Soittolista: Teemu Bergman – Lue enemmän, kuuntele enemmän

Tällä kertaa Soittolistan vieraana on Pää kii -yhtyeensä odotetun toisen levyn julkaisuun valmistautuva TEEMU BERGMAN. Muun muassa Lukas Leonin, Kotiteollisuuden ja Kauko Röyhkän kappaleiden kuuntelun ohessa hän kertoi esimerkiksi Kuusankosken natsiskineistä, kaljanjuomisesta Emma-gaalassa ja tapaamisestaan Pekka Haaviston kanssa.

Markus Paajala

Heikki Kuula & Huora
Kallioon

Teemu Bergman: ”Kallio on maailman väsynein aihe. Positiivista oli, että tässä ei ollut mitään ’rollaattorit räkälän edessä’ -sekakäyttöhommia mainittu. Niistähän kaikki Kallio-biisit kertovat.”

Kimmo Vanhatalo: ”Pää kii teki Rataraato-kappaleen Heikki Kuulan kanssa vuonna 2014.”

TB: ”Kävimme studiossa juomassa Gambinaa. Luulen kyllä, että lopullinen biisi tehtiin aika pitkälle sen jälkeen. Meitä ei kuulunut sillä ollenkaan. En kyllä rehellisesti sanottuna tässäkään biisissä tuota Huora-yhtyettä kuullut.”

”Varmaan tämä vetoaa kansaan. Perjantaina ja lauantaina ei mahdu taas mihinkään pubiin, kun kaikki haluavat Kallioon.”

KV: ”Kallion glorifiointi -biisit alkavat olla jo oma genrensä. Teema liittyy myös omaan musiikkiisi.”

TB: ”Vaikka itse olen soittanut kaiken maailman Vaasankatu SS -bändeissä, toivotaan, ettei ihan heti tarvitse kuulla seuraavaa Kallio-biisiä.”

KV: ”Olivatko kaupunginosat Kouvolassa tärkeitä?”

TB: ”Silloin, kun olimme ihan skidejä, oli tappeluita eri kaupunginosien välillä. Kun tulimme vanhemmiksi, rasisti­skinejä tuli Kuusankoskelta autolla hakkaamaan porukkaa. Sen jälkeen ei ollut enää väliä, mistä päin Kouvolaa olit kotoisin. Se oli kouvolalaiset vastaan kuusankoskelaiset. Eikä sillä ollut väliä, oletko punkkari, hiphoppari vai normaali lippatukka-jäkisjätkä.”

”Kuntaliitosten takia Kuusankoski kuuluu nykyään Kouvolaan. Sekös niitä vituttaa! Uudella Pää kii -levyllä on kappale Sweet Home Kouvola, jossa lauletaan: ’Sweet home Kouvola, yhdessä olemme suuri, Kuusaan rajalle vitun Berliinin muuri.’”

Robbie Fulks & Linda Gail Lewis
It Came from the South

TB: ”Nyt on sellaista soundia, että sitä vain odottaa, että koska ammuskelu alkaa! Kiinnostavan tästä teki lähinnä se, että siinä lauloi Jerry Lee Lewisin sisko. Hienoa, että seitsemänkymppisen naisihmisen musiikkia julkaistaan näinä naamatatuointien ja silikoniperseiden aikana.”

”Pertti Kurikalla on oma kauppa Pertin valinta Aleksis Kiven kadulla. Sitä pyörittää taustalla Pertti Kurikan Nimipäivien ’manageri’ Kalle Pajamaa. Katselin siellä kaiken maailman Canin sinkkukokoelmia ja mietin, että taitaa olla Kalle valinnut nämä levyt. Kalle sanoi, että: ’Helvetti, jos Pertti saisi päättää, täällä myytäisiin pelkästään Katri Helenan C-kasetteja!’”

”Siellä on helvetin hyvä valikoima vanhaa countrya. Ostin sieltä juuri Blaze Foleyn lp:n ja country-kokoelmia, joissa on todella obskuuria kamaa. Yksi aivan lyömätön biisi on Sanford Clarkin It’s Nothing to Me.”

”Kun ajatellaan huumeita, naisia ja vaarallisia tilanteita, ajatellaan jotain Mötley Crüeta. Ne ovat aika pikkupoikia country-muusikoihin verrattuna, mitä tulee kokkelin ja viinan vetämiseen, aseilla ammuskeluun ja huorissa käymiseen. Kaikkeen tällaiseen, mikä normaalia musiikinkuluttajaa kiinnostaa!”

Chestburster
Plant Bones

TB: ”Gyntsä, joka soittaa Chestbursterissa kitaraa, soittaa Pää kiin uudella levyllä Koira lähtee piikille -biisin kitarasoolon. Hänellä ei ollut varaa tulla Kouvolaan, joten hän äänitti sen kotona. Gyntsä kysyi sitten, että ’kelpaako tämä?’ Olin, että: ’Vittu, tämä on paras kitarasoolo, jonka olen ikinä kuullut! Kyllä kelpaa kiitos!’”

KV: ”Tämän soundista tuli mieleen 1990-luku.”

TB: ”Sub Pop ja sellaiset. Chestbursteriin on lyöty melurockleima. Vaikka alavireet ja efektit ovat mukana, niin pohjalla on kuitenkin hyviä, melodisia rockbiisejä. Biisi on aina tärkein.”

”Minulla on oma ’levy-yhtiö’ Rock’n’Roll Bullshit Recorsd. Kirjoitusvirhe kuuluu siihen, koska kirjoitin sen humalassa väärin. Chestburster otti minuun yhteyttä ja kysyi, haluaisinko osallistua tämän uuden levyn julkaisuun. Siinä oli kuitenkin mukana jo kuusi lafkaa, joten se kuulosti aika sekasotkulta.”

”Muutenkin minulla on skeptisyys nykyään tätä pienkustannehommaa kohtaan. Tälläkin hetkellä minulla on kirpparipöytä Vallilassa, jossa myyn kahdella eurolla Myrkky-Käärmeitä ja muita paskoja, jotka ovat jääneet myymättä. Eivätkä ne oikein silläkään tahdo mennä.”

”Kaikki levyt eivät ole samanlaisia myyntimenestyksiä kuin Jukka Nousiaisen debyytti. Sitten niihin pahvilaatikoihin kompastelee 20 neliön kämpässä.”

KV: ”Pää kii -yhtyeeltä tulee lokakuussa toinen levy. Miten päädyit palaamaan tämän yhtyeen pariin?”

TB: ”Pää kiistä lähti porukkaa vuonna 2016. Kun vanhat jäsenet lähtivät, mietimme Vekun kanssa (basisti Vekku Vartiainen), tuleeko koko bändille enää jatkoa.”

”Sitten ajattelin, että vittu, on meillä tässä muutama biisi, joista saisi levyn aikaiseksi. Joose (Stupidon Joose Berglund) on sellainen mies, että hän kuitenkin laittaa levyn ulos, niin käydään nauhoittamassa. Tuli, mitä tuli.”

”Monet olivat kehuneet ensimmäistä levyä ja epäilleet, voimmeko tehdä yhtä hyvän tai paremman. Se loi paineita.”

”Levy tuli sitten kuitenkin nauhoitettua, ja treenasimme paljon yhdessä. Nyt, kun olemme käyneet keikoilla, se on oikeastaan ollut hauskempaa kuin koskaan aikaisemmin. Olemme henkisesti niin samanlaisia. Eli samalla lailla jälkeenjääneitä.”

KV: ”Pää kiin debyytti oli 22 viikkoa Suomen virallisella listalla. Miltä valtavirtasuosio tuntui?”

TB: ”Se oli lähinnä aika naurettavaa. Sellaista kuin odotinkin. Sinuun suhtaudutaan sen mukaan, oletko ’joku’ ja voiko sinusta hyötyä jollain lailla. Ihmiset nuolevat ympyrässä toistensa perseitä. Olimme siellä täysin tietämättöminä mistään tällaisesta. Emmekä halunneetkaan tietää.”

”Kun olimme Emma-gaalassa, menimme sinne silloisen rumpalimme Niilan kanssa aamulla ja kaivoimme kaljat esiin. Ne olivat ihan kauhuissaan: ’Miten teillä nyt on jo kaljaa? Mistä te saitte ne?’ Sanoin, että ’ostin nämä kaupasta.’”

”Menin vähäksi aikaa bäkkärin sohvalle nukkumaan. Kun heräsin, ympärilläni oli 20 toimitsijaa miettimässä, että voiko tuota ihmistä päästää televisioon. He kysyivät bändikavereiltani, että voivatko he soittaa ilman minua. He vastasivat, että ’vittu, tuo jätkä on tehnyt tämän biisin.’”

”Se meni sitten niin, että sain soittaa siellä, mutta minua ei kuvattu ollenkaan.”

KV: ”Mitä jos Pää kiin toinen levy menestyisi yhtä hyvin?”

TB: ”Harvemmin salama lyö kahta kertaa samaan paikkaan. Toivon, että Joose saa rahansa takaisin. Se oli aika kallis levy tehdä, siihen nähden, kuinka käppäiseltä se kuulostaa.”

”Luulen myös, että ensimmäisen levymme myyntiä edesauttanut pahin vinyylibuumi on ohi. Eiköhän kaikilla tiedostavilla kusipäillä ala olla sama ongelma kuin itsellänikin, että mihin vittuun laitan tämän kaiken haalimani paskan. Asunnot eivät kasva samassa suhteessa levykokoelman kanssa.”

Lukas Leon feat. Cheek ja Etta
XTC

TB: ”Nyt, kun Cheek lopettaa, niin lehdet voisivat antaa Cheekille rauhan ja lopettaa hänestä kirjoittamisen. Koko ajan puidaan Cheekin pimeitä hetkiä ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Lehdillä on sellainen asenne, että kun ne on käsitelty, on käsitelty koko Suomen mielenterveysongelmat. Varmasti on jollain pieksämäkeläisellä työttömällä narkkarilla heti helvetin paljon parempi fiilis, kun hän kuulee, että jopa tällä meidän räpin Kekkosella on mielenterveysongelmia.”

KV: ”Tämä Cheekin ’suojatin’ Lukas Leonin kappale on ilmeisesti kesän kuunnelluin suomalainen biisi Spotifyssa.”

TB: ”Toisen ekstaasi on toisen helvetti. Itselläni tulee ainakin ekstaasinappuloista vain paskat housuun.”

”Fakta on se, että Lahteen nousee jonain päivänä vielä kuningas Litmasen patsasta paljon isompi Cheek-patsas. Lämmittää mieltä, että sielläkin on pikkupunkkareita, jotka menevät spreijaamaan siihen hakaristin ja kusemaan patsaan juurelle.”

”Rakastan ysäriräppiä. 1990-luvun laman aikana molemmat vanhempani jäivät työttömäksi. Rahaa ei ollut. Totta kai varastelimme levyjä, mutta lähinnä etsimme niitä alelaareista. Anttilassa oli helvetin hyvä levyosasto. Sieltä saattoi löytää mitä vain. Raplevyssä piti ehdottomasti olla Parental Advisory -tarra. Muuten se ei voinut olla hyvä.”

KV: ”Se tarra ei kyllä toiminut yhtään alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti!”

TB: ”Olen aina sanonut, että antaa kaiken maailman natsibändien soittaa ja laulaa, mitä ne haluavat. Jos ne kielletään, se tekee niistä kiinnostavia. Yleensä ne yhtyeet ovat musiikillisesti aivan hirveää kuraa. Jos siinä ei olisi kielletyn hedelmän makua, ei se kiinnostaisi ketään.”

Kotiteollisuus
Järjen ääni

TB: ”Kertosäe oli kuin suoraan Kivesveto Go Gon Mannosen kynästä eli kuppaakin tarttuvampi. Se jäi päähän soimaan. Siinä olivat ne samat neljä sointua, jotka hyvissä kertosäkeissä pitääkin olla.”

”Paras biisi on sellainen, josta et halua tykätä, etkä halua, että kertosäe soi päässä, mutta se soi silti. Olin joskus esimerkiksi ihan koukussa Didon White Flag -biisiin.”

”Harvoin melodisesti hyvät biisit ovat monimutkaisia. Sellaisia, ettei niitä osaisi soittaa Ramones-riparisoinnuilla.”

KV: ”Millainen suhde sinulla on suomirockiin?”

TB: ”Eppu Normaali on lempibändejäni. Minun kesti vain aika kauan tajuta se. Popedaa arvostan yli kaiken. Kari Peitsamon Skootteri ja varsinkin ne taidelevyt ennen sitä ovat mahtavia. Leevi and the Leavings on parhaimmillaan saatanan kova.”

”Joskus 15 vuotta sitten, kun keräilin vanhoja amerikkalaisia punklevyjä, suomirock ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Sitten tajusin, minkä musiikin kanssa olen oikeasti kasvanut. Istuin lapsena keittiössä lukemassa sarjakuvia, kun mutsi leipoi ja kuunteli radiota. Sieltä tuli Sigiä, Leevejä ja Eppuja. Kun on sentimentaalisessa humalassa, tajuaa, mikä on kaikkein kovinta musiikkia. Silloin nämä tulevat kuvioihin: Vuonna ’85, En tahdo sinua enää ja Leijailen.”

”Aloin kuunnella Pelle Miljoona & N.U.S:ää 11-vuotiaana. Sen jälkeen ei oikeastaan mikään muu kiinnostanutkaan. Hevilevytkin lähtivät.”

KV: ”Punk iski sinulle aika nuorena, jo ennen teini-ikää.”

TB: ”Aloin harrastaa rullalautailua ja ostaa rullalautalehtiä. Huomasin, että kellään skeittarilla ei ollut hevibändien paitoja. Ihmettelin niiden paidoissa olevia nimiä.”

”Paljon levynkansia tehnyt taiteilija Pushead julkaisi listan, jossa oli hänen 1980-luvun suosikkilevynsä. Katsoin, että siellä oli suomalaisia bändejä. Mietin, että: ’Terveet kädet! Kuka saatanan urpo laittaa bändinsä nimeksi Terveet kädet?’ Se kuulosti gospel-bändiltä.”

”Ei sellaisia levyjä löytynyt mistään. Ostin kaiken punkin, jonka sain käsiini. Se kolahti niin kovaa, että hevi ei enää tuntunut miltään. Olin sen suhteen tosi joko-tai.”

”Diggasin esimerkiksi Uutuus-nimistä stadilaista ’82-hardcorepunkbändiä. Olin katsomassa sitä Auran Panimolla vuonna 1994. Näin, kun bändin jätkät menivät divari Alfa Antikvaan ja ostivat sieltä hirveän kasan Exoduksen ja Running Wildin levyjä. Olin ihan pahoillani! Lempibändini kuuntelee jotain saatanan heviä! Mikä on jätkät, kun eivät Conflict ja Crass kelpaa?”

Kauko Röyhkä
Seksikäs nainen

TB: ”En ole ikinä kuunnellut hirveästi Kauko Röyhkää. Enkä ole hänen musiikistaan oikein pitänyt. Luin parikymppisenä jonkun Röyhkän kirjan. Ajattelin, että voi jestas, onpa omahyväisen oloinen kaveri.”

”Tämä kuulosti aika seesteiseltä, ihan hyvältä Kauko-biisiltä. Oliko näissä sanoissa jotain, mistä pitäisi pahastua?”

KV: ”Kohu liittyi enemmän Röyhkän kappaleen mainostamiseksi julkaisemaan Facebook-päivitykseen.”

TB: ”Se on hyvä muistutus siitä, että kannattaa olla vähemmän somessa ja lukea enemmän kirjoja ja kuunnella enemmän levyjä.”

”Kävin viime viikolla Kouvolassa, koska tutut järjestivät siellä Kouvola Priden. Aluksi näytti siltä, ettei sinne tule ketään. Jossain vaiheessa porukkaa alkoi kuitenkin tulla, ja sitten sinne tuli myös Pekka Haavisto.”

”Frendini jauhoi Haaviston kanssa ja oli pakko mennä pöytään istumaan. Jossain vaiheessa Pekka kääntyi puoleeni ja sanoi: ’Moi! Mitäs sinä? Oletko tehnyt vielä musiikkia?’”

”Olin, että: ’Ei vittu, hän on ihan varmasti kuullut Ees jotain positiivist -biisin.’ Se tehtiin, kun vitutti, että Timo Soini ja Päivi Räsänen ovat ihan totaalisia homofobeja. He kuitenkin osaavat käyttää sellaisia kiertoilmaisuja, että heidän puheensa ovat yhä salonkikelpoisia, ja he voivat sanoa ne eduskunnan puhujapöntöstä. Tein biisin siitä, mitä he todella ajattelevat. Eli, jos joku ei ole tajunnut, sen tarkoitus ei ole lietsoa mitään homofobiaa, vaan päinvastoin.”

”Minulla oli kuitenkin vähän vaivaantunut olo, koska en olisi uskonut, että Pekka Haavisto tunnistaa minut. Ajattelin, että ehkä hän on kuullut sen rivin: ’Sä 10 käskyä unohdit, nyt sul on HIV, Ja vihreetä homoa äänestit, nyt sul on HIV.’”

”Sitten se jätkä kysyy minulta, olenko tehnyt lisää musiikkia. Olin vain, että puhutaanko jostain muusta?”