Haastattelussa Cledos, joka paljastaa uudella kappaleella herkemmän puolensa

Rumba kysyi Cledosilta kuulumiset: missä mennään ja missä mentiin?

17.05.2019

Cledos nousi kertaheitolla uuden aallon räppärien kirkkaimpaan eliittiin julkaistuaan Töis-kappaleen. Ei mennyt pitkään ja räppäri kiinnitettiin PME Recordsille. Sittemmin keikkaa on riittänyt, uusia hittejä syntynyt ja levy-yhtiö vaihtunut.

Tuleminen ei ole jäänyt huomaamatta, sosiaalisen median alustoilla on riittänyt puhetta ”cledoksista”. Siis silloinkin kun Cledosilla ei ole ollut välttämättä mitään tekemistä tietyn artistin kanssa.

Nyt räppäri julkaisi uuden biisin Pidäkii, jolla on uusi henkilökohtaisempi ja melodisempi ääni kellossa. Travis Scottin rytmit ja Mike Deanin kitarat tuntuvat tehneen vaikutuksen, sen verran houstonilaiselta meininki nyt vaikuttaa.

Omaa Astroworldia räppäri ei ole rakentamassa, vaan biisi on Cledosta itseään. Sanoitukset hän on ammentanut omasta elämästään. Uusi soundi ei ole räppärin itsensä mielestä mikään yllätys:

”Olen aina ekasta päivästä lähtien sanonut, etten halua tehdä pelkästään yhdenlaista soundia. Muutoksen takana ei ole mitään suurempaa syytä. Uuden biisin aihe ja soundi perustuu minun elämän silloiseen kirjoistusvaiheessa olleeseen tilanteeseen”, Cledos toteaa Rumballe ja jatkaa:

”En suoranaisesti pyri tavoittelemaan mitään tiettyjä maailmoja, vaan teen sitä mikä tuntuu milläkin hetkellä hyvältä.”

Vaikka sosiaalisessa mediassa jauhetaan ”cledoksista” sekä hyvässä että pahassa, niin Cledosta se ei tunnu haittaavan. Räppäri toteaa aallonharjalla olemisen tuntuvan siistiltä, mutta muistuttaa siitä ettei ole yksinään liikenteessä.

”Skenessä on muitakin kovia junnuja jotka ansaitsevat sen tunnustuksen, mutta joka tapauksessa pikku-cledokset pysyy edelleen pikku-cledoksina.”

Tunnustusta ei tule vain Suomesta, vaan räppäri on vakuuttanut ulkomailta ainakin Swae Leen, eli Rae Sremmurdista tutun megasuositun räppärin.

”Tutustuttiin Swae Leen ja sen porukan kanssa Suomessa 2017, kun minulta ilmestyi Töis-biisi, jonka soitin sille. Vuosi sen jälkeen nähtiin Pariisissa ja sen jälkeen vielä Ruisrockissa. He tykkäävät meidän meiningistä ja pidettiin hauskaa yhessä Ruississa. Sovittiin nähdä ensi kerralla Los Angelesissa heidän luonaan”, Cledos paljastaa.

Jos Töis, niin voinee olettaa, että myös Pidäkii toimisi varmasti myös Swae Leen korviin. Jos kappaleesta jotakin jää korviin, niin ainakin se että Cledos on siinä hyvin rehellinen. Pariisin reissukin mainitaan – liittyy se edellä mainittuihin asioihin tai ei.

Rehellisyys ei Cledoksen kohdalla tarkoita törkyistä kukkoilua tai ämmittelyä. Eli edelleen räpissä hyvin yleistä toksista mieskulttuuria, joka nousee puheenaiheeksi aika ajoin musiikkimediassa. Sellaista ei Cledoksen biiseillä kuulla, Cledoksella onkin selkeä kanta asiaan:

”Olen sitä mieltä, että ollaan kaikki ihmiset samanarvoisia ja muista ihmisistä alatyyliseen tai epäkunnioittavaan sävyyn puhuminen ei ole ikinä ollut ok.”

Kuuntele Cledoksen uutta aikakautta esittelevä single alta. Pitkän puurtamisen takana kappale ei ollut, vaan Pidäkii kirjoitettiin reippaassa vartissa. Lopputulos on nyt kuultavissa.

Lisää luettavaa