Musiikin joukkorahoituksen käytännössä keksinyt progeyhtye luottaa vieläkin faneihinsa

Marillion jatkaa itse raivaamallaan joukkorahoitetun musiikin tiellä.

Viime vuosina monet artistit ovat julkaisseet levyjä joukkorahoituksen turvin, mutta toisin kuin monet olettavat, koko joukkorahoitus ei ole vasta 2000-luvulla keksitty juttu. Yksi varhaisimmista tapauksista on jo 1990-luvun puolivälistä, ja sitä voidaan pitää ennakkotapauksena koko musikkiteollisuudelle. Kaikenlisäksi asialla ollut yhtye luottaa yhä joukkorahoitukseen tuoreimmallakin levyllään.

Vuonna 1996 brittiläinen progeyhtye Marillion päätti nimittäin pyytää faneiltaan apua Yhdysvaltain-kiertueensa rahoittamisessa. Tuolloin yhtyeen levytyssopimus EMI:n kanssa oli päättynyt ja bändi oli jäänyt promootiomielessä tyhjän päälle. Kaikki yhtyeen varat menivät uuden This Strange Engine -albumin (1997) julkaisuun omalla levymerkillä, eikä rahaa jäänyt keikkailuun rapakon takana. Tällöin kuitenkin yhtyeen yhdysvaltalaiset fanit havahtuivat ja onnistuivat kokoamaan peräti 60 000 dollaria yhtyeelle, jolloin kiertue saatiin toteutettua.

2000-luvun vaihteessa yhtye otti ensimmäisen askeleen joukkorahoitettujen levytysten tiellä. Marillion otti suoraan yhteyttä faneihinsa pyytäen heitä ennakkotilaamaan albumin jo 12 kuukautta ennen julkaisua, jotta heillä olisi varaa levyttämiseen ja julkaisuun. Yhtyeen laskujen mukaan 5 000 ennakkotilausta olisi riittänyt, mutta peräti 12 000 Marillion-fania tilasi vuoden 2001 Anoraknophobian ennakkoon.

Tästä alkoi Marillionin uusi aikakausi joukkorahoitetun musiikin kiistattomina pioneereina, kuten The Guardianin toimittaja on heitä kutsunut. Vuoden 2004 tupla-albumi Marbles rahoitettiin sekin osin fanivoimin, ja tällöin yhtye vei koko homman astetta pidemmälle. Tällä kertaa levyn pidempi versio julkaistiin vain yhtyeen nettisivujen kautta ja kaikkien ennakkotilanneiden nimet painettiin levyn kansivihkoon. Myös vuoden 2008 Happiness is the Road sekä vuoden 2012 Sounds that Can’t Be Made julkaistiin faneille suunnattuina erikoisversioina.

Nyt Marillion on levyttämässä jo 18. studioalbumiaan, ja jälleen yhtye tarjoaa levystään erikoisversion niille, jotka tilaavat sen hyvissä ajoin ennakkoon. Nyt Marillion on ensimmäistä kertaa päättänyt luottaa valmiiseen joukkorahoituspalveluun ja järjestänyt ennakkotilauskampanjan yhteistyössä PlegdeMusicin kanssa. Levystä tarjolla olevat versiot vaihtelevat huokeasta alle 10 euron MP3-latauksesta aina signeerattuun, luksusboksissa toimitettuun Deluxe-versioon, jolta löytyy hintaa liki 230 euroa.

PledgeMusicin tiedotteessakin kiiteellään Marillionia siitä, että he edelläkävijöinä raivasivat tietä kohti musiikkibisneksen uusia rahoitusmahdollisuuksia.

”Voidaan väittää, että nykypäivänä jokainen artisti on kiitollisuudenvelassa Marillionille siitä, että meillä on toinen tie eteenpäin,” tiedotteessa kirjoitetaan.

Marillionin uusi albumi kantaa toistaiseksi vain työnimeä M18, ja se tullaan julkaisemaan ensi vuoden puolella. Levyn sisällöstä tiedetään toistaiseksi hyvin vähän, mutta ainakaan progempaa tuotantoaan yhtye ei ole hylkäämässä. Tuoreen twiitin perusteella levyltä löytyy nimittäin ainakin yksi yli 15-minuuttinen kappale.

Marillionin aiemmin tänä vuonna järjestetystä Marillion Weekend 2015 -konserttitapahtumasta on myös julkaistu juuri dokumenttielokuva Unconventional, jonka trailerin voit katsoa alta.

Lisää luettavaa