Norah Jones: Little Broken Hearts – Uneliasta fiilistelyä välillä onnistuneemmin, välillä vähemmän

”Toivottavasti Pori Jazz -kansa pysyy hereillä keikan loppuun asti”, tokaisee Tomi Nordlund arvionsa päätteeksi.

Teksti: Tomi Nordlund, kuva: EMI

Norah Jones: Little Broken Hearts
Blue Note

Lisää uneliasta tunnelmointia.

Norah Jonesin 20 miljoonaa kappaletta myynyt esikoisalbumi Come Away with Me ilmestyi kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen naiselta on ilmestynyt neljä vaihtelevan tasoista levyllistä popjazzia ja folkia. Kaupallisuuden sijaan artistin tekemisissä on korostunut kunnianhimo.

Viides levy tarjoilee jälleen seesteistä ja sävykästä musiikkia. Uutta ovat entistä painokkaammat rytmit, kaikuisat kitarat ja kevyen elektroniset äänimaisemat, jotka Jones on loihtinut yhdessä tuottaja Danger Mousen kanssa. Yleistunnelma on hämyinen ja etenee maksimissaan keskitempossa.

Ikävä kyllä laulaja-lauluntekijänä Jones on aina ollut vähän tylsä. Siitä muistuttaa nyt levyn yhdentekevin kappale She’s 22. Huomattavasti kiinnostavammat After the Fall ja Miriam tarjoavat Joan as Police Womanin kaltaista viileän mystistä tyylittelyä ja 4 Broken Hearts naispuolista Roy Orbison -tulkintaa.

33-vuotias nappisilmä saapuu heinäkuussa ensi kertaa Suomeen. Toivottavasti Pori Jazz -kansa pysyy hereillä keikan loppuun asti.

Arvio on julkaistu Rumbassa 5/12. Kuuntele levy Spotifyssa.