Supertähti The Weekndin albumi tulee jäämään historiankirjoihin – levyn kannet suomalaista laatutyötä

The Weeknd julkaisi monella tapaa kiinnostavan albumin.

Anton Tammi

Maapallolla eletään kovia aikoja, kun korona-pandemia pitää ihmiset joko sängyn pohjalla tai muuten kotikaranteenissa. Etenkin kulttuuri- ja palvelualoilla on taloudellisesti kovat ajat ympäri maapalloa ja on ilmiselvää, että maailma tulee muuttumaan. Asian tilan on luonnehtinut presidentti Sauli Niinistö, joten kyseessä ei ole henkilökohtainen näkemys.

Kun ihmiset ovat kotona, niin suoratoistopalvelut ovat kovassa kulutuksessa. EU pyysi Netflixiä heikentämään kuvanlaatua, jotta kaista riittäisi. Voi siis olla varma, että mikäli tekijä herättää edes aavistuksen huomiota, näinä päivinä hän sitä saa useamman silmäparin verran lisää.

Siispä The Weeknd julkaisee uransa parhaimman levyn, After Hours, historiallisella hetkellä. Levy tulee erittäin suurella todennäköisyydellä tekemään jonkinlaisen striimausennätyksen. Siitä puhuu jo se, että kun levy julkaistiin, se nousi seitsemässä minuutissa Yhdysvaltain iTunesin albumilistan kärkeen.

The Weekndin edellinen levy Starboy rikkoi ilmestyessään Spotifyn yhden päivän striimausennätyksen. Silloin ajat olivat erilaiset. Nyt ympäri maapalloa on lukittauduttu koteihin, joten monia kynnelle kykeneviä varmasti kiinnostaa kuulla, mitä Kanadan kultaisin kurkku on saanut aikaiseksi.

Laulajan Blinding Lights -single on tällä hetkellä Spotifyn globaalin Top 50 -listan ykkönen (albumin lukemat eivät ole vielä päivittyneet) ja hän löytyy lähes kaikkien Spotify-maiden top 10 -listalta, paitsi Etelä-Amerikan valtioiden, joissa latinomusiikki jyllää. Siellä voi olettaa J Balvinin Colores-albumin näkyvän, joka julkaistiin samana päivänä kuin After Hours. Todettakoon, että mainio albumi sekin.

Tilanne ei tietysti ole artisteille otollisin, muun muassa Kehlani on siirtänyt levynsä julkaisua. The Weekndin tapauksessa levyä oli rummutettu jo pitkin talven. Musiikki on pääosassa, ei lukemat suoratoistopalveluissa. Musiikissa The Weeknd on onnistunut erittäin hyvin.

Levyä voisi luonnehtia hänen uransa parhaimmaksi kokonaisuudeksi. Hittejä pursunneilla Starboy ja Beauty Behind The Madness -albumeilla kokonaisuus ei ollut samassa terässä, kuin nyt. Tämä ei tarkoita, etteikö After Hoursilta vielä hittejä löytäisi, esimerkiksi Max Martinin tuottama Hardest To Love tulee varmasti löytämään paikkansa ihmisten sydämistä tai vähintään kuulokkeista.

Se miksi The Weeknd teki nyt eheän kokonaisuuden, on selvää. Laulaja on saavuttanut niin paljon, että todistella ei tarvitse. Neljän vuoden ajan on voinut keskittyä olennaiseen. Albumien välissä laulaja julkaisi toki nimensä mukaisesti melankolisen My Dear Melancholy, -ep:n.

Tekijätiimi on suurinpiirtein sama, kuin minkä kanssa The Weeknd on tottunut työskentelemään. Uutena se, että luottotuottaja Illangelo on taas läsnä. Hänen kanssaan The Weeknd julkaisi ”trilogian” eli kolmesta mixtapesta koostuneen sarjan. Se nosti laulajan aikanaan kulttiasemaan. Beauty Behind The Madness taasen nosti hänet kansainväliseksi supertähdeksi, muun muassa The Hills -hitin voimin.

Beauty Behind The Madness ei kuitenkaan ollut ehjä kokonaisuus. Sillä ei kuultu yhtäkään Illangelon tuottamaa kappaletta, joten The Weekndin jalustalle nostanut kylmyys ja kolkkous ei ollut varsinaisesti läsnä, vaan meininki oli perinteisen pop. Starboy-albumilla tuottajaa ei myöskään kuultu, eikä sitäkään voi kuvailla erityisen eheäksi kokonaisuudeksi.

Nyt Illangelo on siis jälleen mukana useammalla kappaleella. Tämän lisäksi albumin tuottajiin kuuluu Heartless-singlestä vastannut Metro Boominin. Luottotuottajaksi voi nykyisin kutsua myös Max Martinia, jonka kanssa The Weeknd on oivallisesti kanavoinut kasarisoundia useamman biisin verran.

Levyllä The Weeknd käsittelee itselleen tyypillisiä aiheita, kuten suhdekiemuroita ja hengenvaaralliseksi äityvää päihteiden käyttöä. Esimerkkiä tämän yhdistelmästä hän antaa Faith-kappaleella:

”But if I OD, I want you to OD right beside me / I want you to follow right behind me / I want you to hold me while I’m smiling / While I’m dying”

Escape From LA -kappaleella hän laulaa kuinka ”enkelten kaupunki” koituu hänen kohtalokseen. Laulajan räiskyvistä suhdekiemuroista on kirjoiteltu juorulehdissä ja ikävimmät tapaukset ovat sattuneet juuri Los Angelesissa. Kappaleella hän siis paljastaa henkilökohtaista puolta itsestään, tuoden kuulijan lähemmäs artistia.

Kuten otsikossa seisoo, levynkansi on pääosin suomalaista laatutyötä. Anton Tammi, joka on nyt vastannut The Weekndin visuaalisesta ilmeestä (kolme videota ja muun muassa jutun pressikuva), vastaa myös levyn kansikuvasta. Fontin on puolestaan suunnitellut Aleksi Tammi. Tiettävästi kokonainen ”Abel Roman” -fontti julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin. Tammen nimeä klikkaamalla löytyy kansitaiteen tekijätiimi.

Tiivistettynä voi siis sanoa, että After Hours on monella tapaa kutkuttava paketti, jonka voi ennustaa jäävän historian kirjoihin. Ajat muuttuivat, silloin soi After Hours.

Albumi löytyy suoratoistopalveluista. Katso alta Anton Tammen ohjaamat videot, mukaan lukien After Hours -minileffa. Näytteenä myös Hardest To Love -kappale.




fontti