”Mennään vielä kerran” – edesmenneen Ezkimon postuumilla biisillä vierailevat Paleface, Brädi, Joniveli ja Skandaali

Räppärin tuottajapikkuveli on viimeistellyt kesken jääneen projektin.

Timo Isoaho

Ezkimo, oikealta nimeltään Mikko Mutenia, kuoli kesällä 2015 ja jätti jälkeensä nipun biisiaihioita. Räppärin pikkuveli, tuottaja Juan Muteniac eli Juho Mutenia totesi viime kesänä, että aikaa on kulunut tarpeeksi. Hän päätti viimeistellä biisit ja julkaista kesken jääneen albumin.

Tulevan Ezkimo-albumin ensimmäinen single Ajan henki julkaistiin joulukuussa, jolloin myös jututimme Juan Muteniacia projektin tiimoilta. Lue haastattelu täältä.

Toinen single on tänään ilmestynyt Nyt ja aina. Kappaleella vierailevat Paleface, Brädi, Joniveli ja Skandaali.

”Tämä on levyn ainoa biisi, mikä on tehty jälkeenpäin. Mikolta jäi säkeistö, joka minun mielestäni kuvaa tosi hyvin millainen hän oli ihmisenä. Tein sen säkeistön ympärille biisin ja pyysin feateiksi artisteja, kenen kanssa tiesin Mikolla olleen puhetta yhteistyöstä”, Juan Muteniac kertoo.

Skandaali (vas.), Paleface, Ezkimo ja Joniveli Tampereen Yo-talolla 2001. Kuva: Timo Isoaho.

Kuten tämän jutun kuvistakin voi päätellä, Ezkimo ja Paleface ”go way back”. Kuvat on otettu Tampereen Yo-talolla vuonna 2001.

”Tapasin Mikon aika lailla heti kun Pale Ontologist -levyn sessarit oli saatu päätökseen vuonna 2001″, Paleface muistelee.

Paleface levytti tuolloin BMG:lle, jonka a&r Kimmo Valtanen oli juuri tehnyt levytyssopimuksen Ezkimon kanssa. Pale Ontologistin tuottanutta Antti ”Lex Luthor” Suomalaista pyydettiin vastaavaksi tuottajaksi Ezkimon debyyttialbumille. Valtaosan Iso E -albumin (2002) biiteistä nikkaroi Jonny Bro eli Joniveli, joka vierailee myös tänään julkaistulla singlellä. Skandaali puolestaan toimi Ezkimon tuplaajana tuolloin.

”Siihen aikaan oltiin paljon tekemisissä ja meno oli vauhdikasta”, Paleface kertoo.

”Mikko oli punchline-räppärinä edellä aikaansa. 2000-luvun alussa harva suomiräppäri puski yhtä villiä iskulinjaa samanlaisilla tyyleillä. ’Vaikken ole Maija, pistän valot vilkkumaan’ tai ’vaikka Tommi ois liimatta, Ezkimo ei oo viinatta’ oli niin Mikkoa, kuin olla ja voi.”

Paleface omisti viime vuonna ilmestyneen Kolmetoista kertaa kovempi -teoksen Mikko Mutenian muistolle. Syy siihen on itsestäänselvä: kirjassa käydään läpi räppien kirjoittamista ja räppäämisen tekniikkaa.

”Eezaun räppäämistä oli nautinnollista kuunnella, koska lainien eteen oli nähty vaivaa, flow’t muuttuivat koko ajan ja räpit oli aina hyvässä taimissa – aikana jolloin aika moni muu suomiräppäri oli vielä nokillaan tai sleebasi. Mikko oli aina in the pocket”, Paleface avaa.

”Iso E oli ämsee isolla Ä:llä. Muistan, että Mikko olisi halunnut laittaa levyn nimeksi Lapin Kulta, ja äänitettiin levyä varten sellainen skittikin, jossa heitin lapin murteella Lappari-pullon takaetiketissä olevasta tekstistä tehdyn väännöksen. Hitto, että naurettiin!”

Paleface kertoo, etteivät he olleet enää tiiviisti toistensa kanssa tekemisissä Ezkimon viimeisinä vuosina.

”Soiteltiin vain muutamaa päivää ennen suru-uutisia. Mikon äkillinen poismeno oli suuri suru ja järkytys.”

Palefacesta tuntui hyvältä lähteä mukaan Ezkimon postuumiin projektiin.

”Diggasin heti, kun Juho lähetti biitin kuunteluun. Etenkin Mikon versen lopussa oleva läppä ’mennään vielä kerran’ aiheutti kylmiä väreitä. Mikon versessä on uhmaa, mutta tuo vain tarkkaamolle tarkoitettu kommentti tekee siitä inhimillisen. Mikko pyrki aina parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, eikä päästänyt itseään turhan helpolla.”

Kuuntele Nyt ja aina: