Radiopuhelimet-yhtyeen J. A. Mäki laulaa syksystä rosoisella ja värikkäällä otteella

J. A. Mäen seuraava sooloalbumi ilmestyy keväällä.

Oululainen muusikko, sarjakuvataiteilija, kulttuurin sekatyöläinen sekä Radiopuhelimet-yhtyeen laulaja sekä toinen pääsanoittaja Jyrki Anselmi Mäki paljasti perjantaina maailmalle tulevan sooloalbuminsa nimikkobiisin. J. A. Mäen toinen albumi Syys ilmestyy keväällä 2022, ja sitä ennakoiva samanniminen single ilmestyi toissapäivänä musiikkivideon kanssa.

Vaikka voi tuntua ristiriitaiselta, että keväällä julkaistava albumi kantaa päinvastaisen vuodenajan nimeä, ei ajatus tunnu lainkaan niin hämmentävältä Syys-kappaleeseen syventyessä. Yli kuusiminuuttinen tälle vuodenajoista kenties runollisimmalle omistettu tribuutti liikkuu eloisasti läpi syksyisten soiden ja metsien, luodaten yhtä lailla luonnon kuin ihmismielen syvyyksiä. Syksyn väriloisto ja ihmiselämän monisävyiset vaiheet sulautuvat kappaleessa yhdeksi, kun syksyä käsitellään yhtä paljon mielentilana kuin ikkunan ulkopuolella tapahtuvana luonnonilmiönä.

Siksi Syys sopii kuunneltavaksi ajassa kuin ajassa, sillä syksy tuntuu olevan jotain niin universaalia, ettei sitä rajoita samat säännöt kuin muita vuodenaikoja. Rap-yhtye Ruger Hauerkin taisi olla samojen olennaisuuksien äärellä, kun antoi ikoniselle ensialbumilleen nimen Se syvenee syksyllä ja käsitteli sitten levyllisen verran ahdistusta ja toivottomuutta, löytäen niiden kääntöpuolelta hämmentävän määrän nautinnollisiksi muuttuvia merkityksiä.

Meditaation yhteydessä kuulee usein käytettävän taivaaseen ja pilviin liittyvää vertauskuvaa, jonka avulla tyhjästä syntyvät ja katoavat ajatukset samaistetaan taivaalla lipuviin pilviin. Niille ei tarvitse tehdä mitään eikä niitä tarvitse yrittää muuttaa, samalla tavalla kuin emme muodosta henkilökohtaista tai arvottavaa suhdetta taivaalla tapahtuviin sääilmiöihin. J. A. Mäen kappaleesta paistaa samanlainen hyväksyvä ja toisaalta kunnioittavakin asenne ympäröiviin olosuhteisiin ja syksyn ravistelevuuteen. Sitä ei haluta vastustaa eikä vihata, vaan mahdollisuuksien mukaan syleillä ja ihailla.

Muutama päivä sitten ohitimme syyspäiväntasauksen. Japanissa vietetään näihin aikoihin juhlaa nimeltä Ohigan, jolloin buddhalaisen uskomuksen mukaan vainajat siirtyvät kuolemanjälkeiseen elämään ylittämällä Sanzu-nimisen joen. Myös kreikkalaisen mytologian mukaan syyspäiväntasaus merkitsi hetkeä, jolloin jumalatar Persephone palasi manalaan aviomiehensä Haadeksen luokse.

Syklisyys ja kuolema ovat siis erilaisissa perinteissä läsnä juuri tähän aikaan vuodesta, mikä näkyy osaltaan myös J. A. Mäen tavassa käsitellä syksyä. Kappaleessa lähestytään elämän ehtoopuolta syksyisen suodattimen läpi, ikään kuin siunaten vääjäämättä lähestyvä viimeinen hengenveto, sekä antaen kuolematietoisuuden syventää suhdetta ympäröivään todellisuuteen. Mitä suurempana päätepiste häämöttää, sitä yksinkertaisempaa on luopua kaikesta epäolennaisesta ja nähdä uudella kirkkaudella se, millä vielä on merkitystä. Samaan aikaan biisistä löytyy kuitenkin myös rosoa ja muistutuksia siitä, ettei liiallinen vakavuus ainakaan pidennä elämää.

Syys-musiikkivideon on kuvannut ja ohjannut oululainen Juha Penttinen, joka on muun muassa Laineen Kasperin ja Jori Hulkkosen kanssa työskennellyt visuaalinen artisti. Kiireetön video tuo kauniisti esiin luonnossa piilevän tiheän merkitysten verkon, jonka symmetrisyys heijastaa koko universumin kokoista todellisuutta, tai kenties totuuttakin. Luonnon loputon leikki valon ja pimeyden välillä saattaa pintapuolisesti vaikuttaa sattumanvaraiselta, mutta Penttinen nostaa kuviensa kautta pintaan huomioita, joiden johdosta kunnioitus luonnon viisautta kohtaan kasvaa entisestään.

J. A. Mäki toteaa levynsä saatesanoissa: ”Syksy on mielentila. Tuulinen tumma tunnelma ei ole sidottu vuodenaikaan, vaikka onkin vahvimmillaan eloisan kesän jälkeen.”