Italialainen elokuvaefektien mestari ja ohjaaja Sergio Stivaletti (s. 1957) on keskiviikkona starttaavan Night Visions -elokuvafestivaalin yksi päävieraista. Stivalettin uran ensimmäisiä töitä olivat Lamberto Bavan ohjaamat Demons 1 (1985) ja 2 (1986) sekä Sergio Martinon Hands of Steel (1986).
Night Visionsissa nähdään Dario Argenton uljas ja mahtipontisesti kuvattu kauhuelokuva Opera (1987), sekä Sergio Stivalettin ensimmäinen ohjaustyö Wax Mask (1997) ja viimeisimpänä valmistunut raju mafiakuvaus Rabbia Furiosa: Er Canaro. Haastattelimme Stivalettia näihin elokuviin liittyen.
Miten aiemmat työsi efektien parissa elokuvissa Demons 1 ja 2 sekä Hands of Steel erosivat Dario Argenton Opera-elokuvasta?
“Ennen Operaa tehdyissä elokuvissa olin kauhu- ja scifi-fantasiaa käsittelevien teemojen parissa. Tämä oli Operaan verrattuna helpompaa sillä efektit olivat tarkoituksellisesti liioiteltuja, vaikka tietysti vaativat todella paljon tarkkuutta ja aikaa.”
“Operan kohdalla tärkeintä oli realismi. Vastasin elokuvan korpin efekteistä ja vaikka tämä saattaa tuntua helpolta aiempiin töihini verrattuna, sitä se ei todellakaan ollut. Metsästin useita viikkoja eri liikkeistä ja ties mistä tietynlaisia linnun sulkia saadaksemme rakennettua juuri tietynlaisia efektejä elokuvassa käytetystä linnusta.”
“Oli tietysti aitoja lintuja sekä 1:1 rakennettu malli, jonka sisällä oli mekaniikkaa ja erilaisia kaapeleita melkoisesti, ja linnun ohjaaminen oli hyvin hermoja kuluttavaa hommaa. Elokuva on kuvattu laajalla scope-kuvasuhteella ja Dario halusi erikseen linnun jalat, joiden välistä kuvata eräs kohtaus. Suurikokoisia korpin päitä tehtiin tiettyjä otoksia varten, joten töitä todellakin riitti. Olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen ja onnistuin toteuttamaan ne asiat mitä Dario Argento minulta toivoi.”
Ensiohjauksesi Wax Mask (Maschera di Cera 1997) vaikutti olleen hyvin haastava. Vastasit sekä elokuvan erikoisefekteistä ja ohjauksesta.
“Tämä pitää paikkansa. Elokuvaa aloittaessani olin hyvin jännittynyt ja ennen elokuvan avauskohtauksen kuvaamista keskustelin huolistani ohjaaja Lamberto Bavan kanssa. Lamberto auttoi minua suuresti saamaan haluamani asiat oikein ja lisäksi hänen kauttaan sain lainaan hänen isänsä, legendaarisen kauhu- ja genreohjaaja Mario Bavan kuvauskaluston! Boris Karloffin tähdittämän Black Sabbath (1963) ja lukemattomia määriä muita klassikoita ohjannut Mario ei vain ohjannut elokuviaan vaan osallistui kaikkeen mitä tuotanto edellytti. Tästä sain itselleni paljon lisäinspiraatiota ja halusin tietysti rakentaa kohtaukset samassa hengessä kuin Mario omissa elokuvissaan.”
Wax Maskissa sinulla oli hyvin vaikuttavat taustahenkilöt: Italia-kauhun mestarit Lucio Fulci ja Dario Argento. Alun perin Fulcin oli tarkoitus ohjata elokuva, mutta hän menehtyi vähän ennen elokuvan kuvausten alkamista. Ehditkö keskustella elokuvan sisällöstä Fulcin kanssa ennen hänen kuolemaansa?
“Lucio Fulcin kanssa ehdimme työstää elokuvan käsikirjoitusta. Halusin useampaan otteeseen kuvattuun vahamuseo-kauhugenreen jotain poikkeavaa. Leikin myös steariinilla ja huomasin, että sillä sai erittäin hyvän vahan sulamisefektin aikaan. Toinen iso muutos oli se, että vahanukkejen alta ei paljastu kuollutta ihmistä tai luurankoa vaan Terminator-henkinen robotti. Lucio rakasti tätä ideaa. Hänen poismenonsa oli kyllä suuri menetys.”
“Dario Argento auttoi tietysti myös omalla panoksellaan pitkin tuotannon etenemistä, mutta minulla oli vapaat kädet toteuttaa elokuva sellaiseksi kuin halusin.”
Elokuvasi Rabbia Furiosa: Er Canaro saa pohjoismaiden ensi-iltansa tulevana perjantaina Night Visionsissa. Onnittelut siitä! Miten päädyit ohjaamaan muuta kuin kauhua? Elokuva kertoo mafian kiusaamasta koirien trimmaajasta.
“Kiitoksia paljon. On suuri kunnia tuoda elokuvani Night Visionsin ohjelmistoon. Noin vuosi sitten sain puhelun elokuvatuottajalta, joka oli työskennellyt paikallisten rikollistarinoiden parissa. Hänellä oli valitettavasti useita tositarinoita on tarjolla. Hänen kauttaan on valmistunut muun muassa Matteo Garronen Gomorrah (2008). Tarjolla oli useita eri optioita ja ehdin jo turhautua ennen kuin kohdalle tuli Rabbio Furiosan pohjana toiminut tarina.”
“Budjettimme oli hyvin vaatimaton verrattuna Garronen elokuviin, joten säästimme kaikessa. Pääosahahmon koiratrimmaamoon oli jo melkoinen työ saada kaikki lavasteet. Halusin korostaa tarinassani henkilöhahmoja, jotta lopulta pahaan tekoon päätyvä hyvä on aidosti hyvä ja palkkansa saava pahuus aidosti paha.”
Rabbia Furiosa sisältää hyvin rajuja kohtauksia, kuten laittomasti järjestettyjä koiratappeluja. Miten kyseiset kohtaukset toteutettiin?
“Rakastan koiria ja muita eläimiä yli kaiken, ja pohdinkin pitkään tarvitaanko tällaisia kohtauksia elokuvaan. Ne toivat kuitenkin niin selvästi esille vastakohdat tarinan hyvän ja pahan välillä, joten kohtaukset oli saatava elokuvaan.”
“Koirien leikkiä kuvausten aikana katsoessani huomasin, että leikkihän menee koirilla yleisesti hyvin nopeasti rajun näköiseksi. Pohdimme kuvausryhmän ja efektitiimin kanssa, miten realistiselta kohtaus näyttää, jos koirat vain leikkivät innostuneesti ja lisäämme ympärille verta tai veriväriainetta. Tämä toimi onnekseni täydellisesti ja saimme kohtaukset näyttämään rankoilta ilman, että koirat edes pahemmin huomasivat ylimääräistä väriä leikin ympärillä. Oma koirani Zero on mukana yhdessä näistä kohtauksista ja Zero hoiti ensiesiintymisensä valkokankaalla erinomaisesti!”
“Kuolleet koirat itse tekemiäni nukkeja. Eläinrakkaana ihmisenä jo näiden koiramallien tekeminen ja kohtaus, jossa koira piti polttaa olivat hyvin rankkoja tilanteita. Vaikka kyseessä ei ole edes aito eläin.”
Rabbia Furiosassa esiintyy monelle genre-elokuvien ystäville tuttu näyttelijä Giovanni Lombardo Radice (tunnetaan myös nimellä John Morghen). Radice näytteli 80-luvun vaihteen useammassa todella rankoissa kauhu- ja exploitaatioelokuvissa kuten Cannibal Ferox, House on the Edge of the Park ja Cannibal Apocalyse.
“Giovanni Lombardo Radice on lahja kenelle tahansa elokuvaohjaajalle, joka hänet elokuvaansa saa näyttelemään. Hän ottaa työnsä erittäin vakavasti ja on 100-prosenttisesti ammattilainen. Olin työskennellyt Giovannin kanssa aikaisemmin L’invito-lyhytelokuvassa (2013).”
“Kun keskustelin Giovannin kanssa elokuvasta, tuli heti ensimmäisissä lauseissa selväksi, että minä haluan hänet ja Giovanni haluaa ehdottomasti mukaan elokuvaani. Aiempi yhteistyömme oli valanut niin hyvän perustan, että työskentely oli vaivatonta ja Giovanni on mukana myös seuraavassa projektissani.”
Night Vision -festivaali järjestetään 21.–25.11. Lisätietoja tapahtuman kotisivuilta.