Webcam-kuvia ja internet-paljastuksia – löysimme Eevil Stöön ääriraren haastattelun

Eevil Stöö tapasi toimittajan lempipaikassaan internetissä. Samalla räppäri kertoi ajatuksiaan tuoreesta Iso vauva Jeesus -levystä, jolla kuulijat pääsevät näkemään vilauksen hiihtopipon sisältä.

Joulukuussa ilmestyneellä Yksijäinen-singlellä Eevil Stöö räppää: ”Stöö ei pilannut nuorisoa, nuorison pilas internetti”. Onneksi Stöö itse ei ole enää nuorison edustaja, sillä hän sanoo viettävänsä suurimman osan valveillaoloajastaan internetissä.

”Laitan myllyn päälle heti aamusta, jos oon muistanut sulkea sen ennen kuin oon tipahtanut. Ostin joku aika sitten eBaystä vuorokauteen huolella lisätunteja, joten aika ei ole ollut mikään ongelma sen jälkeen”, Stöö kertoo sähköpostitse.

Sähköpostihaastattelut ovat usein ongelmallisia, koska ne estävät toimittajaa näkemästä haastateltavan persoonaa ja esittämästä lisäkysymyksiä. Toisinaan ne myös antavat haastateltavalle mahdollisuuden esittää fiksumpaa kuin hän oikeasti onkaan. Eevil Stöön tapauksessa sähköpostihaastattelu tuntuu kuitenkin luontevalta – onhan Stöö anonymiteetin taakse kätkeytyvä fantasiahahmo tai eräänlainen alamaailman avatar, jonka persoonan kuuluukin olla häilyvä. Ja kuten Stöö itse asian muotoilee, ”mitä ketään Stöön lärvillä tekee?”.

Kun Stöö avaa internetin, hän menee yleensä YouTubeen tai sen ranskalaiseen hassutteluversioon PetitTubeen, joka arpoo käyttäjilleen YouTuben vähiten suosittuja videoita. Uutisten ja keskustelufoorumien seuraamisen Stöö on omien sanojensa mukaan lopettanut.

”Koska me eletään viimeisiä aikoja, suurin osa uutisista on huonoja, joten niitä ei tule hirveästi seurattua. Foorumit kuoli jo aikaa sitten. Niillä en luuraa. Facebookiin ja Instagramiin laitan välillä kuvia ja muuta kampetta, mutta vaan koska [Monspin] Kepe pakottaa”, Stöö sanoo.

Satunnaisesta some-aktiivisuudestaan huolimatta Stöö ei koskaan vastaa hänelle lähetettyihin Facebook-viesteihin. Hän ei myöskään tarkkaile musiikkivideoihinsa tulleita Youtube-kommentteja, koska palaute ei kuulemma vaikuta häneen millään tavalla. Musiikkimaailman tapahtumia Stöö sen sijaan seuraa netistä aktiivisesti.

”Uusi musiikki kiinnostaa edelleen, vaikka olisi kai pitänyt jämähtää kuuntelemaan vain ysäriräppiä, kuten normaalit Stöön ikäiset. Välillä musta tuntuu, että Stöö on Peter Pan.”

Helmikuussa ilmestyneellä Iso vauva Jeesus -levyllä Stöön Peter Pan -syndrooma näyttäytyy takautumien kautta. Esimerkiksi Mvda Fvck -kappale alkaa säkeillä: ”Mä muistan kun nuori Stöö oli ihan pikkunen / vast kaksvuotias / Stöö roikku puusta yhel kädellä ja mietti et mitä täst elämästä oikeen tulee /– – Stöö ei oo enää kaks / ja tää elämä on jättäny arven”.

Kysymyksen siitä, mikä nykyajassa on mennyt rikki, Stöö väistää taitavasti.

”Koko ajan mennään paskempaan suuntaan ja kohta on kaikki rikki. Mulla on mennyt lähiaikoina rikki yksi Titanic-vhs, Maho Neitsyen Vitustakos näistä tietää? -seiska, vasen olkapää ja aivot. Jos joltain löytyy toi seiska, oon kiinnostunut ostamaan.”

Stöön kiinnostus punkrockiin ei rajoitu pelkästään Maho Neitsyeen. Esimerkiksi Yksijäinen-biisin musiikkivideolla Stööllä on yllään Abortti 13:n paita, ja pöydällä lojuu Germs-solisti Darby Crashin elämäkerta. Toimiiko punk videolla vertauskuvana yksinäisyydelle ja outolintuudelle, vai onko Stööllä lähempikin suhde punkrockiin ja hardcoreen?

”Jotenkin arvasin, että tartut noihin”, Stöö sanoo. ”Abortin laulaja Tapsa on mun ystävä, ja se antoi ton paidan mulle. Abortti 13 on kova bändi, ja siksi mulla on niiden paita videossa. Toi kirja on helvetin hyvä. Darby Crashiltä oon oppinut paljon. Mun vastaus on siis joo ja ei, ja sen lisäksi että on suhde.”

Stöön hirtehiseen huumoriin ja mielivaltaisiin mafiatarinoihin tottuneille Iso vauva Jeesus on hätkähdyttävä levy. Sen hallitsevia teemoja ovat ulkopuolisuus, ajan henkeen turhautuminen ja yksinäisyys. Siinä missä esimerkiksi Paperi T:n teksteissä kuvataan ihmissuhteiden päättymisen aiheuttamaa yksinäisyyttä, Eevil Stöön kappaleissa ei ole ihmissuhteita, joita päättää. On vain Stöö, joka ”kuuntelee yksin himassa kun Motorola ei soi”.

Stöö itse pidättäytyy levynsä analysoinnista. Kuulijalle tulee kuitenkin selväksi, että vaikka hiihtopipoa ei ole vieläkään riisuttu, jotain on riisuttu.

”Tuli kiire, niin taisi mennä henkilökohtaisuuksiin. Vahingossa”, Stöö kuittaa.

Stöön mukaan albumi puskettiin kasaan nopeasti, koska ”Nuori Derrick ei jaksa tehdä biisiä yli tuntia”. Nuorella Derrickillä hän viittaa levyn tuottajaan, jonka kädenjälkeä on viime aikoina kuultu esimerkiksi Julma H:n Evä-kappaleella.

Entä sitten internetin rooli Stöön uudella levyllä? Ainakin avausbiisissä Udon on kohtia, joiden voisi tulkita olevan sohaisuja internetin suuntaan, kuten ”tän kaiken paskan keskellä on vaikee Stöön keskittyä” ja ”Stöölläkin on sananvapaus”. Kun Stööltä kysyy asiasta, vastaus on lyhyt ja ytimekäs: ”Stöö ei allekirjoita mitään”.

Internetin varjopuolista puhuttaessa jaksetaan aina mainita, kuinka netissä roikkuminen on lisännyt ihmisten yksinäisyyttä, ahdistuneisuutta ja jopa masennusta. Stöö ei suostu kommentoimaan, onko internet lisännyt hänen yksinäisyyttään. Sen sijaan hän korostaa tekevänsä paljon muutakin kuin selaavansa nettiä.

”Käyn esimerkiksi pitkillä kävelyillä, retkillä metsässä, tiskaan, tiirailen tähtiä kaukoputkella ja askartelen. Välillä tulee jopa tehtyä musaa, mutta se on aika harvinaista.”

Internet kulkee Stöön mukana myös metsässä ja kävelyretkillä. Dataamista hidastavat oikeastaan vain tekniset rajoitukset.

”Mun luurissa on aika paska akku, mutta pyrin selaamaan niin paljon kun pystyn. Paikalla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Oon ollut netissä myös monessa eri maassa. Joulukuussa Stöö selaili nettiä kaksi viikkoa Tokiossa. Se oli tosi hieno kokemus.”

Paljastettakoon vielä lopuksi, että Stöö palautti haastatteluvastauksensa Rumballe kello 3.16. Se on internet-ammattilaisen kellonaika.

Haastattelu julkaistu Rumban numerossa 1/2016.