”Olen ihmisenä todella ekstrovertti, mutta tiedän kuinka helppoa on vaikuttaa kusipäältä” – haastattelussa soolodebyyttinsä julkaissut Matti8

Matti8:n debyyttialbumilla vierailevat muun muassa Kalle Kinos ja Adikia. Levy oli tekeillä useamman vuoden, ja ilmestyi tammikuussa artistin itsenäisenä projektina.

22.02.2023

Tammikuun 13. päivänä ilmestyi Matti8:n debyyttialbumi nimeltä Ka8i. Matti8 on aikaisemmin tehnyt musiikkia Töölön Ketterä -yhtyeessä yhdessä Fedja Kamarin kanssa, mutta kaksikon jättäydyttyä tauolle artisti aktivoitui soolomusiikkinsa suhteen. Vaikka levy-yhtiökokeiluja ehti lähivuosina olla, Matti8 päätyi julkaisemaan soolodebyyttinsä itsenäisenä tekijänä. Rumban haastattelussa Matti8 avaa syitä valintaansa, sekä esittelee Ka8i-albumin kappale kappaleelta.

“Pitkään siinä meni. Tuskallisen pitkään”, Hakoniemi kommentoi Ka8i-albumin kasaamiseen kuulunutta prosessia. Osa levyltä löytyvistä kappaleista syntyi jo ennen kuin Töölön Ketterä jäi määrittelemättömän pituiselle tauolle, eli puhutaan kolmenkin vuoden takaisista projekteista. “Mutta kyllä kaikki biisit ovat menneet uusiksi jossain vaiheessa”, Hakoniemi sanoo.

Koskaan aikaisemmin Hakoniemellä ei ole omien muistikuviensa mukaan ollut yhtä varma olo mistään julkaisusta, kuin nyt tammikuussa ilmestyneestä albumistaan. Debyyttilevyä edeltäneiden vuosien aikana hän julkaisi useampia singlejä Kuben luotsaaman Killah-levymerkin kautta, joka toimii Universalin alaisuudessa. Viimeinen Killahin kautta ilmestynyt kappale oli Opan kanssa tehty Kaikkien kaveri syksyllä 2021, jonka jälkeen Hakoniemi totesi, ettei levytyssopimus suuren levy-yhtiön kanssa sittenkään ollut hänelle oikea ratkaisu.

“Siellä oli jotain lafkan sisäisiä hankaluuksia, joiden aikana moni putosi pois, ja sovittiin yhdessä, että mäkin jättäydyn diilistä sivuun. Hyvää jengiä siellä oli töissä, mutta tunsin tekeväni jotain sivuprojektia alalafkalla sen sijaan, että tekemisteni takana olisi levy-yhtiön toimesta seisty sataprosenttisesti”, Hakoniemi muistelee. “Tunsin itseni riippakiveksi.”

Hakoniemi korostaa, että mitään riitaa Kuben levy-yhtiön suuntaan ei ollut. Kun kaikki Hakoniemen kappaleissa vierailevat artistit ovat ystäviä, eli toisin sanoen maksuttomia yhteistöitä, levy-yhtiön tarjoamaa budjettiakaan ei suoranaisesti tarvittu.

Gettomasa piti mulle joskus kunnon saarnan aamuseiskalta, että ‘et sä vittu tarvitse mitään budjettia, äijä, ei Rockyllakaan ollut mitään budjettia, äijä!’”, Hakoniemi nauraa.

Ka8i-albumin introbiisinä toimii Kerro niille -kappale, jossa vierailee Kalle Kinos. Hakoniemi kertoo kappaleen olevan melko vanha, ja hänen itsensä asuneen Töölössä, kun Kalle Kinos saapui hänen luokseen nauhoittamaan omaa osuuttaan.

“Se oli ihan vitun sairas tapaus! En voinut muuta kuin katsoa vierestä, kun hän aloitti räppäämisen, ja olin jo ekan lainin jälkeen että okei, se oli siinä, kiitos – yritin kirjoittaa omat rivini uusiksi, mutta totesin, etten mitenkään tulisi pääsemään Kinoksen tasolle. Se on paha, että ekassa biisissä mut tapetaan noin brutaalisti, mutta ei sillä musiikin kannalta ole niin väliä. Tuo ei ole mikään ego-projekti. Mua ei hävetä se yhtään.”

Kuva: Tuisku Lehto

Koska Hakoniemi nimeää Kalle Kinoksen lempikirjoittajakseen, hänelle tärkeintä oli saada tehdä kyseisen artistin kanssa musiikkia yhdessä. Myös albumin toisesta kappaleesta löytyy nimekäs vierailija: Korttitalo, jossa on mukana Ringa Manner, julkaistiin singlenä loppuvuodesta 2022. Hakoniemi kertoo kappaleen olevan hänelle henkilökohtaisesti albumin tärkein, sillä siinä käsitellään mielenterveysongelmien ja parisuhteen kaltaisia merkityksellisiä teemoja.

“Eivät ne asiat enää ole niin käsillä, joten ei sinänsä epäilyttänyt julkaista noin suorapuheista biisiä. Toisaalta katsoin juuri Quentin Tarantinon haastattelun, jossa hän sanoi, että sua pitäisi aina vähän hävettää, kun esittelet ystävillesi jotain omaa luomustasi. Siihen pitäisi nimittäin aina sisältyä jotain sen verran henkilökohtaista, että jengi näkee sinut itsesi tai kokemuksesi sieltä välistä.”

Kappale oli ensimmäinen, jonka Hakoniemi teki yhdessä tuottajansa Lazyn eli Jaakko Kauton kanssa.

“Mä en ole kovin hyvä laulamaan, eikä se useimmiten tule luonnostaan”, Hakoniemi sanoo. “Mutta sillä kertaa kaikki osui kohdalleen. Siihen mennessä studiotekeminen oli usein sitä, että olimme isommalla porukalla bilettämässä studiolla, ja niissä tilanteissa tuollaisen hookin vetäminen ihmisten edessä saattoi olla vähän outoa. Mutta silloin me olimme Jaakon kanssa kahdestaan, tutustuimme rauhassa ja duunasimme tuon kertsin ensimmäisenä yhteisenä asiana.”

Vuonna 2018 Töölön Ketterä julkaisi remixin Ruusujen Glitchit-kappaleesta, minkä johdosta Hakoniemi oli Ringa Mannerin kanssa yhteyksissä tämän tästä. Koronasta ja muista syistä johtuen hän ei kuitenkaan tavannut Manneria kasvokkain kertaakaan koko levyntekoprosessin aikana, ja Korttitalokin syntyi nopeasti demoversion pohjalta.

“Se oli sellaisenaan täydellinen”, Hakoniemi toteaa. “Tämän levyn kohdalla tekeminen on ollut paljon vapaampaa ja rennompaa kuin joskus aikaisemmin. Ennen olen saattanut miettiä, että voiko sellaista kappaletta julkaista, jonka kaikkia osuuksia ei ole nauhoitettu samalla mikillä. Mutta sitä on ihan turhaa miettiä, sillä ei niitä nyansseja kuule kukaan muu. Se on sellainen musaopistomainen tapa ajatella musiikkia asiana, joka pitää tehdä tietyllä tavalla. Kuulostaa vitun tylsältä.”

Siinä missä Korttitalo pohjautuu Hakoniemen omiin kokemuksiin, albumin kappale Pakko pysyy ei suinkaan liity artistin omaan mielenmaisemaan, vaikka sanoitukset, kuten “mun on pakko pysyy pilves, pidän sut pois mielest” saattavat antaa aihetta ajatella toisin.

“Se ei ole mikään diippi biisi, vaan perustuu täysin Tove Lon Habits (Stay High) -kappaleeseen”, Hakoniemi nauraa. “Ihmiset kuvittelevat, että mä poltan paljon pilveä, mutta en mä polta. Mutta toki olen suomiräppäri ja puhun pilven poltosta, ja kappaleen kertsissä sanotaan, että mun pitää olla koko ajan pilvessä. Ei ihme, että jengi luulee niin.”

Kappale ei ole Hakoniemen mukaan enää ajankohtainen, sillä se on tehty aikana, jolloin Töölön Ketterä kiersi Suomea ahkerasti keikkaillen.

“Se oli sellaista ison maailman meininkiä, että viisi keikkaa viikonloppuun, vittu Kankaanpää tänään!” Hakoniemi hymyilee. “Nyt olen ollut tuollaisen asenteen suhteen hyvin ujona. Töölön Ketterässä oli se hyvä puoli, että siinä ei tarvinnut olla niin omalla persoonalla esillä, kun taas Matti8-projektissa mä olen se ainoa tähti. Olen ihmisenä todella ekstrovertti, mutta tiedän kuinka helppoa on vaikuttaa kusipäältä. Se on vaiva, josta yritän päästä eroon.”

Siihen liittyen Hakoniemi nostaa esiin Sillat-kappaleen, jossa kuullaan myös Adikiaa. Kappale käsittelee ylimielisyyttä ja siltojen polttamista.

“Yritän vaikuttaa siltä, etten olisi niin täynnä itseäni, vaikka tuosta biisistä voi kyllä tulla hieman kusipää-fiilis. Kyllä sitä harmittavan usein tulee oltua äänekkäin huoneessa. Sillat kertoo myös siitä, että olen oman urani aikana ollut melkoinen hölösuu, enkä ole välttämättä alan puolesta hoitanut asioita ihan kaavan kautta. Mutta ihan sama. Ei voi enää mitään.”

Adikiaa Hakoniemi ylistää varauksetta, ja kertoo haaveissaan olevan jatkossakin musiikin tekeminen yhdessä hänen kanssaan.

“Toivoisin, että Adikia julkaisisi mahdollisimman paljon musaa, mutta ei se ole julkaissut. Varsinkin Matriarkaatin Lääh-biisin kuullessani olin että ‘oh shit, vittu toi on kova!’ Tuon kappaleen biitti on hyvin minun näköiseni, grimesoundit ja kaikki. Tiesin heti, että haluan nimenomaan Adikian siihen.”

Albumin kolmantena raitana kuullaan Jaakko Keson spiikki, jossa hän lyhyesti esittelee Ka8i-albumin. Hakoniemi kertoo tutustuneensa Jaakko Kesoon salilla, ja pitäneensä hänen työtään toimittajana aina merkittävänä.

“Iltaisin, kun menen nukkumaan, laitan YouTubesta pyörimään hänen Yle Kioskille tekemiään videoita. Se on sellainen Jaakko Keso -tuutulaulu. Hän edustaa uutta aaltoa journalismissa, ja pidän häntä Suomen parhaana toimittajana. Maailma tarvitsee ‘Vietin 24 tuntia Pataässässä’ -tyyppistä sisältöä Yleisradioon”, Hakoniemi naurahtaa. “Hän tuli mun synttäreilleni joskus itse tekemänsä kiljun kanssa, jonka kylkeen hän oli kirjoittanut runon. Totesin, että okei, tuo on erikoiskaveri.”

Kuva: Tuisku Lehto

Mainitun spiikin jälkeen albumi jatkuu Nättii-biisin muodossa, jossa kuullaan Laineen Kasperin räppäämistä, ja joka on ensimmäinen albumin toisen tuottajan Eleren eli Sainey Gibban kanssa tehty kappale. Hänet tunnetaan myös drum & bassia tekevän Askel & Elere -duon toisena osapuolena.

“Askel & Elerellä on kova meininki, mä olen ihan fani! Pyysin Saineyn mukaan siksi, että halusin albumin kuulostavan ‘bassoraskaalta’, eli fiksummin sanottuna bass heavylta. Muuten ne biitit olisivat olleet liian tavanomaisia. Lähdin alun perin tekemään perinteisempää räppilevyä, mutta se kävi nopeasti tylsäksi. Kyllä se bassonaama piti vetää päälle.”

Levyn lopetusbiiseinä toimivat Raivota ja Rukoile. Raivota-kappaleen tekemisestä on jo useampi vuosi aikaa, ja sen tuotannossa on mukana Töölön Ketterän toinen osapuoli Fedja Kamari, joka tekee tällä hetkellä musiikkia Handshaking-nimellä.

“Siksi siinä biisissä kuullaan myös Ketterä-läppää. Emme ole Fedjan kanssa riidoissa, vaikkemme musiikkia yhdessä teekään. Porukka kyselee paljon, että onko Töölön Ketterä hajonnut, mutta mistään niin dramaattisesta ei ole kyse. Me vain teemme todella erilaista musiikkia tällä hetkellä. Fedjaltakin on pian tulossa levy, mutta kun kuuntelin niitä house-biittejä, totesin, että en mä tähän kyllä räppäisi. On ihan perusteltua pitää nämä projektit erillään toisistaan.”

Rukoile-biisi taas julkaistiin jo kerran, mutta vedettiin sitten digiputkesta pois, sillä Hakoniemi koki alkuperäisen drill-vaikutteisen biitin ehtineen vanhentua.

“Drilli ehti tulla ja mennä”, Hakoniemi virnistää. “Mutta Eleren basso muutti sen biitin kokonaan! Se ei ole enää yhtään nolo, mitä se olisi voinut drillibiisinä olla. Nykyisellään se biitti on ihan sairas.”

Tuottajiensa Lazyn ja Eleren yhteistyötä Hakoniemi kehuu erinomaiseksi, ja kertoo kaksikon olleen useasti studiolla hiomassa albumin tuotantoa ilman häntä.

“Se oli mun mielestä freesiä, koska mä osaan olla tosi raskas studiolla. Varsinkin, jos on jotain miksaus- tai tuotantohommaa, mä haluan edetä nopeasti. Siinä on kaksi puolta: toisaalta se on mun musaa, joten kyllä mua kiinnostaa miltä se kuulostaa. Mutta jossain vaiheessa täytyy pitää kädet erossa ja antaa mennä. Let it go.”

Lisää luettavaa