Live Nationia syytetään monopoliaseman hyväksikäyttämisestä Yhdysvaltain konserttimarkkinoilla

Yhtiö omistaa sekä suurimman osan maan keikkapaikoista että maan suurimman keikkalipunmyyjän.

03.04.2018

Musiikkibisneksen monitoimija Live Nation tulee vastaan pakostikin, jos seuraa populäärimusiikin kenttää – etenkin keikkapuolella. Live Nation toimii maailmanlaajuisesti keikkapromoottorina, keikkapaikkojen omistajana, lipunmyyjänä, mainossponsorina, artistimanagerina ja ylipäätään monipuolisena suurtähtien kiertueprojektien toteuttajana.

Yhdysvalloissa Live Nation omistaa sekä enemmistön maan suurimmista keikkapaikoista että Ticketmasterin, eli maan ylivoimaisesti suurimman lipunmyyntipalvelun. Tämä vuonna 2010 tapahtunut yritysfuusio on aiheuttanut maan keikkabisneksessä kitkaa, joka The New York Timesin tuoreen syväluotaavan artikkelin mukaan on johtanut Yhdysvaltain oikeusministeriön tutkimuksiin väärinkäytöksistä.

The New York Times mainitsee artikkelissaan useita tapauksia, joissa Live Nationia syytetään monopoliasemansa hyväksikäytöstä. Tyypillinen tapaus on sellainen, jossa kilpailijan omistama suosittu keikkapaikka yrittää vaihtaa lipunmyyntisysteeminsä Ticketmasterista esimerkiksi AEG- tai AXS-palveluun – jolloin Live Nation uhkaa olla tuomasta manageroimiaan artisteja näille keikkapaikoille.

Jos syytöksillä on pohjaa, tämä olisi kilpaileville keikkapaikoille sekä lipunmyyntipalveluille vakava isku, sillä oikein kellään ei ole varaa menettää Live Nationin keikka-apajia: yhtiön promotoimiin kiertueisiin kun kuuluvat kaikki mahdolliset supertähdet Madonnasta Drakeen, Beyoncésta Jay-Z:hin, Rihannasta Bruno Marsiin, U2:sta Bon Joviin, Janet Jacksonista Stingiin… ja niin edespäin, ja niin edespäin.

Lisää luettavaa