Lyriikkablogin suosikkisanoittajat, osa 2: Pixiesin Frank Black

11.09.2011

Frank Black (tai Black Francis) on rock-sanoittamisen järkäle. Tuukka Hämäläinen kirjoitti jo keväällä Blackin The Golem -soundtrackista, mutta nyt tarkastellaan miehen tyyliä laajemmin.

Teksti: Tuukka Hämäläinen, kuva: Rosario López / Wikimedia Commons

One night upon my motorcycle
through the desert I sped
And smashed my body so that all my friends thought I was dead
My sister held me close
And whispered to my Bleeding head
You are the son of a mother fucker

Nimrod’s Son ”, san. Black (Come on Pilgrim, 1987).

Blackilta on syksyllä 2011 tulossa jo 20. Pixiesin ulkopuolinen studiolevy ja kokoonpanoja mieheltä löytyy vaikka muille jakaa. Tuleva albumi on yhteistyö yhdysvaltalaisen lauluntekijä Reid Paleyn kanssa ja pian sen jälkeen ilmestyy toinen albumi Grand Duchylta, jonka Black perusti vaimonsa Violet Clarkin kanssa vuonna 2008.

Who the devil has that boy been calling?
Hotel manager was such a sight
making moves with a plastic lover
runs about a thousand pounds a night
Mr. Fickle with the passive fingers
come on, baby, what you waiting for?
My heart is on the blinkers
I have your picture but I want more

Lovesick”, san. Black & Clark (Petits Fours, 2009)

Black ei tee paljon kokeiluja tyylilajin ulkopuolelle, vaikka Grand Duchyn ilmaisussa oli jo hieman elektropopin piirteitä. Pixiesin jätettyään Black lähestyi varovaisin askelin 70-luvun esikuviensa musiikkia, minkä kulminaationa voi pitää Frank Black and the Catholics -yhtyettä, jonka nimissä julkaistut kuusi albumia ovat voimakasta keskikastin rockia. Yhtye coveroikin muun muassa Bruce Springsteeniä.

En ole sanonut vielä mitään Frank Blackista sanoittajana. Hän ei ole mikään ylivertainen sanaseppo tai intellektuelli pohdiskelija. Hän kirjoittaa suorasukaista rock-lyriikkaa. Ilmaisussa on kuitenkin sellaista helppoutta, jota moni tekstiensä kanssa pakertava varmasti kadehtii.

Though he loved to rock and roll
All these many years
He cared about the old peoples’
And little children’s ears

Though he was a guitar man
He reflected and he vowed
Never will I ever be
No ne’er, ne’er again
The man who was too loud

The Man Who Was Too Loud”, san. Black (Frank Black & The Catholics, 1998).

Monissa biiseissä on vain yksi näppärä idea. Esimerkiksi St. Francis Dam Disaster -kappaleen yksinkertainen oivallus on personoida tulvavesi henkilöhahmoksi.

She carried in her every kind of thing
House, trees, and telegraph pole
Some say a thousand souls
At three A.M. she gave Santa Paula a ring
She was still twenty-five feet high
Under a peaceful sky

Because that water seeks her own
But two more hours she would flow
She had nineteen miles more to go

St. Francis Dam Disaster”, san. Black (Dog in the Sand, 2003).

Hesarin Nyt-liitteessä sanottiin vuoden 2006 Fast Man Raider Man -albumista osuvasti, että Black luottaa kokonaisuuksissa sattumaan ja latoo biisejä näennäisen sattumanvaraisesti peräkkäin. Teemalevyjä Black ei tosiaan harrasta, mutta pari poikkeusta löytyy tähänkin sääntöön. Vuoden 2010 The Golem -albumi oli toki tällainen, mutta sitä ennen Black palasi käyttämään Pixies-nimeään Black Francis ja julkaisi kaksi punkahtavaa levyä: Bluefinger -albumin ja Svn fngrs -ep:n.

Bluefinger kertoo kokonaisuudessaan hollantilaisrokkari Herman Broodista ja sisältää jopa coverin Broodin kappaleesta You Can’t Break a Heart and Have It. Levy oli 2000-luvun vaihteen jopa country-henkisiä albumeita aggressiivisempi ja oli hauska kuulla taas samaa rääkymistä, joka on tuttua jo Pixiesin tuotannosta.

I saw the statue of Herman Brood
It had a lump way down in it’s throat
That’s because it’s heart was broke in two

He played piano really fucking good
West Berlin to West Hollywood
Prettier than Brando, he was punker than punk
Slave to rock ’n’ roll and a slave to junk

Angels Come to Comfort You”, san. Black (Bluefinger, 2007).

Vain ep:n mittainen Svn fngrs (siis ”seven fingers”) oli paljon oudompi tekele. Koko albumi keskittyy irlantilaisen mytologian Cú Culainn -hahmoon, joka oli seitsensorminen ja -varpainen mestarisoturi. Blackin versiossa päähenkilö on lisäksi Zeuksen poika ja kärsii tunnontuskista kylväessään kuolemaa kaikkialle ympärilleen.

I turn into a monster when I fight
Death is on my left and on my right
Friends and enemies are all the same
So stay away if I call out your name

But tonight I’ll be with you
And in the morning when we’re through
Please know that you have helped me with my pain

Seven Fingers”, san. Black (Svn fngrs, 2008).

Joitakin mielipiteitään voi perustella, mutta joidenkin kohdalla se on hankalampaa. Pidän Blackin kevyestä tyylistä, sanavalinnoista ja tavasta käsitellä aihetta kuin aihetta moralisoimatta tai tuomitsematta. Black tekee ”ihan vaan rokkia”, mutta hän tekee sen uskottavasti ja riittävällä variaatiolla. Lisäksi artistin hillitön levytystahti takaa, että joka vuosi on odotettavissa jotakin uutta.

I`m drinking antiknock
I do a mantra and I know PL/1
I do the ragnarok
I`m not a monster just a proto human

But your person
Will be bursting
Like you’re Bikini Atoll
Bursting ever bursting
Yeah you’ll be living on soul

Living on Soul”, san. Black (All My Ghosts -single, 1998).

Frank Blackin kovimmat levyt:

1. Black Francis: Bluefinger (2007)
2. Pixies: Doolittle (1989)
3. Frank Black & The Catholics: Dog in the Sand (2000)
4. Frank Black: The Cult of Ray (1996)
5. Grand Duchy: Petits Fours (2009)

Lisää luettavaa