Slush Music alkaa tänään! Odotukset ja tärpit: Positiivisia yllättäjiä, kovia kotimaisia, rohkeita avauksia

Startup-tapahtuma Slushista irtaantunut Slush Music on itsenäinen kaksipäiväinen tapahtuma. Rumban ennakkotärpeissä katsaus siihen, kuinka paljon puhetta - ja minkä verran vaihtelua - mahtuu kaapelitehtaalliseen musiikkiyrittäjiä. Vieläkö musiikkitapahtumalla on kasvun varaa, entäpä musiikkiteollisuudella itsellään?

Lottaliina Pokkinen: Let’s Negotiate
Ti 28.11. 10.00, Sauna

Kuinka keskustella rahasta ja neuvotella assertiivisesti musiikkibisneksessä, jos et halua olla se ”bad guy”, jota muusikot kammoavat. Tämä voisi olla olennainen workshop-tärppi useammalle kotimaiselle musiikkimogulille, joille neuvottelukulttuuri tai artistin pr:n hoitaminen tuntuu usein jäävän jonnekin uhriutumisen ja passiivis-aggressiivisen mököttämisen välimaastoon.

Teemu Yli-Hollo, Cameron Murphy, Anna Schneitz: Power of Audio – Audio Branding Workshop
Ti 28.11. 13.00, WE+

Brian Enon laski mikrosekunteja tunnetuinta teostaan säveltäessään, jaksavat fanit muistuttaa, mutta äänilogoista puhutaan edelleen varsin vähän. Audiodraftin Teemu Yli-Hollo, Cameron Murphy ja Anna Schneitz uskovat, että brändin visuaalinen ilme on voitava kääntää myös kuultavaan muotoon.

Chris Cooke, Yacin Bahi, Gregor Pryor: How Do Rights Work with AI Produced Content
Ke 29.11. 13:30, Donna Summer

Kun algoritmi säveltää musiikkia, kenelle tekijänoikeudet kuuluvat? Mikä on entisen imitointia, mikä uuden luomista? Tähän pitäisi 30 minuuttia riittää. Puhujia oppimiskokemuskonsultointia tarjoavasta 3CM Unlimitedista ja iMuze-musiikkikirjastopalvelusta.

Cliff Fluet: Blockchain and Rights
Ti 28.11. 16.00, Speaker Studio

Yksi lukuisista bitcoinia ja lohkoketjuja käsittelevistä puheenvuoroista, jotka tänä vuonna ovat selkein yksittäinen lisäys Slush Musicin tarjontaan. Cliff Fluet on partneri lakiasiaintoimisto Lewis Silkinilla erikoisalanaaan brändit, immateriaalioikeudet ja tekijänoikeuksien monetisaatio.

Building to Get Bought – Exit Strategies for Music Startups Karen Allen, Yacin Bahi, John Acquaviva, Göran Andersson
Ti 28.11. 10.40, Speaker Studio

Bitcoinien jälkeen tämä saattaa kiinnostaa. Ansaintamallien elinkaaren hahmottaminen Exit Strategy -näkökulmasta saattaa kuulostaa musiikkiteollisuuden parissa toimivalle ajatuksena vieraalta, mutta eikö popmytologiaan kuitenkin aina ole kuulunut myös ajatus ”huipulla lopettamisesta” – kuulostaako tutulta? Mukana yrittäjäksi ryhtynyt dj John Acquaviva, joka soittaa myös Slush Musicin päätösklubilla.

Sebastian Mealla, Anna-Kaisa Anttila, Niall Green, Katri Saarikivi, Jonas Hermann: Audience Experience in Live Performance
Ti 28.11. 14.20, Speaker Studio

Kasvojentunnistusalgoritmien käyttö keikoilla mittausinstrumenttina puhututti meilläkin viime Ruisrockissa toteutetun kokeilun myötä. Vastavuoroisesti keskustelun aiheena myös yleisön immersointi. Ennen vielä riitti että keikalle saapui paikalle. Täälläkö odotettavissa Slush Musicin futuristimmat puheenvuorot?

Niclas Molinder: Streaming, Payments and Credits – Is it Really That Hard?
Ke 29.11. 16.15, Speaker Studio

Tässä aiheensa puolesta tyypillinen Slush Music 2018 -puheenvuoro: alustat ja tekniikka kehittyvät, mistä ansaintamalli? Ratkaisu on datassa, uskovat entreprenöörit ja neljää kirjainta käytetään niin löyhästi että tietojenkäsittelytieteilijää hirvittäisi. Molinderin case studyn kuuleminen kiinnostaa, sillä kaikki monetisaation ongelmiin vähänkään konkreettisia esimerkkejä tarjoavat puheenvuorot ovat tervetulleita isojen kaarien maalaamisen sijaan.

Bas Grasmayer: Future Lessons from the History of Tech in Music
Ke 29.11, 16.50, Donna Summer

Odotettavissa melko varmasti muisteloita transistorin keksimisestä Roland TR-909-paradigmoihin. Palvelee taatusti disruptionisteja ja musiikkihistoriansa parrakkaiden pioneeritarinoiden muodossa nauttijoita.

Slush Music järjestetään Kaapelitehtaalla 28.-29.11.2017. Tutustu koko ohjelmaan tästä klikkaamalla.