Klubit ovat kiinni, mutta tässä on ajankuva helsinkiläisestä klubimusiikista

HKI Zeitgeist Vol. 1 julkaistiin tänään.

Miro-Benji-nimellä musiikkia tekevän Miro-Benjamin Lindströmin levymerkki Untempo julkaisi tänään HKI Zeitgeist Vol. 1 -kokoelmalevyn. Kuten numerosta voi päätellä, ajatuksena on myös jatkaa sarjaa.

”Kokoelmasarjan päätavoitteena on tuoda esiin kotimaan mielenkiintoisimmat nousevat artistit vaihtoehtoisen nykymusiikin kentältä. Sarjan ensimmäinen osa ottaa käsittelyyn Helsingin poikkeuksellisen vahvan klubimusaskenen. Painopiste on uuden sukupolven tanssimusiikin tekijöissä ja kokoelman tavoitteena on heijastella tämän hetkistä ajankuvaa Helsingin klubimusiikillisesta tilasta”, Lindström kertoo.

Helsingin klubiskeneä on luonnehdittu poikkeuksellisen vahvaksi monessa muussakin yhteydessä, niin ulkoimailla kuin Suomessa. Mikä siitä mielestäsi tekee niin vahvan?

”Skenen vahvaksi tekee isolta osin Helsingin klubit, ja moni asia lähtee liikkeelle juuri sieltä. Uskaltaisin väittää, että suuri osa kokoelman artisteista on inspiroitunut juurikin paikallisesta klubikulttuurista, esimerkiksi vaikkapa hyvän klubi-illan merkeissä. Ehkä myös koneellinen rytmi sekä hyvin toteutetut klubit yhdistettynä suomalaiseen eksotismiin tekevät helsinkiläisestä klubikulttuurista kiinnostavaa ulkomailla. Onhan muiden muassa Kaiku, Ääniwalli ja Post Bar hyvin tunnettuja myös Suomen ulkopuolella ja ihan maailman mittakaavassakin poikkeuksellisen onnistuneita ja mietittyjä venueita. Myös Mika Vainion ja kumppanien musiikillinen perintö elää. Lisäksi usein mielenkiintoisimmat liikehdinnät syntyvät katseilta syrjässä ug-ilmiöinä ja juurikin ug-skene on kyllä vahva ja aktiivinen Helsingissä.”

Kokoelman nimestäkin voi päätellä, että tässä pyritään maalaamaan vallitseva ajankuva Helsingin klubimusan tilasta. Klubit ovat kuitenkin olleet kiinni miltei vuoden, tai rajoitetuilla aukioloajoilla. Miten tämä näkyy, kuuluu ja näyttäytyy skenessä, jonka luomalla musiikilla on kuitenkin funktio, jota ei nyt voi toteuttaa?

”Itselleni tanssimusiikin funktio on juurikin tanssilattioilla ja tanssimista vartenhan sitä tehdään. En toki voi puhua muiden puolesta, mutta uskoisin sen olevan näin myös ainakin osaksi muillakin. Käytännössä suurin osa klubikulttuuriin liittyvistä seikoista seisoo tällä hetkellä paikoillaan, ei kaikki, mutta iso osa. Paljon tapahtuu myös netissä. Olen huomannut ja kuullut että moni tuottaja on ollut kiinnostunut nyt myös toisenlaisista musiikillisista suuntauksista. Toki klubimusiikkia tehdään koko ajan, olivat tanssipaikat auki tai ei, mutta onhan se tietysti väistämättäkin suuri osa sitä koko touhua.”

”Päällimmäinen syy kokoelman julkaisuun oli klubien kiinni meneminen. Tässä maalataan ajankuvaa kyllä, mutta perspektiiviä en ole tarkoittanut kaiken kattavaksi. Osa alun perin mukana olleista tyypeistä jäi erinäisistä syistä pois julkaisuista. Haluan painottaa, että kokoelman ulkopuolella on myös iso osa taitavia tekijöitä. Tässä painopisteenä ovat tuoreet konemusatuottajat.”

Kokoelmalla on tällaiselle ”hyvän päivän” klubimusan kuluttajalle sekä tuttuja että aivan uusia nimiä. Esittele ihan lyhyesti muutama levyn fokusbiisi ja artisti sen takana.

”Tuntuisi hassulta nostaa jotakin ylitse muiden, mutta ehkä mä voin tässä vaiheessa kuitenkin antaa propsit Jekulle ja Stusterille, jotka olivat ensimmäiset joita kysyin mukaan ja molempien kanssa on myös yhteisiä musaprojekteja. Jekun kanssa Elohopea ja Stusterin kanssa Soft Assault Orchestra. Stuster vastaa myös suurimmasta osasta levyn masteroimisesta ja oli siinäkin mielessä merkittävässä osassa julkaisua. Kannattaa kuunnella levy kokonaisuudessaan!”

Jos HKI Zeitgeist -kokoelmasarjan on tarkoitus jatkua samalla ajatuksella, eli esitellä vallitseva ajankuva Helsingin klubimusan tilasta, niin milloin uskoisit sen olevan tarpeellista seuraavan kerran?

”Seuraavan kokoelman aihepiirinä tulee olemaan rytmitön musiikki kuten ambient, drone ja uusklassinen. Sarjan tavoitteena on nostaa yleisesti ottaen vaihtoehtoisen musiikin kiinnostavia tekijöitä Helsingissä. Kuraatiotyö toiseen levyyn on jo alkanut ja toivottavasti vielä tämän vuoden puolella saisi ulos. Skene elää hyvin koska internet ja sen virtaukset sekä intohimoiset musiikin ystävät, jotka eivät suostu tyytymään vähään. On myös täysin mahdollista ja jossakin määrin jopa väistämätöntä etteikö juurikin tanssimusa kokoelma saisi jatko-osaa. Ehkä tämän sulkeutumisen hyvänä puolena voisi olla se, että vaikutteita haetaan kenties nyt lähempää. Ehkä kaikki vielä tiivistyy entisestään. Ajankuvaa muokataan kaikki kokoajan, joten julkaisuhan on jo julkaistessaan vanha!”

Kuuntele HKI Zeitgeist Vol. 1.