päätöstä, kun Cat Power pyysi minua hänelle töihin. Ei ollut vaihtoehto, että olisin kieltäytynyt. Se oli paras ja rankin oppikoulu, jonka olen käynyt.”
Nomexin tunnustus
”Kun meili tuli, luulin sen olevan spämmiä: ’Congratulations, you have been selected…’ Oli hienoa, että joku näkee, mitä yritän tehdä. Listalle valitut kutsuttiin Norjaan networking-lounaalle, jonka tarkoituksena oli tutustuttaa meitä toisiimme. Oli mahtavaa, että meille haluttiin luoda sellainen foorumi.”