Arvostetusta räppäristä tuli palkittu äänisuunnittelija – Kasperi Laine kehottaa laajentamaan horisonttia, esimerkiksi Susanna Leinonen Companyn kehollisen teoksen parissa

Susanna Leinonen Companyn 20-vuotisjuhlateos Body esitetään Espoon Kulttuurikeskuksessa viikonloppuna. Musiikin vaikuttavaan nykytanssiteokseen on säveltänyt Laineen Kasperina tunnettu Kasperi Laine.

Esa Valkeajärvi

Savukoneen usva leijuu neljän ruumissäkin yllä. Paljaat ihmisvartalot alkavat kietoutua epäinhimillisesti toisiinsa, liikkeen jännite kasvaa samalla jousien pauhun kanssa. Eri parin raajat vääntyvät yhteen ja muodostavat sykkivän kimpun. Sunn O))) -yhtyeen valoteknikkona tunnettu Anne Weckström värjää työkaluillaan kaiken verenpunaiseksi. Musiikki muuttuu metronomimaiseksi tikitykseksi, joka vetää magneetin lailla puoleensa teollista kolketta. Tanssijoiden liikkeestä tulee mekaanista ja hyönteismäistä, se on samanaikaisesti täydellisen hallittua ja hallitsemattoman riivattua. Abstraktit äänet rutisevat kuin Sähkö-levymerkin levyillä.

Olen katsomassa Susanna Leinonen Companyn 20-vuotisjuhlateos Bodyn harjoituksia vain kahta päivää ennen ensi-iltaa. Nykytanssiteos pureutuu nimensä mukaisesti kehollisuuteen. Jopa sen katsominen tuntuu fyysiseltä. Liike vyöryy päälle intensiteetillä ja vangitsee täysin.

Teoksessa kuultavan musiikin on säveltänyt Kasperi Laine, jonka yhteistyö Susanna Leinosen kanssa on alkanut jo 16 vuotta sitten. Laine kertoo Leinosen tykästyneen Kasperi Laine & Kummitusorkesteri -albumin (2005), ja halunneensa käyttää sitä koreografiassaan.

”Susanna oli yksi harvoista sen löytäneistä”, Lainen naurahtaa.

”Se on mun huonoiten myynyt levy, olen siitä edelleen velkaa levy-yhtiölle.”

Albumia rinnastettiin Laineen silloisen Kaucas-yhtyeen kulmikkaisiin äänimaisemiin ja mainittiinpa arvioissa myös Trickyn triphop. Laine opiskeli levyn ilmestymisen aikoihin ääni- ja valosuunnittelua. Hän ”kilahti” äänisuunnitteluun suorittaessaan siviilipalvelusta Lappeenrannan kaupunginteatterissa. Piuhojen lajittelun ohessa Laine pääsi tekemään äänisuunnittelua.

”Tajusin tosi nopeasti, että teatterissa, tanssissa ja performanssissa on tilaa kaikelle popmusiikin näkökulmasta omituiselle. Voi mennä syvään päätyyn, eikä sitä katsottu mitenkään oudosti.”

Rumban lukijoille hän lienee tutumpi Laineen Kasperina, arvostettuna lappeenrantalaislähtöisenä konkariräppärinä, jonka äänessä on savun korventamaa käheyttä ja jonka slackermaisesti venyvää flow’ta korostetun kovat konsonantit rytmittävät. Äänisuunnittelija-Laine on säveltänyt kokeellista musiikkia sämplereillään ja modulaarisyntetisaattoreillaan Susanna Leinosen lisäksi muiden muassa Malmön oopperan sinfoniaorkesterille ja Q-teatterin palkittu hittituotanto Kaspar Hauseriin.

Laine sai opetus- ja kulttuuriministerin myöntämän Suomi-palkinnon vuonna 2016 ansioistaan taiteilijana. Ensi vuonna Laineella on aikomus julkaista albumillinen tai kaksi tanssi- ja teatteriteoksiin säveltämäänsä musiikkia, kenties oman Window Factory -levymerkkinsä kautta.

”Ennen ajattelin, että nämä roolit täytyy pitää erillään. Nykyään pidän kaikkea tätä vain yhtenä sammiona, joka täyttyy ja sieltä nostellaan ideoita. Laineen Kasperin biiseissä saattaa olla sämplejä näyttämöteoksista ja toisin päin. On mielenkiintoista tutkia näitä matskuja eri ympäristöissä.”

Laine kuvaili itseään muutaman vuoden takaisessa haastattelussa ”äijäksi, joka raahataan väkisin teatteriin”. Se ei ole muuttunut, hän naurahtaa.

”Siinä on samaa kuin räpissäkin, en halua fiilistellä liikaa muiden tekemisiä. Yritän vältellä skeneytymistä. Tykkään kuunnella jazzia ja muuta, minkä parissa en operoi.”

Omien piirien ulkopuoliset ilmiöt Lainetta kiinnostavat. Esimerkiksi hän antaa tractor pullingin.

”Jos siihen suhtautuu jonkinlaisena performanssina: isoja koneita, mustaa savua. Voimakkaita abstrakteja teemoja ja energiaa. Onko se hyvää vai huonoa, se on eri asia. Tai trampoliinipuistossa käynti; jotkut fiilistelee sitä pomppimista. Kyllä se laajentaa omaa käsitystä ihmisyydestä.”

Laine siteeraa opettajaansa Markku Uimosta, jonka mukaan elämään on hyvä suhtautua kuin elokuvaan tai teokseen.

”Se auttaa ottamaan etäisyyttä arkisiin ja absurdiltakin tuntuviin asioihin. Kun niitä tarkkailee teoksena, ne voivatkin olla todella mielenkiintoisia.”

Tästä myös populaarimusiikin tai räpin kuuntelijat voisivat ottaa Laineen mukaan koppia.

”Ajattelen, että elämä on yksi aika rajattu matka. On todella arvokasta, mitä enemmän ehtii kokemusmielessä nähdä. Perspektiivi ja horisontti laajenee.”

Susanna Leinonen käskee valot päälle ja määrää tanssijoilleen tauon. Ensi-illan lähestymisen aistii: ilmassa on sähköä, esiintymisasuun on tehtävä korjauksia, kohtauksiin viilauksia. Kestää tovin, että katsomon puolellakin pulssi tasaantuu.

Susanna Leinonen Companyn Body Espoon Kulttuurikeskuksen Louhi-salissa perjantaina 26.11. klo 19, lauantaina 27.11. klo 19 ja sunnuntaina 28.11. klo 15 ja 19. Pääsylippuja myy Lippupiste.