Haastattelussa Goblin-yhtyeensä viikonloppuna Suomeen tuova Claudio Simonetti

Suomeen saapuva kauhuelokuvien mestarisäveltäjä Claudio Simonetti kertoo viikonlopun Goblin-konserteista ja antaa uuden Suspiria-version kuulla kunniansa.

Kolmatta kertaa Suomeen saapuva Claudio Simonetti’s Goblin esiintyy perjantaina Helsingin Savoy-teatterissa livesäestäen Dario Argenton klassikkoelokuvat Suspiria (1977) ja Verenpunainen kauhu (Profondo rosso, Deep Red, 1977). Lauantaina yhtye esiintyy ensimmäisen kerran Tampereen Pakkahuoneella esittäen Dario Argenton elokuviin sävellettyjen soundtrack-teemojen parhaimmistoa.

Claudio Simonetti’s Goblinin kokoonpano on erilainen kuin aiemmilla vierailukerroillanne. Mikä on muuttunut?

Claudio Simonetti: ”Edellisellä kerralla Dawn of the Dead -konsertissa (2017) meillä ei ollut basistia. Viime kesänä yhtyeeseen liittyi basistiksi Cecilia Nappo. Cecilia on juuri sellainen muusikko mitä yhtye tarvitsee. Hän on erittäin tarkka elokuvien live-esityksissä, kuten hänen miehensä Federico Maragoni, joka taas on yhtyeen uusi rumpali. Vuoden alusta yhtyeestä lähtenyt Titta Tani halusi jatkaa omia projektejaan. Hän oli mukana yhtyeessä yli 20 vuotta liityttyään Daemonia-yhtyeen aikaiseen kokoonpanoon Yhdysvaltalaisesta Necrophagia-yhtyeestä . Titta haluaa luoda jotain omaa ja täysin uutta ja ymmärrän häntä täysin. Muutos tapahtui hyvässä hengessä, Cecilian saaminen basistiksi ja Federicon rumpaliksi yhtyeeseen on helpottanut työtämme suunnattomasti. Titta Tanin tavoin lukuisia vuosia jo Daemonian aikaisessa kokoonpanossa soittanut Bruno Previtali on aina ollut mies paikallaan. Tällä kokoonpanolla yhtyeen tekemisessä on täysin uutta näkemystä.”

Kummasta pidät enemmän, konserteista vai elokuvien livesäestyksistä?

”Livesäestyksissä pidetään kiinni elokuvaan sovitetun soundtrack-version toteutuksesta. Kaiken musiikin on oltava yhtenäisesti sen mukaan soitettua, kuin alunperin Verenpunaisen kauhuun (Profondo Rosso, 1975) tai Suspiriaan (1977) tehdyn. Soitto ei saa lipsua missään kohtaa. Normaalikeikoissa meillä on toki visuaaleja esitettävän kappaleen elokuvasta, mutta voimme soittaa esimerkiksi eri version Demons-elokuvan soundtrack-levyltä, eikä filmiä varten sovitettua versiota.”

”Nyt tulevassa viikonlopussa minua kihelmöi eniten perjantain tuplakonsertti, missä elokuvat kuin niiden musiikkikin ovat hyvin erilaisia ja tämä on varmasti niin meille esiintyjille kuin yleisölle ainutlaatuinen kokemus. Pidän todella paljon Savoy-teatterista; esiinnyimme siellä edellisellä kerralla. Myös suomalainen yleisö on ottanut meidät vastaan joka kerta todella hyvin. Minä sekä koko yhtye olemme erittäin kiitollisia päästessämme jälleen soittamaan Suomessa.”

Tuleva perjantain tuplaelokuvakonsertti nauhoitetaan myös.

”Kyllä. Tämä lisää konserttien ainutlaatuisuutta. Tällä kertaa todennäköisesti molemmista elokuvista valitsen tietyt osat myöhemmin julkaistavalle levylle. Dawn of the Dead live at Savoy -levy kuulostaa hyvältä, sillä paikkana Savoy on erinomainen tunnelmaltaan sekä tekniikaltaan, mutta kun soitamme elokuvan ehtojen mukaan konsertin läpi, siinä mukana useita kertoja eri muunnoksina sama teema. Kun yhdistämme kahden esitettävän elokuvan pääteemat, tuleva livelevytys tulee olemaan tiiviimpi kokonaisuus.”

Suspiriassa on todella vahvoja teemoja elokuvan soundtrack-levyllä. Miten aikanaan sävelsit ja toteutit Opening the Sighs -teeman? Kappaleessa kuultavat kaiut sekä huokaukset ovat todella vaikuttavia.

”Kun nauhoitimme elokuvan musiikin vuonna 1976, ei ollut käytössä niin kehittyneitä efektejä, kuten tänä päivänä on helppo digitaalisesti toteuttaa. Minä olen elokuvassa kuultavien tappavien huokausten ja kaikujen ääni. Käytin suurikokoista Moog-syntetisaattoria vahvistamaan kaikupohjia. Nauhoitimme koko levyn ihan normaalisti sen ajan studio-olosuhteissa.”

Olet Dario Argenton kanssa varsin voimakassanaisesti kritisoinut viime vuonna ensi-iltansa saanutta Luca Guadagninon uutta Suspiria-filmatisointia. Mitä mieltä olet Thom Yorken musiikista elokuvaan?

”Uusi Suspiria on tyhmä elokuva! Elokuvan ensimmäinen tunti on mielestäni hyvin onnistunut, mutta elokuva on aivan liian pitkä ja mukana olevat sivujuonteet eivät johda mihinkään. Dario on kritiikissään vieläkin karumpi elokuvaa kohtaan. Musiikillisesti, Thom Yorke on taitava muusikko, mutta elokuva ja sen musiikki eivät ole kauhuelokuvaa. Elokuva on aivan liian pitkä, pitkäveteinen ja elokuvan musiikki pikemminkin nukuttaa, ei pelota.”

Mitä muita suunnitelmia sinulla on yhtyeen kanssa?

”Teemme paraikaa uutta levyä. Siinä ei ole mitään yhteyttä elokuviin, vaan levy sisältää säveltämääni ja yhtyeeni kanssa säveltämää uutta alkuperäismateriaalia. Kuvailisin levyä niin, että puolet levystä on Goblin-musiikiksi miellettävää ja toinen osa täysin omaa tuotantoani. Harjoittelemme myös Tenebrae-elokuvan (1982) live-esitystä. Tenebraen konsertin ja uuden levyn julkistaminen tapahtuu Tokiossa tämän vuoden lokakuussa.”