Musiikkibisnekseen tulossa Netflixin kaltaisia muutoksia? Musiikkimoguli väläyttelee mahdollisuuksia

Jimmy Iovine on ennen Apple Musicia työskennellyt muun muassa Interscope Recordsin parissa.

25.03.2018

Apple Musicin parissa työskentelevä Jimmy Iovine on kertonut näkemyksensä suosituista musiikin suoratoistopalveluista. Tällä hetkellä Apple Musicin suurimpia kilpailijoita ovat Tidal ja Spotify ja Iovinen mielestä nämä kaikki muistuttavat liikaa toisiaan.

Iovinen mielestä on tietysti hyvä, että kaikki musiikki on ihmisten saatavilla, mutta pitäisi olla enemmän toimintaa artistin ja yleisön välillä.

Iovine vertaa tilannetta Netflixiin, joka käyttää 6 miljardia dollaria omaan tuotantoonsa. Rivien välistä voi lukea, että musiikkipalveluilla olisi aivan samat mahdollisuudet ja erilaisia yksinoikeuksia nähdään, tai siis kuullaan jatkossa lisää.

Aiemminhan Applella ja Tidalilla on ollut omia erityisoikeuksiaan, mutta kenties ne voisivat lisääntyä valtavasti jatkossa.

Mistäpä sitä tietää, vaikka artistit eivät enää tekisi varsinaisia levytyssopimuksia, vaan ennemminkin diilejä suoratoistopalvelujen kanssa, kuten esimerkiksi Chance the Rapper teki aikoinaan Apple Musicin kanssa julkaistuaan The Coloring Book -mixtapen.

Uutisoimme aiemmin lisääntyneestä musiikkipiratismista, joten mahdollisesti tällä tavoin yritetään vaikuttaa tilanteeseen. Asiasta voit lukea lisää jutun alta.

Lisää luettavaa