Pianomies ei suostu paljastamaan, onko hän parempi rakastelija kuin Karri Koira

Pianomies on rakkauden soturi.

24.04.2015

Pianomies on Loost Koosista tuttu Väiski, joka hyppää uudella levyllään häpeilemättömän smoothin r’n’b:n maailmaan.

Miehen debyyttialbumi Solisti ilmestyy Monspin toimesta 5. kesäkuuta. Albumilta julkaistiin tänään ensimmäinen maistiaispala Kerro miten elät, joka on niin sulavaa tunnelmointia, että hampaat sulavat suusta. Rumba otti yhteyttä mieheen ihmetelläkseen, miten parhaiten kenties Takaisin Tallinnaan -rälläyshitistä tuttu Loost Koos -artisti löysi sisäisen R. Kellynsä. Kappaleen löydät haastattelun alta.

Olet parhaiten tuttu Loost Koosista, jonka viimeisin julkaisu tuli pihalle vuonna 2013. Mitä olet tehnyt tuon jälkeen?

”Olen tehnyt suomalaisen rnb-laulajattaren debyyttilevyä, Nefer vierailee myös tulevalla Solisti-levyllä. Neferin levy tulee ulos tulevaisuudessa, rakennamme vielä. Projekti on meidän kahden luovuuden tulos ja menee syvemmälle r’n’b-maailmaan kuin musiikki Suomessa tätä ennen. Se vaikutti luonnollisesti Solisti-levyyn. Jotain yksittäisiä biisejä ja biittejä on tullut tehtyä, (Mustan Barbaarin, toim. huom) Kuka pelkää pimeet on varmaan muille tehdyistä sävellyksistä tuorein. Heikki Kuulan Heijastuksia täydelliseltä rundilta -levylle sävelsin muutaman biisin, se taas oli enemmän poppia ja rockia.”

Tyyli on vaihtunut Loost Koosista melkoisesti. Mikä sai sinut astumaan r’n’b:n maailmaan?

”Tyyli on vaihtunut Loost Koosista joiltain osin, ja levyllä mennään muiden kappaleiden osalta tarkoituksella omaan suuntaan. Pianomiehen maailma on rajaton. Toisaalta Loost Koosin biiseissä oli laulukertosäkeitä ja r’n’b-elementti. Ja ennen kaikkea tässä musiikissa on vahva LK-jatkumo, kaikki mitä teen kantaa sisällään historiaani, ylpeänä rakennan yhteistyömme päälle. Edellisin julkaistu Loost Koos biisi Tipauttaa (6.10.2013) omaa samanlaisia elementtejä kuin Kerro miten elät. R’n’b on melodista, kaikkea tunnetta ilmaisevaa sekä vapaampaa ennakko-odotuksista. Se sopii täysin Pianomiehen tapaan tehdä.”

Ketkä ovat Pianomiehen esikuvat?

”Pianomiehen esikuviin kuuluvat niin Prince kuin Busta Rhymeskin, skaala on iso. Suurin vaikuttaja räpin puolella on A Tribe Called Quest, Q-Tip myös tuottajana. Tuotantopuolelle voisin myös mainita Teddy Rileyn ja Quincy Jonesin. Ylipäätään vaikutteeni, jonne sukellan, ovat uransa jo tehneet tekijät joiden matkaa voi tutkia. Ikituoreita old skool-heeboja, kuten R. Kelly. Tunnetta pitää olla ja itsensä on laitettava likoon skagaamatta.”

Kymmenen vuotta sitten kotimaisia r’n’b-artisteja ei oikeastaan edes ollut olemassa ainakaan valtavirran silmissä. Mistä luulet johtuvan, että homma on lähtenyt nousuun juuri nyt? 

”R’n’b on nousussa Suomessa, koska urbaani musiikki on ajettu kunnolla sisään (edellisen kymmenen vuoden aikana). Samaa käy jenkeissä. Timbaland tuotti räppiklassikoita, sitten Justin Timberlaken levyn samalla soundilla ja myynti räjähti. R’n’b on parhaimmillaan intensiivisempää musiikkia kuin räp, vaikka lauletussa musiikissa on kaksi kolme kertaa vähemmän sanoja kappaleessa. Intensiteetti ja ilmaisu pitää viedä korkealle tasolle, mikä haluaa olla vertailtavissa hyvään räppiin. Käytän sanaa ”hyvä”, koska kaikissa genreissä on olemassa ihmisiä, jotka eivät panosta taiteelliseen sisältöön samalla tavoin kuin viihdyttävyyteen. Artisti on viihdetaiteilija. Molemmat puolet istuvat r’n’b:hen.”

Kumpi on parempi rakastelija, sinä vai Karri Koira? Ja miksi?

”Sanoisin, että todellinen r’n’b-soturi valloitetaan sydämen kautta ja tälle kohteelle yksistään soturi antaa ihan kaiken. Uskoisin, että Karri Koira allekirjoittaa tämän myös. Pianomies on intensiivinen tyyppi, mutta paras huvipuistonkin laite perustuu ennustamattomaan odotukseen ja yllätyksellisyyteen. Ei pidä paljastaa kortteja ennen jakoa.”

Lisää luettavaa