Kommentti: Valta keskittyy Suomen musiikkikentällä – ja se on mahdollisesti ongelmallista

Sanoman kyydissä oleville artisteille kauppa tietää pulskia aikoja, kirjoittaa Jukka Hätinen.

28.11.2018

Eilen uutisoitiin Sanoma-konsernin ostaneen osuuden Kaiku Entertainmentista ja tätä myötä myös Rähinä Recordsista.

Mietitäänpä, millaisia mahdollisuuksia se voisi avata artisteille talon sisällä.

Kaikun Pekka Ruuska solmii levytyssopimuksen uuden artistin kanssa. Kaikun tallin huipputuottajat Jurek ja Tido tekevät artistitulokkaalle biisin. Singleen pyydetään näkyvyyden lisäämiseksi vierailemaan Elastinen.

Kuka on tämä Elastisen rinnalla esiintyvä nuorukainen, ihmetellään Ilta-Sanomissa. Helsingin Sanomissa vastataan kysymykseen henkilökuvalla – myös albumin arvio löytyy kulttuurisivuilta. Keltanokasta tulee nuorin Aku Ankassa nimenmuunnoksella noteerattu artisti.

Loop, Radio Aalto ja Radio Suomipop ottavat singlen omakseen ja voimasoittoon. Radio Rockin äijät naureskelevat uudelle popparille.

Lentävän lähdön saaneen tulokkaan kesä näyttää kiireiseltä: keikkaa on ainakin Suomipop-festivaaleilla, Tammerfestissä, Himos Juhannuksessa, RMJ:ssä ja Tikkurila-festivaalilla.

Syksyllä artisti tulee tutuksi myös televisiossa. Ensin kisailijana Selviytyjissä. Kokemuksen karttuessa tuomarina Idolsissa, Talent Suomessa ja The Voice of Finlandissa. Parin vuoden päästä muistellaan silmäkulmat kosteina Ruuskan tarjoamaa sopparia Vain elämää -illallispöydän ääressä.

Yllä mainitut brändit ovat vain murto-osa Sanoman seinien sisäpuolelta löytyvistä medioista, kanavista, festivaaleista ja ohjelmista.

En kyseenalaista minkään luetellun tahon toimittajien journalistista integriteettiä, mutta läpinäkyvyyttä on peräänkuulutettava ja alleviivattava aiempaakin vahvemmin. Eikä journalistin etiikka edes koske radioiden soittolistoja, festivaalin esiintyjäbuukkauksia tai viihdeohjelmien artistivalintoja.

Artisteille tämä kauppa tulee avaamaan ovia, sen kertoo Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso kommentissaan:

”Artistimme pääsevät varmasti aivan uudella tavalla hyötymään yhteistyöstä median ja tapahtumaliiketoiminnan kanssa.”

Haluan myös uskoa Laaksoa hänen jatkaessaan:

”On kuitenkin tärkeää sanoa, että tämä kauppa ei mitenkään muuta suhtautumistamme muita levy-yhtiöitä kohtaan. Haluamme jatkossakin tehdä monipuolisesti yhteistyötä kaikkien kanssa.”

Mutta ainakin minä muistan viimevuotisen ”kanavasodaksi” mediassa nimetyn selkkauksen, jonka pelinappulaksi Mikael Gabriel joutui.

Kun MG kieltäytyi The Voice of Finlandin tuomaroinnista ja vastaanotti pestin MTV:n X Factorista, hänen musiikkinsa soitto loppui Nelosen radiokanavilla kuin seinään. Nelonen Median musiikkijohtaja Mikko Koivusipilä kommentoi tänä kesänä, ettei käyttänyt mielestään valtaa väärin:

”Jos meillä on artisti, jota on tarvetta pitää kovasti yllä koko ajan, totta kai teemme niin. Jos artisti ei halua tehdä meidän kanssamme, ei meillä ole syytä pitää häntä yllä.”

Vallan keskittyminen tietää pulskia aikoja kyydissä olijoille. Kaupan myötä Suomeen syntyi aidosti 360 asteen levy-yhtiö, jolla on vipuvartta päättää kenestä tulee tähti. Onnittelut lienevät paikallaan.


Päivitys 29.11.2018 klo 9.16: Fort Boyard -maininta poistettu; ohjelman kaksi ensimmäistä tuotantokautta tulivat Neloselta, mutta kolmas ja viimeisin MTV:ltä.

Lisää luettavaa