Muun muassa garage punkia ja power popia yhdistelevä Culture Trap on viisihenkinen bändi, jonka debyyttialbumi Culture Trap ilmestyi heinäkuussa. Bändin basisti Mikko Maijala, joka tunnetaan myös The Holy -bändin rumpalina, taustoitti Rumballe bändin ajatusmaailmaa ja toimintatapoja – ketkä bändissä soittavat, ja miksi?
”Mä olen tavallaan vain ajautunut jengiin”, Maijala kertoo.
Hän siirtyi bändiin aiemmin basistina soittaneen Sunny Sepän tilalle, jonka dj-kiireet tulivat yhtyeessä soittamisen tielle. Tällä hetkellä Culture Trap koostuu Maijalan lisäksi Johannes Leppäsestä (muun muassa Teksti-tv 666, French Films ja Kynnet), Günther Kiviojasta (Kissa), Antti Inkiläisestä (French Films) ja Mikko Santalahdesta (Tiikeri).
”Yksi klassinen nousuhumalainen keskustelunaihe on bändin perustamiseen liittyvät ideointi, mutta tässä ei ole kyse sellaisesta. Me olemme enemmänkin ajautuneet treenikselle samaan aikaan, ja äänitelleet tosi paljon kaikkea.”
Siinä missä monet yhtyeet suunnittelevat tulevaisuutta ja tähtäävät tiettyihin tavoitteisiin, Culture Trapia määrittää suorituskeskeisyyden puute. Juuri siksi he saavat poikkeuksellisen paljon aikaan.
”Monille prioriteeteissa voi olla esimerkiksi tietylle levymerkille pääseminen, eikä siinä ole mitään vikaa. Mutta meillä ei ole oikeastaan mitään rimaa. Me ollaan tähdätty lähinnä siihen, että tehtäisiin hyvää musiikkia.”
Maijala kuvailee bändin mentaliteettia sanoilla ”ensin tehdään ja roiskitaan maalia joka paikkaan, sitten katsotaan mitä on syntynyt ja mietitään miten lopputulos olisi luonnollista julkaista”.
Mahdollisimman hyvän musiikin tekeminen hyvien ystävien kanssa on Maijalalle tarpeeksi relevantti syy kokoontua treenikselle viikoittain.
”Totta kai tekemiseen liittyy paljon muutakin, mutta nykyään on joku kirosana sanoa, että halutaan pitää mahdollisimman kivaa.”
Se ei tarkoita sitä, että Culture Trapin tekemisestä puuttuisi kunnianhimoa.
”Se vain ei merkitse meille mitään excel-taulukkoa tai menestykseen liittyviä virstanpylväitä. Jollekin kunnianhimo tarkoittaa miljoonaa streamia, jollekin jotain muuta. Kyse on silti samasta asiasta.”
”Mutta totta kai lähden vaikka Japaniin soittamaan, jos tilaisuus tulee, ja liksa on iso”, Maijala lisää.
Koska Maijala on The Holyn kautta profiloitunut rumpalina, basson soittaminen tuo hänen tekemiseensä tietynlaista huolettomuutta.
”En ole virtuoosi minkään soittimen suhteen, mutta en varsinkaan basson”, Maijala sanoo.
Culture Trap julkaisi Rent Free -ep:n tammikuussa. Kappaleita on bändin taipaleen aikana kertynyt kuitenkin sen verran rutkasti, että levykin alkoi muodostua nopeasti.
”Musta tuntuu, että me tehtiin tuon yhden levyn aikana oikeasti kolme levyä. Aina kun on uusi bändi, siitä innostuu eri tavalla.”
Kappalepaljouden keskellä monet biisit putosivat pois albumikokonaisuudelta. Koska levy tehtiin omakustanteisesti, sen julkaisu tapahtui nopealla aikataululla.
”Siinä vaiheessa, kun laitoimme levyn Spotifyyn ja Bandcampiin, piti itsekin vähän miettiä, että mitkä biisit siihen lopulta päätyivät.”
Vaikka Culture Trapissa tekeminen voi olla vähemmän suunniteltua kuin monissa muissa bändeissä, Maijala ei ajattele yhtyettä millään tavalla sivuprojektina.
”Se on totta, että emme pohdi sellaisia asioita, että lähdetäänkö vuoden päästä Euroopan-kiertueelle. Mutta kun miettii, miten paljon bändille on antanut aikaa ja äänitellyt puolen vuoden sisään, niin kyllä se ihan täysipainoinen projekti on.”
Leppänen on tehnyt suurimman osan albumin kappaleista. Niitä ei missään vaiheessa sen kummemmin lokeroitu, vaikka nopean temponsa puolesta albumin voikin löyhästi asettaa power popin kategoriaan.
”Meillä vain oli sellainen fiilis. Mutta emme me pitäneet mitään palaveria, että nyt väännetään levy 200 bpm:ssä. Tällä hetkellä teemme seuraavaa kokonaisuutta, johon tulee vähän hitaampia rakkauslauluja”, Maijala kuvailee.
Debyyttialbumin levyjulkkareita vietettiin Ääniwallissa heinäkuussa. Ne olivat erittäin onnistuneet, Maijala toteaa.
”Siellä oli hyvä läjä hyviä bändejä ja tupa täynnä. Soitimme levyn alusta loppuun, eli noin 20 minuuttia putkeen. Se oli aika fyysinen suoritus.”