Jos kohdallesi sattuu napsahtamaan musiikkipalkinto, etkä tiedä kuinka se tulisi vastaanottaa, kannattaa omaksua The Knifesta ja Fever Raysta tutun Karin Dreijer Anderssonin käyttäytymisohjeet.
Teksti: Oskari Onninen, kuva: Jussi Hellsten / Flow Festival
Vuonna 2003 The Knife lähetti Ruotsin Emmoja vastaavaan Grammis-gaalaan kaksi gorilla-asuista radikaalifeministiä vastaanottamaan vuoden pop-bändin palkintoa ja protestoimaan musiikkibisneksen miesvaltaisuutta.
Vuonna 2007 bändi taas kiitti kuudesta voittamastaan Grammis-palkinnosta videomuotoisella puheella, joka jatkoi yhtyeen mediaa välttelevää linjaa.
Tällä kertaa voittajaksi nousi Knifen sijaan Dreijer Anderssonin sooloprojekti Fever Ray, joka voitti ruotsalaisradio P3:n vuoden tanssiartistin palkinnon.
Nyt Dreijer Andersson uskaltautui itse paikalle tilaisuuteen. Kuultuaan voitostaan hän asteli palkintogaalassa lavalle punainen huppu päässään ja pokkasi palkinnon kasvot animaatiosarja Futuraman Zoidberg-hahmoa etäisesti muistuttavan äyriäisnaamion peittäminä.
Kuten etikettiin kuuluu, Dreijer Andersson piti myös kiitospuheen, jota voi ylisanoitta pitää yhtenä historian komeimmista.
Ensi viikolla järjestettävää Emma-gaalaa silmälläpitäen suosittelisin myös Vesa-Matti Loiria ja Lauri Tähkää lämpimästi katsomaan Dreijer Anderssonista mallia, kuinka palkintopatsaat tulee vastaanottaa.
Lue liveraportti The Knifen elektro-oopperasta Rumbasta 2/10.