M&M: Spotify tähyää Yhdysvaltain markkinoille

22.10.2010

Spotifyn toimitusjohtaja Jonathan Forster piti Tampereen Musiikki & Media -tapahtumassa erittäin mielenkiintoisen puheenvuoron koskien sekä Spotifyn tulevaisuutta että ansaintalogiikkaa, joka näyttää valoisammalta myös artistien osalta. Tällä hetkellä Spotify toimii seitsemässä maassa, näistä viimeisimpänä Hollanti on saatu nyt mukaan. Jonathan uskoo siihen, että mobiilikäyttö tulee mullistamaan myös Spotifyn, joka on ns. pilvipalvelu, jossa omaa musiikkisalkkua voi kuunnella missä vain.

Ensimmäistä kertaa Suomessa vieraillut Forster kertoi, että Spotifyn selkeä suunta on tällä hetkellä Yhdysvaltain markkinoille, joiden houkuttavuutta ei liene kukaan voi kiistää.

”Sen jälkeen voimme päästä hyvinkin nopeasti myös muihin maihin”, Jonathan lisäsi.

Tällä hetkellä Ruotsi ja Norja ovat Spotifyn selkeästi pioneerimaat, joiden toiminta on osoittautunut myös rahallisesti kannattavaksi artistin näkövinkkelistä. Forster uskoo, että sama tulee tapahtumaan myös Suomessa hyvinkin nopealla aikataululla.

”Olemme olleet Suomen markkinoilla nyt vasta reilun vuoden ja luvut ovat pieniä, mutta kasvukulma on valtava. Uskon, että tästä tulee myös Suomessa taloudellisesti merkittävä tulonlähde muusikoille”, Foster kertoi lisäten, että Ruotsissa Spotify on jo kohtuullisen merkittävä rahallinen tulonlähde artisteille.

Tällä hetkellä Spotify on tilittänyt musiikkiteollisuudelle kulujensa jälkeen noin 30 miljoonaa dollaria.

”Myös se vaikuttaa artistin saamaan tilitykseen, että levy-yhtiöt ottavat oman osuutensa”, hän muistutti.

Jonathan Forster kertoi mielenkiintoisen esimerkin siitä, miten he seurasivat tietyn ajanjakson Hurts-bändin kuuntelua Iso-Britanniassa. Kartalle piirtyi pisteitä sen mukaan, missä kyseistä bändiä soitettiin kulloinkin. Hurtsin Spotify mainoskampanja sai koko maan vilkkumaan valkoisena.

”Tämä on esimerkki uudesta Spotifyn käyttösovelluksesta. Jos olisin itse jonkun tietyn bändin promoottori, laittaisin ehdottomasti heidät keikalle sinne, missä on aktiivisinta kuulijakuntaa”, Forster valotti Spotifyn muita mahdollisuuksia ajatellen musiikkibisnestä.