Tänään lanseeratun Epic Records Finlandin takaa löytyy kansainvälisille markkinoille kurottava tuotantotiimi, jota luotsaa MD$ – ”Lähdemme ensisijaisesti tekemään pitkiä uria”

"Laatu on se, jonka pohjalle kaikki rakennetaan. Kun laadukas soundi löytää oikeat ihmiset, kuvio tulee kasvamaan luontevasti", sanoo Cherif Cissokho, joka on yksi uutta levy-yhtiötä pyörittävistä tekijöistä.

Suomeen on tänään lanseerattu uusi levy-yhtiö. Alun perin vuonna 1953 Yhdysvalloissa perustettu ja Sonyn tytäryhtiönä tunnettu Epic Records on vuosikymmenien aikana laajentunut toimimaan lukuisissa maissa, ja saa tänään suomalaisen versionsa.

Epic Records Finlandin tarina ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen, että levy-yhtiö rakentuisi suoraan Sonyn alaisuuteen, kuten niin monissa muissa maissa. Suomessa toiminnasta vastaavat nimittäin Fountain-tuotantotiimin takaa löytyvät tekijät: Fountainin toimitusjohtaja Pasi Haapanen, koordinoiva virkamies Cherif Cissokho, sekä luova johtaja Santeri Kauppinen. Kauppinen tunnetaan myös MD$-taiteilijanimestään, jonka alla hän on tehnyt pitkän ja kansainvälisen uran tuottajana. MD$ on tuottanut musiikkia muun muassa 6lackille, GoldLinkille, JVG:lle ja Gettomasalle.

Haapanen, Cissokho ja Kauppinen istuivat rauhassa alas, ja avasivat Rumballe juurta jaksain Epic Records Finlandin tarinan.

“Tuotantotiimin lisäksi meillä oli Santerin kanssa ollut ajatus, että lähdetään tekemään levy-yhtiötä”, Haapanen summaa yhteistyön alkua. “Keskustelimme Sonyn kanssa, joka oli etsinyt oikeaa tiimiä rakentamaan heidän tytäryhtiötään Epic Records Finlandia. Muutamia kuukausia kestäneiden neuvottelujen jälkeen saimme kuviot selviksi, ja lähdimme erittäin mielellämme mukaan, sillä Epic-levymerkillä on vahva maailmanlaajuinen pohja ja sen nykyinen rosteri on vakuuttava.”

Vaikka useissa maissa Epic Records Finland toimii suoraan Sonyn pohjalta, Suomessa kuvio rakentuu niin, että Fountain-tuotantotiimin takaa löytyvät henkilöt vastaavat Epic Records Finlandin toiminnasta yhdessä Sonyn kanssa. He eivät siis suoranaisesti ole Sonylla töissä, vaan oma yhtiönsä, joka tekee yhteistyötä Sonyn kanssa.

Cissokho näkee kokonaisuuden sen verran hedelmällisenä, että uskoo yhteistyön kantavan myös kansainvälisille markkinoille.

“Suomessa on ihan selkeä rako Epicin kaltaiselle levy-yhtiölle. Teemme Fountainilla jo valmiiksi kansainvälistä vertailua kestävää soundia, ja se tulee olemaan selkeä etu levy-yhtiönkin kannalta. Menemme täysin musiikki edellä”, Cissokho sanoo.

Kun mietitään levy-yhtiölle kiinnitettäviä artisteja, painopiste on ennen kaikkea artistin osoittamassa potentiaalissa. Sillä ei niinkään ole merkitystä, mitä artisti on aikaisemmin julkaissut, vaan Epic Records Finlandilla halutaan luoda mahdollisimman ihanteelliset olosuhteet sille, että artisti pääsee täyttämään koko potentiaalinsa.

“Ensimmäisillä projekteilla ei ole tarkoitus tehdä investointeja takaisin, vaan haluamme tehdä pitkäjänteistä työtä yhdessä artistin kanssa”, Haapanen määrittelee. “Olemme jo nyt jutelleet artistiemme kanssa siitä, että meitä ei startissa kiinnosta striimausluvut tai muut vastaavat. Meitä kiinnostaa se, että musiikki on laadukasta, ja että näemme yhdessä, mihin tässä matkataan.”

“Lähdemme ensisijaisesti tekemään pitkiä uria”, Cissokho tiivistää. “Laatu on se, jonka pohjalle kaikki rakennetaan. Kun laadukas soundi löytää oikeat ihmiset, kuvio tulee kasvamaan luontevasti.”

Sen lisäksi, että Epic Records Finlandilla ei artistia kiinnitettäessä katsota tämän julkaisuhistoriaa, levy-yhtiöllä ei myöskään harjoiteta ikärasismia. Tähän mennessä kiinnitettyjen artistien joukossa on yli kolmekymppisiäkin ihmisiä.

“Emme myöskään rajaa artisteja pois minkään tietyn genren pohjalta. Toki tiedostamme sen, että isoimmat nimet tuotantotiimissämme voivat olla leimaantuneita räppituottajiksi, mutta menemme kuitenkin musiikki eikä mikään lajityyppi edellä”, Kauppinen sanoo.

“Epicin rosterista tulee löytymään tekijöitä räpistä folk-musiikkiin asti”, Haapanen lisää.

Cissokho muistuttaa, että Epic Records Finland ei suinkaan ole alun perinkään ollut millään lailla räppiin painottuva levy-yhtiö.

“Epicin koko pohja ja historia on jazzissa, bluesissa ja r&b:ssä, ja räppijutut ovat tulleet isosti vasta viimeisen vuosikymmenen aikana, Futuret ja muut.”

Yhdysvaltojen Epic Recordsille levyttävät artistit edustavat lukuisia eri tyylilajeja, ja tällä hetkellä levy-yhtiölle kiinnitettyjen artistien lista on pitkä. Cissokhon mukaan Epic Records Finlandilla tullaan tekemään asiat omalla tyylillä, vaikka sivusilmällä seurataankin muiden maiden toimintaa.

“Tiedostamme mikä Epicin brändi ja perintö on, ja teemme kaikkemme lisätäksemme siihen. Pidämme niin sanotusti sormen pulssilla – esimerkiksi Ranskan Epicillä on tällä hetkellä todella makea meininki. Mutta kyllä me teemme tämän omannäköisesti”, Cissokho toteaa.

Fountain-tuotantotiimin osalta katse on jo pitkään ollut myös ulkomaille ulottuvissa projekteissa.

“Koska teemme Fountainin osalta jatkuvasti kansainvälisiä projekteja, me tiedämme mitä siellä pitää olla ja mikä se taso on”, Haapanen sanoo.

“Meillä on se väylä sinne”, Cissokho lisää. “Uskomme ehdottomasti siihen, että Suomessa on tekijöitä, jotka yltävät kansainväliselle tasolle. Haluamme, että Fountain on alusta, jolla se voidaan toteuttaa.”

Haapanen painottaa, että kun artisti kiinnitetään Epic Records Finlandille, levy-yhtiö on tämän tukena alusta loppuun ja juuri sen verran kuin artisti itse haluaa.

“Artisteja on tietysti paljon erilaisia, ja joillain on valmiiksi selvät sävelet sen suhteen, miten he haluavat asiat toteuttaa. Mutta useimpien kanssa käymme yhdessä läpi kaiken visuaalisesta ilmeestä tuotantoon ja markkinointiin asti. Autamme artistia kasvamaan kohti sitä, miten hän itse haluaa asiat hoitaa.”

Se merkitsee tasapainoilua sen välillä, kuinka vapaat kädet artisti saa ja kuinka paljon levy-yhtiön puolelta ohjeistetaan.

“Jos alamme sanella, miten musiikkia tehdään, se ei tule johtamaan artistin kasvuun. Artisti tekee omat päätöksensä, ja me tuemme näissä valinnoissa, vaikka totta kai tarjoamme myös omia näkemyksiämme”, Haapanen linjaa.

Fountain-tuotantotiimin ja nyt myös Epic Records Finlandin takana työskentelevän kolmikon vastuut jakautuvat luontevasti, sillä jokaisella on oma erityisosaamisensa. Laajan ja monipuolisen musiikillisen uran tehnyt Kauppinen toimii luovan johtajan roolissa, Haapanen pyörittää bisnes-puolta, ja pitkään musiikkialalla olleen Cissokhon vahvuus on ihmisten kanssa työskenteleminen.

“Mitä tulee musiikkiin, Santeri on se, joka sanoo viimeisen sanan”, Haapanen toteaa. “Hän pystyy pienillä nyansseilla kertomaan sellaista, mitä todella harva pystyy.”

“Siihen vaikuttaa varmasti se, että olen tehnyt musiikkia niin monta vuotta niin monissa huoneissa eri artistien kanssa”, Kauppinen pohtii. “Olen nähnyt maailmalla miten sitä hommaa tehdään. Mulla on korvaa siihen, mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei. Sellainen tietty ymmärrys musiikin estetiikasta. Olen myös työskennellyt eri artistien kanssa niin paljon, että osaan muotoilla asiat helposti vastaanotettavaan muotoon. Kaikki eivät aina halua, että heidän musiikkiinsa puututaan, joten en yritä kertoa, miten asiat pitäisi tehdä. Kerron vain sen, mitä olen oman kokemukseni pohjalta oppinut.”

Cissokho kuvailee omaa tulokulmaansa “holistiseksi”.

“Mulla on annettavaa artistiprojekteissa, jos pitää tarjota suuntaa ja apua. Roolini on myös organisaatio- ja bisnespuolella sekä asioiden järjestelyssä.”

“Jos keskustellaan tiukoista asioista, Chefkalle on helpompi puhua kuin esimerkiksi mulle tai Santerille”, Haapanen virnistää. “Hän on sosiaalisesti lahjakas, ja kaikki pitävät Chefkasta. Liittyi se sitten musiikillisiin seikkoihin tai bisnekseen, moni saa oman asiansa helpoiten läpi Chefkan kautta.”

Myös Haapanen tekee artistien kanssa päivittäin töitä, mutta vastaa sen lisäksi myös isommista päätöksistä ja hoitaa kommunikoinnin esimerkiksi Sonyn suuntaan.

“A&R-hommia, tai miksikä niitä niitä nyt haluaa päivän tehtävästä riippuen kutsua. Välillä rakennetaan ideaa musiikkivideoon ja välillä katsotaan budjetteja.”

Epic Records Finland ja Fountain-tuotantotiimi tulevat toimimaan tiiviissä yhteistyössä. Fountain eroaa perinteisemmästä musiikkikustantajasta siten, että siinä missä normaalisti kustantaja saattaa määrätä ikään kuin ylhäältäpäin mikä projekti menee kenellekin, Fountainilla tekijöille annetaan käytännössä vapaat kädet toteuttaa omia töitään.

“Meillä on omat tilat, joihin kaikilla on vapaa pääsy. Jos tekijämme haluaa tuoda ulkopuolelta jonkun artistin, sen kuin varaa ajan kalenterista ja duunaa”, Haapanen sanoo. “Me kyllä annamme tekijöillemme projekteja, jos he niin toivovat, mutta toimintamme ei perustu siihen. Täällä ei ole pomoja eikä egoja. Olemme yhtä perhettä ja teemme asioita toistemme eteen niin paljon kuin ikinä pystymme.”

Epic Records Finlandille kiinnitettyjen artistien osalta työskentelyä helpottaa, että saatavilla on kokonainen tuotantotiimi, jonka kanssa he voivat tehdä yhteistyötä.

“Mutta jokaisella artistilla on täysi vapaus tehdä töitä kenen tahansa tuottajan kanssa”, Haapanen huomauttaa. “Jos artisti haluaa tuoda ulkopuolelta jonkun, niin tänne vaan.”

Fountain-tuotantotiimiä rakentaessa yksi tärkeä motiivi on ollut halu parantaa tuottajien saamaa näkyvyyttä.

“Reiluus siinä, että tuottajat saavat sen mitä ovat ansainneet”, Kauppinen lausuu ytimekkäästi. “Aina on tuottajia, jotka haluavat omasta tahdostaan pysytellä enemmän taustalla, mutta kyllä kaikki haluavat työstään tunnustusta. Kaikki haluavat viedä omaa brändiään eteenpäin. On kuitenkin ollut hyvä nähdä, että lähivuosina yleisökin on kasvanut, ja että tuotantopuoli tuntuu kiinnostavan ihmisiä entistä enemmän.”

Cissokho painottaa, että tuottaja on aina merkittävällä tavalla vastuussa kappaleesta kokonaisuutena.

“Siinä on myös se aspekti, että kappaleen tuottaminen ja biitin tekeminen ovat kaksi eri asiaa. Kappaletta tuottaessa laitetaan koko biisi kasaan – sä et pelkästään lähetä biittejä jollekin artistille, joka sitten räppää niihin biitteihin, vaan sä oikeasti annat näkemyksesi siitä, millaiseksi se kokonaisuus rakentuu.”

Fountainilla panostetaan myös tasavertaisuuteen. Vaikka Kauppinen on nimensä puolesta isoin koko tuottajaryhmässä sekä yksi isoimmista koko Suomessa, sitä ei tuotantotiimin puolesta nosteta erikseen esiin. Jokainen tuottaja saa yhtä lailla nimensä näkyviin.

“Meille on myös ehdottoman tärkeää, että jokainen saa ansaitsemansa tuotantomaksut”, Haapanen korostaa. “Siitä me olemme tarkkoja, ja pidämme tuottajiemme puolia siinä, että he saavat sen mitä ansaitsevat.”

Vaikka Haapanen näkee, että moni artisti tuo omasta aloitteestaan tuottajiaan esiin, hän kokee, että asiaan pitäisi yleisesti kiinnittää nykyistä enemmän huomiota.

“Tuottaja on niin tärkeä osa biisiä, että näkyvyyttä pitäisi kyllä antaa enemmän. Moni tuottaja meidän tiimissämme ei oikein pidä melua itsestään: Santerin ura esimerkiksi on pitkälti rakentunut sen varaan, että annetaan musiikin puhua puolestaan. Tekijät tekee ja puhujat puhuu, sellainen mentaliteetti. Se on hieno juttu, mutta välillä pitää tuoda itseään näkyville. Nuorempi tuottajasukupolvi tosin tuntuu ottavan artistiroolia oma-aloitteisemmin. He haluavat mukaan musiikkivideoon ja lavalle dj:ksi ja mitä ikinä.”

Cissokho uskoo, että arvostuksen jakaminen reilusti ja tasapuolisesti rakentaa pitkäkestoisempia uria.

“Kukaan ei tee tätä hommaa yksin, ei yksikään artisti. On aivan perustason kohteliaisuutta huomioida kaikki tekijät. On iso asia, että kaikkia tiimissä kunnioitetaan, ja onhan se kivempi tehdä, kun sun panosta arvostetaan”, Cissokho sanoo.

“Siksi me yritämme rakentaa kaikki projektit niin, että jokaisella on mahdollisuus loistaa”, Haapanen nyökkää.

Fountain-tuotantotiimiin kuuluvat GoodJobLarry eli Lauri Moilanen ja Danitello eli Daniel Okas kertoivat Rumballe, miten päätyivät osaksi kollektiivia ja miten ovat sen seurauksena kehittyneet tuottajina.

“Fountain oli mulle luonnollinen valinta, koska olin jo aiemmin duunannut Santerin kanssa juttuja ja katsonut hänen meininkiään ylöspäin”, Moilanen sanoo. “Lisäksi musta tuntui, että Fountain pystyi mahdollistamaan ja kehittämään visiotani ja osaamistani.”

Okas taas työskenteli pitkään itsenäisesti. Takaraivossa kyti ajatus musiikin tuottamisesta ulkomaille.

“Kävin jossain vaiheessa muutaman kustantamon kanssa palaverissa, mutta muilla kuin Fountainilla ei ollut tarjota konkreettisia työkaluja kansainväliseen yhteistyöhön”, Okas sanoo. “Ratkaisevia tekijöitä siinä, että päätin siirtyä Fountainille, olivat nöyrän ja kovan duunin tekemisen arvostus, kansainväliset kuviot ja konkreettiset askeleet niitä kohti.”

Okas koki alusta alkaen Fountainin olevan brändillisesti uskottavin taho. Hän kertoo saaneensa Fountainilta merkittävää hyötyä omalle urakehitykselleen, ja päässeensä studiolla tilanteisiin, jollaisiin ei olisi ilman Fountainia koskaan päätynyt.

“Niissä onnistuminen on avannut uusia ovia”, Okas kommentoi. “Tänä päivänä olen onnekkaassa asemassa, jossa saan valita melko vapaasti Suomessa tekemäni projektit.”

Myös Moilanen kokee saaneensa Fountainin kautta mahdollisuuksia, jotka ovat kuljettaneet hänet pois omalta mukavuusalueeltaan. Tänä kesänä Moilanen esimerkiksi vastasi brittiräppäri AJ Traceyn Seoul-nimisen singlen tuotannosta yhdessä Kauppisen ja yhtä lailla Fountainin talliin kuuluvan Ruubenin kanssa.

“Se oli ensimmäinen Jersey club -tyylinen biittini”, Moilanen toteaa.

Okaksen mielestä kustantajan tehtävä on nimenomaan avata tekijöilleen uusia mahdollisuuksia.

“Loppujen lopuksi se on tekijästä itsestään kiinni, miten ne mahdollisuudet käyttää. Lähden esimerkiksi Fountainin kanssa loppuvuodesta Losiin. Se on mahdollisuus, jonka kustantamo avaa. Mun tehtäväni on lunastaa. Reissun jälkeen voin katsoa itseäni peiliin ja miettiä miten meni.”

Lisää luettavaa