Gasellit pelkää yksin jäämistä – ensimmäinen single uuden levymerkin suojista

Gasellit kertovat miten levy-yhtiön vaihdos vaikuttaa yhtyeen tekemisiin ja avaa uuden sinkkunsa taustoja.

Tero Ahonen

Gasellit ovat vuosi vuodelta kasvaneet isommaksi nimeksi. Yhtye on ollut elinvoimaisena kohta 11 vuotta, joka itsessään on jo saavutus.

Vuonna 2018 julkaistiin Jano-albumi, joka nosti Gasellit viimeistään korkeimmalle jalustalle. Levyltä paitsi löytyy lukuisia hittejä, niin se keräsi kriitikoilta kehuja. Rumban Jukka Hätinen kuvaili levyä arviossaan näin:

”Jano vapauttaa vihdoin Gasellien koko potentiaalin.”

Potentiaali todellakin vapautui ja vuonna 2019 yhtye nappasi vuoden yhtyeen Emman ja juhlisti pyöreitä All Day On -tapahtumassa, jonka toisena pääesiintyjänä toimi. Rumba oli silloin paikalla.

Nyt Gasellit vaikuttaisi jälleen olevan uuden tilanteen edessä. Yhtye siirtyi Sonylle kolmen (Universalin alamerkillä) Johanna Kustannuksella julkaistun levyn jälkeen. Asiasta kerrottiin tiedotteella, kuin futispelaajan siirtymisestä toiseen joukkueeseen.

Rumballe antamassaan yhdeksänvuotishaastattelussa yhtyeellä oli yksi merkittävän mainittava tekijä liittyen yhteistyöhön silloisen levy-yhtiön kanssa. Päkä kertoi asiasta tuolloin näin:

”Johanna Kustannuksella meillä on promoottorina Jannika Nyqvist, joka vaikuttaa elävän sydämellä mukana meidän jutuissa ja tekee tinkimättömästi hommia meidän kanssa ja meidän eteen. Sehän on vaan helvetin hienoa.”

Tänä vuonna Nyqvist siirtyi Sonylle ja Gasellit pian perässä.

”Jannikasta on vuosien varrella tullut meille ystävä ja läheisin levy-yhtiön työntekijä ja hänen menettämisensä tiimistä kirpaisi. Niinpä mekin aloimme ottaa selvää Sonyn toiminnasta ja vakuutuimme levy-yhtiön eteenpäin katsovasta meiningistä. He ovat kasanneet raikasta ja nälkäistä tiimiä, joka haluaa tehdä hienoja juttuja”, tiedotteella kuvailtiin taannoin.

”Olen erittäin iloinen, että saan jatkaa Gasellien kanssa jo kuusi vuotta jatkunutta yhteistä matkaa uuden katon alla. Joskus tällaiset menestystarinat saavat uuden ulottuvuuden myös ystävyyden ja perheyden muodossa, siitä halusimme ja haluamme myös vastedes pitää kiinni”, Nyqvist avasi asiaa omalta puoleltaan.

Rumballe Thube Hefner kommentoi, että vaihdos tuskin näkyy ulospäin. Yhtyeen pääasiallisena tuottajana ja keikka-dj:nä toimiva Musajusa lisää kaavan pysyvän samana kuin ennenkin. Yhtye tekee musiikin ja levy-yhtiö huolehtii julkaisemisesta ja markkinoinnista.

Hätä-Miikka arvioi asian näkyvän uuden viehätyksenä arjessa:

”Me koetetaan vältellä turhaa rutinoitumista ja Sonylle siirtymisen myötä saatiin uusia kasvoja ja persoonallisuuksia tekemään hommia meidän kanssa.”

Thube Hefner kuitenkin muistaa lisätä, että yhtye ei itseasiassa ole vielä tavannut nuorta ja nälkäistä tiimiä, paitsi videopalavereissa. Päkän mukaan yhteys tosin takkuilee siinä määrin ettei edes ”Hätis” jaksa heittää puujalkaa.

”Varmaan ne Sonyllakin luulee meitä vielä asiallisiksi”, Musajusa aprikoi. Tähän uudella kappaleella kertosäkeestä vastaava Hätä-Miikka antaa painavan sanansa:

”Mutta se ei ole koko totuus!”

Kutsu on Gasellien ensimmäinen Sonylla julkaistava single.

Kappale toki kuulostaa yhtyeelle ominaiselta, mutta siinä on myös jotain uutta. Thube Hefneriä ei ole aiemmin kuultu näin lauluvetoisena. Päkä laukoo riiminsä varsin pippurisesti.

Nyt ei olla imussa, eikä vannomassa kotiseutuylpeyttä. Biisissä päällimmäisintä on se ettei pilke ole silmäkulmassa, biisi on yllättävänkin vakava. Ei lumihankeen sammuvan suomirock-vakava, mutta vakava.

Biisillä räpätään nykyaikaisen sosiaalisen aikuisen pelosta: mitä jos jääkin yksin? Kertosäkeessä Hätä-Miikka laulaa juhlista, joihin ei välttämättä tulekaan kukaan.

”Jos mä kutsun, kai sä ees tuut”, kappaleella pyydetään.

Säkeistöissä räpätään unohdetuksi tulemisen pelosta, kun illat olivat kiireisiä tai heti aamusta oli tekemistä. Sosiaaliset kontaktit ovat jääneet vähäiseksi ja ovatko ne edes ennallaan.

Gasellit ovat aina osanneet käsitellä nuorten aikuisten isoja tunteita, mutta tällä kertaa biisistä voi vetää senkin ajatuksen, että peilataanko siinä vahvasti artistien omaan elämään. Keikkaa Gaselleilla on viime vuosina riittänyt ja sitä kautta varmasti väliin jääneitä tapaamisia. Tämän suuntaista voi päätellä artistien kuvaillessa uutta kappaletta Rumballe.

”Kutsu pohjautuu meidän keikka-autossa bändin kesken käytyyn terapiointiin, jossa me päädyttiin pohtimaan meidän pelkoja unohdetuksi tulemisesta ja ystävien menettämisestä”, Päkä luonnehtii ja Hätä-Miikka lisää:

”Neljä keittiöpsykologia kokoontui pököttiin ja biisihän siitä tuli!”

Koronapandemia koettelee tällä hetkellä kaikkia ja tilanne ei ole muusikoille otollisin. Yhtyeen riveistä kuitenkin luonnehditaan, että biisi kannatti kaikesta huolimatta julkaista nyt. Päkän mukaan yhtyeelle tärkeällä kappaleella avataan jäsenten pelkoja sen verran rehellisesti, että se itsessään on jo syy julkaisemiseen.

Kappaleen sanoma on myös ikävästi ajankohtainen. Yksinäisiä ihmisiä on kerrostalot täynnä.

”Tällaista tilannetta, jossa juhlissa käyminen on kielletty, me ei osattu ennustaa, kun päätettiin tämä biisi julkaista. Onneksi täällä himassa luuhatessa voi edelleen soitella läheisille. Nyt sille on ainakin aikaa”, Thube Hefner päättää.

Kutsu löytyy Gasellien tulevalta albumilta. Kuuntele uusi single alta.