”Biisit ovat syntyneet vuoden harmaimpina ja synkimpinä aikoina” – haastattelussa debyyttialbuminsa julkaissut Samuel

Harmaa kaupunki sisältää kytköksensä Pasilaan.

09.05.2020

Rumba aloitti juttusarjan, jossa nostetaan esiin nousevia ja potentiaalisia nimiä. Juttusarjassa käydään läpi paitsi artistin suhtautumista musiikkiin, myös sitä miten artistin polulle ikinä päädyttiin. Edellisessä osassa oli Glayden, sen löydät täältä.

Tällä kertaa vuorossa on Mikael Gabrielin Tasoi Recordsin kiinnitys Samuel, joka yhdistelee musiikissaan räppiä, poppia ja r&b:tä.

Juuri debyyttialbuminsa Harmaa kaupunki julkaissut muusikko kertoo Rumballe miten päätyi Tasoille, miten suhtautuu omaan musiikkiinsa ja mikä häntä inspiroi. Levy löytyy suoratoistopalveluista.

Mikä soi napeissa just nyt?
Don Toliverin Heaven Or Hell -levy ja Tame Impala. Edellä mainittujen lisäksi napeissa soi paljon indielistoja, joista en aina edes katso kuka artisti tai biisi soi milloinkin. Kaikki musa
soi ja kovaa!”

Mist sä tuut?
”Tulen alun perin Espoosta! Olen soittanut 6-vuotiaasta lähtien pianoa ja vähän myöhemmin aloin soittamaan rumpuja
ja laulamaan.”

”Yläasteen musaluokalla tutustuin tämän [uuden] levyn tuottajaan Alvar Escartiniin, jonka kanssa alettiin tehdä Garage Bandillä jotain musaa. Joskus parisen vuotta sitten ajoin suoraan Alvarin kotistudiolta Miklulle [Gabriel] ja vein mun poltetun demomixtapen sen postilaatikkoon. Muutamien mutkien jälkeen ollaan tässä pisteessä.”


Debyyttialbumi?
”Debyyttialbumi kantaa nimeä Harmaa kaupunki. Se käsittelee henkistä kasvua, uuden chapterin avaamista elämässä, juoksua tuntematonta kohti ja elämän realiteettien ymmärtämistä sekä hyväksymistä. Ehkä joku henkinen kasvukipuilu voisi olla oikea sana kuvailemaan sitä.”

”Albumin tarina sijoittuu Harmaaseen kaupunkiin, mutta kuulija saa itse päättää kokeeko Harmaan kaupungin olevan itsessään synkkä paikka vai ainoastaan paikka, joka nähdään tunnetiloista johtuen synkkänä. Harmaa kaupunki voi olla siis vain mielentila ja ainakin mielentilana itse sen suurimmaksi osin näen.”

”Biisit ovat syntyneet vuoden harmaimpina ja synkimpinä aikoina, jolloin ainakin itse käyn usein kamppailua syvien kelojen kanssa. Osa biiseistä on äänitetty kaverini Joonan entisessä Pasilan kämpässä ja siitä osaltaan varmaan Harmaa kaupunki ideakin lähti.”


Silloin tajusin, että haluan artistiksi.
”Uskon, että kaikista tärkeintä mulle on ollut löytää se väylä, jonka kautta vaikuttaa ja saada kuulijakuntaa teksteille ja ajatuksille. Omien tunteiden ja ajatusten kirjoittaminen on ollut mulle aina kuin terapiaa ja siten tullut tosi luonnostaan.”

”Väylä niiden tekstien jakamiseen on täytynyt löytää ja oma musikaalisuus lisättynä kirjoittamiseen on vaan ajanut mut tekemään musiikkia.”

”Artistiutta alkoi varmaan pohtimaan vakavammin vasta, kun ensimmäisiä kertoja sai omia tekstejä ja demoja jonkun muun kuultavaksi ja myöhemmin Tasoin ilmaistessa kiinnostusta. Enemmän kuitenkin koen, että teen sitä mikä tuntuu
parhaimmalta, ja jos ei joskus tunnu hyvältä, katson uudelleen mitä haluan tehdä.”

Musiikillinen esikuvasi?
”Liian vaikea kysymys. Oon varmaan jonkin tasoinen hybridi. Saan joka suunnasta vaikutteita. Oli ne sitten melodia/harmonia -ideoita, sanoituksia, niiden tasoja tai mitä ikinä.”

”Kuuntelen musaa niin laidasta laitaan, että vaikutteet syntyvät enemmänkin genreistä, eikä niinkään yksittäisistä artisteista. Mutta viime aikoina olen kuunnellut paljon Tame Impalaa ja uppoutunut niihin melodioihin.”

Jos nyt kuulisit musiikkiasi ensimmäistä kertaa, niin mihin siinä rakastuisit?
”Monipuolisuus ja tekstit. Mun musa on ja tulee olemaan monipuolista. Mun mielestä tiettyihin tunnetiloihin eri tyylit toimii vaan paremmin ja mulla ne tunnetilat on todella monipuolisia.”

”Teksteistä puolestaan voi löytää paljon asioita, joita varmasti jokainen meistä joskus käy läpi ja sitä kautta samaistumispintaa. Tykkään myös tehdä kokonaisuuksia, mutta silti niin, että biisit toimivat myös yksinään.”

Lisää luettavaa