Ilmoitus: Lauri Haav etsii uutta, mutta palaa vanhojen suosikkien pariin – tällainen on artistin vuosi paketissa

Debyyttialbuminsa julkaissut r&b-/hiphop-artisti epäilee kuunnelleensa Spotifysta tänä vuonna eniten The Weekndiä, Drakea ja Bon Iveriä.

Max Steffansson

ILMOITUS Lauri Haav kuuntelee omien sanojensa mukaan musiikkia koko ajan. Kotona musiikki tulee Spotifysta tai vinyylevyiltä. Napit ovat korvissa hänen kulkiessaan kaupungilla, musa soi kiesin rullatessa kaduilla. Studiossa musiikin tekemisen ja siitä keskustelemisen lisäksi kuunnellaan myös muiden tekemiä biisejä.

”Ennen kuin aletaan hommiin, jutellaan uusista hyvistä biiseistä ja löydöistä ja kuunnellaan niitä. Miksausvaiheessa monesti kuunnellaan jotain referenssibiisejä, joissa on makeita juttuja, ja mietitään, että lähdetäänkö siihen suuntaan”, Haav sanoo.

Studiossa Haavin vuosi onkin kulunut. PME julkaisi Haavin tummasävyisen, r&b:tä ja hiphopia yhdistelevän debyyttialbumin Silmä kii. Se ilmestyi keskelle pandemiakevättä, suoraan poikkeusolojen keskelle.

”Vuosi ei mennyt niin kuin oli suunniteltu. Levyä julkaistessa en ajatellut, että tuntuisi oudolta tai vaikealta. Sen vain täytyi tulla ulos, oli tilanne mikä tahansa. Jälkeenpäin olen miettinyt, etten juhlistanut albumia mitenkään, en oikeastaan edes nähnyt ketään.”

Kesän piti olla Haavin ensimmäinen kunnollinen festarikesä. Hän kertoo osanneensa odottaa, että tapahtumat perutaan. Silti perumiset iskivät kipeästi päin kasvoja.

”Ei se kivalta tuntunut. Asennoiduin kuitenkin niin, että tämä oli vain yksi kesä. Niitä tulee lisää. Katse on eteenpäin.”

Kesä kuluikin studiossa räppäri Gettomasan ja tuottaja Ruubenin kanssa. Sessioiden tuloksena syntyi Gettomasan Kalamies-albumi, jonka kahdeksasta kappaleesta kuudella kuullaan myös Haavia.

”Oma rooli levyllä kasvoi luonnostaan. Oltiin tehty biisejä, joihin kertosäkeisiin mä istuin helposti, ja pystyin kertomaan kappaleen tarinaa. Palaset vain loksahtelivat kohdalleen siinä projektissa. Se ei ollut suunniteltua, se oli kesäistä hauskanpitoa.”

Uutta omaa musiikkia Haav on tehnyt tuottaja Aaro 630:n kanssa. Haav kuvailee tuottajaa ystäväkseen ja luottotyypiksi musiikkisuositusten suhteen.

”Hän on sellainen, jonka makuun luotan. Varmaan menee myös toisin päin.”

Haav kertoo etsivänsä uutta musiikkia aktiivisesti. Perjantaisin syynissä on Spotifyn New Music Friday -lista: mitä on ilmestynyt Suomessa, onko ulkomailla tapahtunut mielenkiintoisia juttuja. Haav kertoo, ettei kerää enää suosikkeja itse tehdyille soittolistoille, vaan painaa nimen muistiin. Vuoden mielenkiintoisin löytö on kanadalainen Black Atlass, joka julkaisi tummaa ja hypnoottista r&b:tä sisältävän Dream Awake -albumin The Weekndin XO Recordsin kautta.

The Weeknd puolestaan lukeutuu Haavin suosikkiartisteihin, joiden musiikin hän huomaa palaavansa uudestaan ja uudestaan.

”Tänä vuonna vanha musiikki ja ikisuosikit ovat olleet isossa roolissa. Kun erikoistilanne alkoi maailmassa, niin itselläkin musan kuuntelu muuttui. Palasi niihin vanhoihin suosikkeihin, eikä oikein tuntunut löytyvän mitään uutta ja mielenkiintoista.”

”The Weekndin vanha musa on sitä parasta. Wicked Games -biisi on klassikko, ja koko Trilogy-levy itsessään loistava. Tällä uudella After Hours -albumilla Weeknd osasi vihdoin yhdistää kaikki musiikkinsa osa-alueet yhdeksi syväksi paketiksi.”

Eikä Haav ole The Weeknd -fanituksensa kanssa yksin: kanadalaistähti oli Spotifyn Suomen suosituimpien artistien listan kahdeksas ja Blinding Lights -kappale Suomen toiseksi kuunnelluin. Onko Blinding Lights myös Haavin kuunnelluimpien listalla?

”En uskalla yhtään arvata. Vastaus pyörii varmaan jossain The Weekndin, Bon Iverin ja Draken suunnalla.”

Haav ei ole vielä tehnyt itse Spotifyn Vuosi paketissa -katsausta tämän vuoden osalta.

”Viime vuonna ykkösenä oli Drake. Yllätyin siitä, koska mielestäni en viime vuonna kuunnellut hänen musaansa niin paljon. Tänä vuonna olen taas palannut sen pariin.”

Tällainen oli Lauri Haavin vuosi 2020 paketissa hänen itsensä kertomana.

Advertisement