Meno kuin olutmainoksessa (sillä pienellä erotuksella, että tölkit käsissään Judas Priestin tahtiin heiluvat henkilöt ovat lapsia)

Liquid Deathillä on markkinointiasiat kunnossa.

16.02.2022

Liquid Death on amerikkalaisen Mike Cessarion perustama yritys, joka myy Itävallan Alpeilta peräisin olevaa vettä. Tölkissä on pääkallon kuva, tuotteen slogan on ”murhaa janosi” ja puolen litran pakkaus muistuttaa ulkoisesti enemmän energiajuomaa tai olutta kuin vettä.

Money Incin jutussa kerrotaan, että Liquid Death syntyi kahdesta syystä. Cessario halusi kehittää terveellisen tuotteen, ja saada nuoret juomaan vettä huonompien vaihtoehtojen sijasta. Cessarion mukaan energiajuomien suosio perustuu ennen kaikkea niiden mainontaan ja houkutteleviin pakkauksiin, joten hän päätti luoda veden, jonka imago olisi yhtä siisti.

Vuonna 2019 perustettu firma on todellakin ottanut asiakseen erottuvan markkinoinnin. Yritys julkaisi toissa vuonna peräti kaksi musiikkialbumia, joista ensimmäinen keskittyy death metaliin ja jälkimmäinen punkiin. Biisien sanoitukset koostuvat mistäpä muustakaan kuin negatiivisista palautteista. Greatest Hates -nimisillä levyillä on kappaleita kuten Fire Your Marketing Guy, I Thought This Was Alcohol, Your Product Is Dumb ja You Think It’s Funny to Joke About Eternal Damnation?.

Tämän vuoden Super Bowliin tehty mainos vaikuttaa parodialta stereotypisestä kaljamainoksesta – sillä erotuksella, että ympäriinsä riehuvat ja pöydän ääreen väsähtäneet tyypit ovat lapsia, ja juovat vettä kuin se olisi siistein asia ikinä. Taustalla soi tietysti Judas Priestin klassikkokappale Breaking the Law.

Yrityksen Youtubeen lataamassa videossa kommentit ovat pääosin positiivisia, ja mainosta kehutaan hauskaksi ja suorastaan nerokkaaksi. Myös Judas Priest on jakanut mainoksen omalla Facebook-sivullaan, mutta siellä vastaanotto ei ole yhtä lämmin. Mainoksen kappale on nimittäin hieman vasemmalla kädellä tehty cover, ja sitä haukutaan hirveimmäksi versioksi ikinä. Myös tuotteen konsepti on mennyt joiltakin hieman ohi.

Sanotaan, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Niin tai näin, firmalla näyttäisi menevän ihan hyvin, sillä sen arvon kerrotaan olevan tällä hetkellä noin 525 miljoonaa dollaria.

Liquid Deathin mainos ja death metal -albumi alla.

Lisää luettavaa