Hyväntekeväisyys, anteliaisuus ja pyhä puhtoisuus – kun puhutaan äiti Teresasta, ajatukset ajautuvat helposti tämänkaltaisiin mielikuviin. Vuonna 2016 pyhimykseksi julistettu äiti Teresa eli Anjezë Gonxhe Bojaxhiu (1910–1997) tunnettiin hänen perustamastaan Rakkauden lähetyssisaret -sääntökunnasta, jonka työ Kalkuttan köyhien auttamiseksi teki roomalaiskatolisesta nunnasta maailmankuulun.
Äiti Teresa on myös toiminut inspiraationa Abreun perjantaina 30. toukokuuta ilmestyneelle singlelle, joka käsittelee pahan ja hyvän välistä spektriä. Se, mihin ihminen ja hänen tekonsa tällä spektrillä asettuvat, ei useinkaan ole mustavalkoista, varsinkaan kun puhutaan ihmissuhteista. Eri näkökulmien subjektiivista luonnetta käsittelee kappaleessa myös Bizi, jonka debyyttialbumi Pitäiskö mun soittaa sille ilmestyi ystävänpäivänä.
Abreu kertoo tiedotteessa aloittaneensa Äiti Teresa -kappaleen tekemisen jo marraskuussa 2023 Emma Johanssonin ja Atso Soivion kanssa. Biisin vaatimasta pitkästä prosessista on kiistatta kuultavissa kaikuja lopputuloksessa, sillä jokainen yksityiskohta on täydellisesti paikoillaan: suurieleiseen tuotantoon sulautuvasta hartaan hymnimäisestä taustalaulusta aina Abreun ja Bizin äänien samettimaisuuksien yhteneväisyyteen saakka.
Kappale on tyylikkään dramaattinen tavalla, jonka vain kuningatar Abreu hallitsee. Temaattisesti se käsittelee aihetta, joka on jokaiselle deittailun teräväreunaisessa maailmassa pyörineelle helposti samaistuttava: kertakäyttökulttuuri ja ihmissuhteiden hyötyaspektit ovat pinnassa, kun treffikumppanin vilpilliset tarkoitusperät käyvät pitkän epäröinnin jälkeen sietämättömiksi, ja omanarvontunto voittaa nautinnonhakuisuuden.
”Annoin sulle ehkä vähän liikaakin anteeks, kyl siin kesti, mut vihdoinkin oon nähnyt tarpeeks”, Abreu laulaa matkalla kohti kertosäettä, jossa sensuellit huokaukset sekoittuvat vihjaileviin ”paha”-henkäyksiin.

Lue myös: ”Oon miettinyt, miksi niin monelle tavallinen elämä ei riitä” – Pihlajan kolmas albumi on ilmestynyt
Lue myös: Anna Abreu klubikiertueelle – sen jälkeen luvassa määrittelemättömän pitkä tauko
Sensuellisuus värittää intensiivisen kappaleen tunnelmaa leikkisän tuhmaksi, mikä on kokonaisuuden kannalta tärkeä ratkaisu. Jos kappaleesta puuttuisi tämä syvään punertavaan valuva viettelevyyden sävy, olisi riskinä totisuus, joka söisi biisin tanssittavuudesta. Tällaisenaan Äiti Teresa on kuitenkin seksikäs ja voimakas tavalla, joka kohottaa ja energisoi ennemmin kuin saa itkeskelemään ihmissuhteiden haasteita.
Myös Bizin verse heittää biisiin ilkikurisen käänteen. Hänen tehtäväkseen jää muistuttaa kolikon kääntöpuolesta: ”Et säkään enkeli oo”, hän laulaa äänellä, jonka lumovoima on kuin erikseen kappaletta varten tehty.
Bizin edustama näkökulma vahvistaa kokemusta siitä, että kappaleessa on yhtä paljon leikkisyyttä kuin tosissaan olevaa kiihkeyttä. Jos kumpikin tunnistaa demonin toisessa, mihin pahan määritelmä siinä tapauksessa enää pohjautuu? Voiko pahuudessa olla tasavertaisuutta, vai raukeaako se silloin tehden itsensä tyhjäksi?
Kappaleessa ei siis julisteta totuuksia, vaan jätetään inhimillisiä ovia raolleen hyvän ja pahan määritelmien suhteen. Onhan äiti Teresaakin kritisoitu muun muassa köyhäinhoidon puutteellisesta tasosta ja hänen suhteistaan diktaattoreihin.
Tuore kappale tulee löytymään Abreun kahdeksannelta studioalbumilta, joka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna. Upeasta tanssillisesta liveshow’staan tunnettu Abreu aloittaa ensi vuonna pitkän tauon. Sitä ennen hänet ja hänen tanssijansa nähdään kesän festarikeikoilla muun muassa Provinssissa, Ruisrockissa, Ilosaarirockissa ja juhannuksena Tahkolla ja Himoksella.