Sibelius, Saariaho ja Salonen – Night Visionsiin saapuva ohjaajaveteraani rakastaa suomalaista musiikkia

Haastattelussa Jack Sholder, jonka kolme elokuvaa nähdään elokuvafestivaalilla.

Jack Sholder on yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja, jonka kolme pääteokseksi kutsuttua elokuvaa Painajainen Elm Streetillä 2 – Freddyn kosto, Alone in the Dark – Armoton yö ja The Hidden – Pahan naamio nähdään tulevan Night Visions -festivaalin ohjelmistossa. Elokuvien lisäksi musiikki on Jack Sholderin toinen palava intohimo. Haastattelimme miestä.

Aloitit siis alunperin muusikkona ennen elokuvien pariin siirtymistä?

”Kyllä, olen myös trumpetisti. Jos minulta kysytään kumman valitsisin, elokuvan vai musiikin kanssa työskentelyn, niin minun olisi vaikea vastata tähän. 1970-luvulla editoin New Line Cinema -tuotantoyhtiölle trailereita ja huomasin miten hyvän elokuvan trailerin työstäminen voi olla yhtä haastava ja vaativa prosessi kuin hyvän musiikkikappaleen hiominen julkaisukelpoiseksi.”

”Trailereiden kohdalla ei vain ole paljoa aikaa käytettävissä. Hyvän ja tiivistunnelmaisen, mutta hidastempoisemman eurooppalaisen trillerin kasaaminen hyväksi traileriksi vaati todella paljon työtä verrattuna Japanista tulleisiin Sonny Chiban Streetfighter-elokuviin. Streetfighter-elokuvat ovat tiiviistä tappelusta toiseen siirtymistä ja trailerin kasaaminen oli nopeaa ja itse elokuvien katsominen todella hauskaa puuhaa. Sonny Chiban elokuviin tein myös englanninkieliset alku- ja lopputekstit. Sonny Chiban oikea nimi on Shin’ichi Chiba ja tämä oli haastava nimi Yhdysvaltain markkinoille, joten keksin muuntaa nimen Sonny Chiba -muotoon.”

Alone in the Dark – Armoton yö -elokuvassa Donald Pleasencen esittämä vankimielisairaalan johtaja Leo Bain keskustelee musiikista hoitomuotona psykoottisille suljetun osaston vangeille. Hän mainitsee yhtenä hoitomuotona Sibeliuksen säveltämän musiikin kuuntelun.

”Rakastan Sibeliusta! Pidän Sibeliuksen tavasta käyttää trumpettia sävellyksissään ja olen soittanut hänen Sinfonian nro 2 ja se on yksi suosikeistani. Suomalainen kulttuurivienti on todella mahtavaa, etenkin nykyisin. Olen käynyt katsomassa Esa-Pekka Salosen johtamia konsertteja hänen ollessaan täällä kapellimestarina. Kaija Saariahon tuotantoon olen tutustunut myös. ”

Miten Sick F*cks -yhtye päätyi Armoton yö -elokuvaan?

”Käsikirjoitukseen oli alunperin kirjoitettu mukaan yhtye nimeltä Hives (tarkoittaen tässä yhteydessä nokkosrokkoa). Ystäväni suositteli minulle tuttavansa bändiä nimeltä Sick F*cks ja poistin Hivesin käsikirjoituksesta välittömästi. Sick F*cks ei muuttanut esiintymistyyliään elokuvaa varten, vaan ylisuuret kirveet, viikinkikypärät ynnä muu kuului heidän repertuaariinsa. Tämä sopi enemmän kuin hyvin elokuvan tyyliin.”

Elm Street 2 – Freddyn kosto -elokuvassa ei kuulla sarjan kuudessa muusta osasta tuttua Elm Street -teemaa, vaan musiikin elokuvaan sävelsi Christopher Young. Hän sävelsi muutama vuosi myöhemmin musiikit muiden muassa Clive Barkerin Hellraiser I- ja II-elokuviin. Miten päädyit valitsemaan hänet?

”Elm Streetin jatko-osan kuvaukset alkoivat hyvin pian ykkösosan kerätessä hyviä katsojamääriä. Kakkososaan ei oltu kiinnitetty alkuperäisen Elm Streetin säveltäjää. Kun 80-luvulla elokuviin ei oltu kiinnitetty valmiiksi säveltäjää niin ainakin New Line Cinemassa kuuntelimme meille lähetettyjä demokasetteja. Christopher Young oli ainoa joka oli palkannut ammattimuusikot soundtrack-demoa varten. Hän toteutti budjettiimme nähden erittäin hyvän ja tunnelmaan sopivan musiikin.”

Hidden – Pahan naamio -elokuvan pankkiryöstöjä ja irstailua rakastava pahis-alien kuuntelee aikansa hevimusiikkia. Miten päädyitte tähän ratkaisuun?

”Alun perin tämän olennon lempimusiikkia piti olla Frank Sinatra, Sammy Davis jr, Dean Martin ynnä muu lounge-henkinen Playboy-musiikki. Tällaisen musiikin hintalappu elokuvaa varten olisi syönyt budjettia todella paljon, kuusinumeroisen summan, joten päädyimme etsimään täysin eri genren yhtyeitä ja joitain cover-versioita.”

”Pahan naamion alun takaa-ajo kohtauksen inspiraationa toimi William Friedkinin Kovaotteiset miehet. Friedkinin kuvaus ja kerrontatyyli osoittaa, että hyvän takaa-ajo kohtauksen voi pilata liiallinen musiikin käyttö.”

Night Visions -elokuvafestivaali järjestetään Helsingissä 20.–24. marraskuuta. Lisätietoja tapahtuman kotisivuilta.