Ennakkokuuntelussa Color Dolor – Björkiä, taiderockia, Kate Bushia ja kaikenlaista samassa paketissa

Kappas, mielenkiintoinen tapaus tämä orkesteri!

Kuva: Antti Saarainen

Tarjolla tänään: vuonna 2011 perustetun Color Dolor -yhtyeen debyyttilevy Cuckoo in a Clock on nyt kaiken kansan kuultavana. Mikäli omaperäinen taiderock yhtään kiinnostaa, tämä onkin varsin tutustumisen arvoinen tapaus. Tarkasta itse alta!

Joka biisillä eri suuntaan kurkottavan yhtyeen albumi tulee myyntiin viikon kuluttua 14. kesäkuuta. Lue helsinkiläisbändin itse kirjoittamat selvitykset kustakin levyn biisistä Soundcloud-soittimen alta, kirjoittajana laulaja-lauluntekijä Stina Koistinen. Hyvä!

The Angel
”Olin ystävän luona kylässä, ja löysin kirjahyllystä William Blaken runokokoelman. Etsin tuolloin runoja sävellettäväksi, ja teosta hetken selattuani löysin The Angel -runon, joka kertoo traagisen tarinan siitä, kuinka elämässä voi jäädä yksin jollei muista pitää sydäntään auki. William Blake on kirjoittanut tekstin 1800-luvun alussa, ja se on silti täysin ajaton. Janin sumutorvia muistuttavat trumpettiraidat ovat mielestäni huippualoitus levylle.”

Ones in the Woods
”Biisin selkärangan muodostaa ehdottomasti Ilkan kurkkulaulun ja mahtipontisen riffin pyhä liitto. Yksi levyn voimakappaleista, joka sai myös uudet tekstit. Haasteena uudelleenkirjoituksissa oli koittaa luoda uudella tekstillä eheä tarina, pitäen vanhan melodian ja rytmiikan. Lopputulos onnistui ja uudet laulut ovatkin paremmat kuin vanhat!”

What Is Left?
”Tämä kappale syntyi muiden jälkeen ja nousi kiistatta singlejulkaisuksi. Menin maaliskuussa 2011 innokkaana treeneihin päässäni osa sanoista, kertsin riffi, pari sointua sekä lopun pianokuvio. Niistä raaka-aineista sitten sovitettiin tämä yksinkertainen mutta koukuttava popralli. Oktaaveri-trumpetti luo biisiin loistavat bassomöyhinnät.”
Inspiraation kappaleeseen antoi monien ystävien kuihtuneet rakkaussuhteet. Tärkeää on ymmärtää, että asioista pääsee yli aikanaan, ja että lopulta mädäntynyt rakkaussuhde on pahin laatuaan. He’ll get over it, you’ll get over it!

Measures
”Ainoa biisi, joka syntyi kokonaan yhdeltä istumalta. Oli lokakuinen iltapäivä, kun astelin pianon ääreen ja biisi vain valahti koskettimille. Välillä asioista voi jauhaa vuositolkulla sanomatta mitään – Measuresia säveltäessäni tuntui, että jokainen sana oli totta. Leissin luovasta kitaroinnista tuli lopulta biisin ydin, ja Ilkan tomikomppi muistuttaa sydämen sykettä. Sellistivieraamme Juho Kanervon soolo on kuin katkeransuloinen kirsikka biisin lopussa.”

Beasts
”Marimba, kellopeli, piano yhdistettynä kitaran vingahduksiin luovat täydellisen tunnelman kappaleen alkuun. Olen laulanut paljon studiossa, mutten aiemmin äänittänyt pianonsoittoani. Se oli jännittävää ja ihanaa! Beasts on yksi kappaleista, jonka sanoitin uudelleen. Minulla oli selkeä kuva, mistä halusin kappaleen kertovan kun kirjoitin uusia sanoja, mutta kertosäettä en saanut luonnistumaan. Kutsuimme apuvoimia, ja lopulta MIAU:n rumpali Anu Kaukolan ehdotus kertsiin löysi paikkansa biisistä.”

A House
”Kappale kertoo erakoitumisesta ja yksinäisyydestä – ja siitä, ettei koskaan ole liian myöhäistä. Biisi alkaa taputuksilla, ja 10 pistettä sille, joka arvaa, mitä muita siinä läpsytellään kuin käsiä! Avaruussekoilubiisi, joka huipentuu Leissin noisesooloon, joka on etenkin livenä melko villiä kamaa.”

Silent
”Sävelsin Silentin mökillä kesällä 2010 meidän raihnaisella mökkipianolla. Lopulta levylle päätyi riisuttu akustinen kitara–laulu-versio. Leissin nerokas kitarointi antoi biisille juuri oikeanlaista haavoittuvuutta. Ottoja otettiin muutamia, ennen kuin pääsimme biisin ytimeen.”

Heavy Lifting
Heavy Lifting on meidän maailmamme elämäntyylin kyseenalaistava viisu. Yksi lempisooloistani ever on Janin trumpettisoolo tässä biisissä, plus Ilen ja Leissin nyrjähtänyt komppi toimii kuin vimmattu. Raidalta voi löytää myös vahvaa merimieslaulantaa! Tähän kappaleeseen säkeistön on kirjoittanut ruotsalainen muusikkoystäväni Xenia Kriisin, jolta muuten julkaistaan syksyllä debyyttialbumi Hymn. Tsek it!”

Heart in Ambush feat. Jonathan Hilli
”Rakastan duettoja, ja olen onnekas kun sain tehdä tämän kappaleen Jonathan Hillin kanssa. Äänissämme on samoja värejä ja vibraa, yhdessä laulaminen on suuri ilo. Teksti on vanha Pohjois-Amerikan intiaanien runo, jonka löysin kirjastosta (kiitos Suomen kirjastojärjestelmä!). Erilaiset riffit ovat biisissä koko ajan keskiössä kaikilla instrumenteilla.”

The Letter
”Xenia Kriisinin kirjoittama teksti syntyi, kun hän löysi kihlattunsa isovanhempien vintiltä vanhoja kirjeitä, joissa yhdessä kirjeessä oli lupaus tuonpuoleisesta onnesta. Mahdoton, kielletty rakkaus inspiroi riisuttuun ja vähäeleiseen sovitukseen.”