Haastattelu: Malla Malmivaara opiskeli tuottajaksi analogistudiossa ja työsti suomenkielistä debyyttiään 10 vuotta

Haastattelussa tänään Malla-albumin julkaissut näyttelijä-artisti.

Helmi Padatsu

Malla, koko nimeltään Malla Malmivaara, julkaisi tänään levyllisen house-vaikutteista popmusiikkia. Malla-albumi on tehty yhteistyössä Jarkko Kumpulaisen kanssa, joka oli mukana Malmivaaran edelliselläkin levyllä, vuonna 2009 Belle Who -nimen alla julkaistulla Can’t Whistle While You Smile.

Levyn on julkaissut arvostettu turkulaislabel Solina. Mukana on elektronisen musiikin konkarit Jimi Tenor ja Roberto Rodriguez, ja singlekappale Sabrinasta remixin teki Jori Hulkkonen. Vaihdoimme albumin julkaisupäivänä kuulumiset Malmivaaran kanssa.

Se on perjantai, maistuisiko coke & brandy?

”Tastes like candy! Joo, maistuisi, haha!”

Mihin katosi Belle Who?

”Belle Who oli sellaisen ajanjakson musaprojekti, jolloin itse vielä hain tyyliä. Olin jo ehkä matkustanut ohi siitä tyylilajista, ja elektronisempi suunta kiinnosti. En kokenut olevani sillä tasolla, missä halusin tehdä musaa. Mullahan oli toinen levyllinen melkein valmis julkaistavaksi, mutta tuli fiilis että tämä on liian eteeristä tai jotain. Halusin enemmän energiaa.”

”Siihen väliin tuntui hyvältä alkaa funtsailla, että onko tämä sitä mitä haluan. Sen levyn sanoituksistakin tuntui menneen momentum ohi. Kun levy-yhtiökin jäi kuvioista pois, tuli olo, että nyt on vapaa tekemään mitä vain.”

”Mulle tuli tarve päästä kiinni tuotantoon, teknologiaan ja ottaa selvää miksauksesta ja muusta. Analogisyntetisaattorit ovat aina olleet lähellä mun sydäntä, niitä halusin tutkia.”

Samoin kuin Belle Whon albumia, olet tehnyt tätäkin levyä yhdessä Jarkko Kumpulaisen kanssa. Oletteko te tehneet tässä välissäkin yhdessä musaa, vai miten hän valikoitui mukaan?

”Ollaan koko ajan tehty musaa! On tässä ollut pitkiä taukojakin välissä, ja tein jotain co-write-kokeiluja muidenkin kanssa. Ollaan tehty paljon biisejä, hienoakin matskua, mikä ei vain sovi tähän juttuun, mikä tästä nyt kuoriutui. Uusimman singlenkin riffi on jostain 10 vuoden takaa.”

Miksi julkaisutauko sitten venähti näin pitkäksi, jos musaa on kuitenkin tehty koko ajan?

”En ollut tarpeeksi hyvä. En halunnu julkaista mitään, mikä ei tuntunut tärkeältä julkaista. Oon käytännössä opiskellut tuottajaksi analogistudiossa, eikä se tule ihan vuodessa tai edes kahdessa. Lisäksi olen halunnut tutkia tyylilajillisia asioita perusteellisesti. Ei se aika ole hukkaan mennyt missään nimessä.”

Albumin ekat singlet Xoxo ja Sabrina julkaistiin keväällä 2019. Tämä albumikin on ollut itsessään pitkä projekti.

”Julkaisin ne omakustaneena ennen diiliä Solinan kanssa. Tuntui, että ne pitää julkaista tai muuten ei tapahdu ikinä mitään. Siinä kohtaa oli selvää, että mihin suuntaan haluan tyylilajillisesti mennä. Koin tärkeänä, että se sysäys on tehtävä.”

”On meissä pilkunviilaajan vikaa, ja esimerkiksi miksauksen tekoa emmittiin aluksi. Sabrinanhan miksasi Tommi Vainikainen.”

”Meillä on kummallakin ollut palkkaduunit hoidettavana, niin musiikin teko on ollut sattumanvaraista, välillä tosi tiukkaakin. Silti ollaan aina käyty vähintään joku tietty määrä tekemässä, sellaisena terapeuttisena istuntona. Korona on tuonut loppusilauksen mahdollisuuden, että on saanut otettua intensiivijakson musan tekoon.”

Rumbassa kirjoitettiin vuonna 2009: ”Malla Malmivaara tekee työtä, josta minä unelmoin lapsena. 1980-luvulla en voinut kuvitella olevan olemassa mitään hienompaa toimenkuvaa kuin laulaja-näyttelijän ammatti.” Miltäs tällainen kuulostaa vuoden 2021 perspektiivistä?

”En ollut tällaisesta tietoinen, ihana kuulla. Tällä hetkellä siinä on jotain unelmaista. Just nyt mulla on hyvä tilanne. Sen verran on matkaa takana, ettei ole mitään henkisiä blokkeja tai varjostavia epävarmuuksia. Nyt voi rauhassa tehdä molempia.”

”Ehkä silloin vielä ihmiset olisivat halunneet tietää, että kumpi sä nyt olet, kumman valitset. Nykyäänhän sellaisesta ei ole kysymystäkään.”

Jori Hulkkonen, Jimi Tenor, Roberto Rodriguez. Miten he ovat tulleet osaksi tätä projektia?

”Robertoon tutustuin vähän myöhemmin, mutta Joria ja Jimiä olen seurannut pitkään. Oon rakastanut Jorin musaa, hän ei takerru mihinkään tiettyyn genreen vaan tekee todella freesiä juttua. Nuorempana mystifioin jotenkin näitä henkilöitä, mutta kun huomasin, että olen suuntautunut samoille linjoille, niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tutustua.”

”Jorin Turussa-kappaleesta (Hulkkosen Mies ja elämä -projektin cover-versio Pet Shop Boysin West End Girlsistä – toim. huom.) tuli fiilis, että hänen versionsa Sabrinasta toimisti. Heitin Tomille (Riski, levymerkki Solinan pomo), että tekisiköhän Jori remixin siitä. Jori lähti mielellään mukaan kuultuaan biisin.”

”Roberto laittoi itse mulle viestiä, kun Tilaa-single ilmestyi, että olisi hienoa tehdä remix siitä. Mulle tuli sellainen viba, että olisi siistiä tehdä kimpassa jotain myös ihan alusta asti. Roberto laittoi kasan biisejä, joista poimin heti pari, mistä inspiroiduin. Oli upeata tehdä hänen kanssaan. Roberto kertoi oppineensa itseään kauemmin tehneiltä aina, joten tämä oli mulle samalla mieletön oppimisen mahdollisuus.”

”Yhdessä näistä biiseistä, mitä Roberton kanssa tehtiin, on instrumentaalipätkä. Meille tuli yhtä aikaa mieleen, että siihen sopisi joku soitettu asia. Ajattelin ensin soittavani pianosoolon, mutta tulikin saman tien mieleen, että voi vitsi, jos Jimi tulisi tähän. Roberto sanoi, että voisihan se tullakin…”

Aleksi Kinnunen huomioi HS:n levyarviossaan, että tämän tyyppisessä house-/klubimusiikissa on aika harvinaista laulaa suomeksi. Oletko itse ajatellut sitä puolta?

”Mua kiinnosti nimenomaan se, miten suomen voi saada kuulostamaan siltä, ettei se mene epäymmärrettäväksi. Että se olisi soljuvaa ja kiva laulaa. Sitä oli mielenkiintoista ja haastavaa tutkia. Välillä haettiin äänteitä ja muotoa ihan onomatopoeettisesta ölinästä. Fonetiikka kiinnosti paljon, ja halusin, ettei se kuulostaisi ulkomaalaisen korvaan niin töksähtelevältä.”

”Mulla on vihkot täynnä yliviivattuja juttuja, mitä on testailtu. Esimerkiksi sana rakkaus on aivan eri asia laulaa kuin love. Haastavaa, ja kiertoilmauksia on etsitty. Yhtä lausetta on saatettu jumittaa päiviä.”

Uuden musiikkisi yhteydessä on namedropattu muun muassa Goldfrapp ja Roisin Murphy. Aiheuttaako referenssit hyväksyvää nyökyttelyä artistissa itsessään?

”Ihan hyväthän ne ovat, äärihyvät itse asiassa. Täytyy vain tiedostaa koko matkalta ne rootsit.”

”Kun BLM tuli jälleen pinnalle, niin Roisinilta tuli kannanottovideo. Siinä hän käy läpi sitä, mistä ammentaa itse. Täytyy olla tietoinen mistä lainaa. Se on hienoa, ja sitä on hyvä painottaa.”

”Kävi ilmi, että meillä on Roisinin kanssa hyvin samoja artisteja, mitä on kuunneltu ja seurattu. New Yorkin ja Chicagon varhaisen house-kulttuurin klassikkonimet. Tai mä oon kuunnellut, Roisin ehkä myös bailannut niiden kanssa.”

Miltä tuntuu julkaista tällaista varsin funktionaalista klubimusiikkia aikana, jona hikiset yöt pimeällä tanssilattialla tuntuvat todella etäisiltä?

”Mä luulen, että tämä saattaa auttaa ihmisiä mielikuvittelemaan sitä. Mulla on himassa välillä pakollista heittää matto sivuun, kuunnella musaa ja liikkua. Kun ilmat lämpenee, niin menohan siirtyy ulos. Kesäillat ovat parhaita etkoilulle ja jatkoille.”

Entäpä keikkailu, onko tarkoitus viedä tämä levy myös liveksi?

”On äärimmäisen kutkuttava tilanne! Livebändiin on tulossa Kalifornia-Keke, rytmipuolen ottaa haltuun Niko Votkin, ja Mauri Syrjälä toimii miksaajana, jonka toimenkuvaan sisältyy kaikenlaisia kovalevyajoja ja lauluefektejä.”

”On ollut superherkullista rakentaa liveä. Tuntuu, että meno on niin energistä, että se on jo itsessään hyvä moottori. Syksylle on buukattu keikkoja, katsotaan miten niiden kanssa käy. Siinähän tulee se suora kontakti, joka nyt jos koskaan saa mut fiiliksiin. Sillä energialla menisi aika hemmetin pitkälle.”

Hesarin neljän tähden arvion lisäksi vierailit Ylen aamu-tv:ssä ja Malla on myös viikon levynä Radio Helsingissä. Miksi tämän levyn musiikki on resonoinut näin voimakkaasti?

”Luulen, että tässä on sopivassa määrin gridiin laitettua asiaa, mutta myös vapaata soittoa, joka luo oman grooven ja tunteen mihin upota. Ehkä siellä on myös ihan ok biisejä. Ehkä siellä on myös jotain ei laskelmoitua mielikuvituksen käyttöä, mikä on saattanut olla toiveissa popmusan suhteen viime vuosina. Mä olen tehnyt sillä ajatuksella, että mitä haluaisin itse kuulla Suomessa.”