”Omaehtoisuus elää uutta kulta-aikaa” – tutustu Gazelessiin

Kuuntele post-hardcorea soittavan yhtyeen uusi single ja lue jäsenten ajatuksia yhtyeestä.

Lauri Ojala

Gazeless-yhtyeessä on muusikkoja kokoonpanoista, kuten Lähiöbotox, Dark Buddha Rising, Lighthouse Project ja Kesä. Nämä nimet eivät kuitenkaan ole syy tutustua bändiin. Gazelessin musiikki on melodista, aggressiivista ja tunteilla ladattua. Post-hardcore on kenties tällä hetkellä epätrendikästä ja suuruuden päivänsä nähnyttä, mutta maailmanlaajuisestikin pinnan alla on aistittavissa kutkuttavaa kuplintaa.

Gazeless julkaisi tänään singlen A Slice of Control. Kappale on 24. marraskuuta julkaistavan 861-ep:n avausbiisi. Kuuntele single, ja lue laulaja Marko Neumanin ja basisti Hannu Oksan lyhyt haastattelu sen alta.

Gazeless ilmeisesti alkoi pandemiaprojektina. Mikä on tilanne, onko se edelleen projekti vai voidaanko jo puhua bändistä?

Marko: ”Aloitimme ennen pandemiaa. Elokuussa 2019 rupesin etsimään jäseniä nimenomaan bändiin, en projektiin. Alussa yhtye haki vielä omaa soundia, ja pähkittiin, mihin suuntaan nuotteja veisi. Treenejä, demotusta ja niin edespäin. Keväällä 2020 iski seinä eteen, kun menetimme traagisesti toisen kitaristin Jarkon (Laakkonen). Kyseessä oli hyvä ystävä, joten jouduin hetken kasaamaan itseäni. Jarkon tilalle tuli Eetu (Blomqvist) ja Gazeless tavallaan aloitti puhtaalta pöydältä.”

Hannu: ”Mä kutsuisin meitä pandemiaprojektiksi ehkä siksi, että pandemian mukanaan tuoma keikkatauko ja sen luoma tyhjyys antoi meille mahdollisuuden muuntautua projektista todelliseksi bändiksi. Kun alkutaipaleella on ollut yllättäviä ja surullisia käänteitä, voi näin jälkikäteen olla melkein kiitollinen siitä miten asiat pysähtyi. Voitiin ajan kanssa prosessoida, mutta toisaalta myös keskittyä intensiivisesti yhteistyöhön palasten loksahdettua kohdilleen.”

Gazelessissa vaikuttaa jäseniä yhtyeistä, joiden musiikki on doomista metalcoren kautta post-punkiin. Miten yhteinen sävel löytyi juuri post-hardcoresta?

Hannu: ”Ihmiset, joiden musiikillinen dna on vahvasti hardcoressa ja yleisemmin ottaen aggressiivisessa musiikissa, kipuilevat genremääritelmien kanssa jakaen samalla tahtotilan tehdä melodista ja tunteikasta musiikkia. Näen post-hardcoren genrenä syntyneen samankaltaisista lähtökohdista, joten sen laveudesta ja määrittelemättömyydestä huolimatta leiman omiminen tuntuu luontevalta.”

Mitkä bändit ovat olleet referenssinä Gazelessille? Itse laittaisin rahaa sen puolesta, että At the Drive-In ainakin.

Hannu: ”Minut houkuteltiin aluksi mukaan ajatuksella, että nyt tehdään Cave In -pastissi. Mutta riippuen siitä, keneltä meistä kysyt, vastaus voi yhtä hyvin olla Helmet, Leeway, Jets to Brazil tai Deftones. Kaikkia noita bändejä kuitenkin yhdistää halu venyttää genrerajoja ja haastaa raskaan musiikin koodistoa. Tämä pätee myös At the Drive-Iniin, joten sikäli referenssinä se on osuva.”

Uuden ep:n tuottajana on Andrew Schneider (Cave In, Cult of Luna, Ken Mode). Kerro lisää tästä yhteistyöstä.

Hannu: ”Andrew’n ymmärrys aggressiivisesta musasta on kiistaton. Mä olen pitkään halunnut työskennellä hänen kanssaan ja Gazeless oli täydellinen projekti yhteistyön kokeilemiseksi. Yhteistyökyvykkyydestä oli myös saatu hyviä merkkejä aikoinaan Callistolta ja myöhemmin Throatilta. Kundin pitkästä urasta ja kiistattomasta diskografiasta huolimatta oli ilo huomata, kuinka innoissaan hän edelleen on riippumattomasta musasta ja haluaa auttaa ruohonjuuritason bändejä. Ja päästiinpähän näyttämään, että Suomessa tehdään hyvää musaa muuallakin kuin Turussa.”

Gazelessin somepresenssi on varsin minimalistista ja kasvotonta. Onko tämä harkittua? Miten Gazeless aikoo löytää kuulijoita nykymaailmassa?

Hannu: ”Visuaalinen ilme on harkittua siinä määrin missä musakin. Se on meille yhtä lailla kanava harjoittaa luovuutta, ja tärkeä osa jatkumoa ja kokonaisuutta. Me ollaan kaikki tehty bändejä ruohonjuuritasolla sen verran pitkään, että odotukset suosiosta ovat melko realistisia. Keikkailu on parasta, ja ensi vuonna sen myötä saadaan toivottavasti uusia korvia soimaan. Toisaalta musan löytämisen ja jakelun digitalisoiduttua omaehtoisuus elää uutta kulta-aikaa, ja odotan innolla minkä maailmankolkan marginaalista kuulijoita löytyy.”

Marko: ”Kuulijat löytävät meidät jos niin on tarkoitettu.”

Ja ainakin Gazelessin Bandcamp-sivulta.