”Painetaanko jopa liian syvään päätyyn?” Gasellit kertoo uuden levynsä kappaleista

Päkä käy läpi Zen-albumin biisi biisiltä.

Alkuperäinen kuva: Tero Ahonen

Gasellit julkaisi tänään albuminsa Zen. Sen myötä valmistui myös Gaselli-triptyykkimme: Musa-Jusa laittoi yhtyeensä julkaisut paremmuusjärjestykseen, Hätä-Miikka ja Thube Hefner vastailivat väitteisiin ja oletuksiin, ja nyt Päkä taustoittaa Zen-albumin kappale kappaleelta.

”Ajatus teema-albumin tekemisestä oli kytenyt jo pitkään. Se tuli aika nopeasti Jano-levyn jälkeen, kun mietittiin, mitä halutaan seuraavaksi tehdä. Se jäi ajatuksen tasolle kun alettiin paukuttaa uusia biisejä. Jossain vaiheessa huomattiin, että okei, tästähän alkaa hahmottua joku teema, jota kohti ollaan menossa. Siinä vaiheessa levyn työnimi oli vielä Ruuhka. Se oli kahden näytöksen levy: alun hektisyyttä ja tokan vaiheen laamantumista. Positiivisia sävyjä ei vielä alkuvaiheessa ollut.”

”Positiivisia sävyjä alkoi tulla Kuvittele meidät siellä -biisin myötä. Tajuttiin, että se muuttaa konseptia. Päädyttiin klassiseen kolmijakoon tässä meidän mahtavassa eepoksessamme. Tuli fiilis, että ei tämä ihan helpolla vieläkään aukea kuulijalle. Siitä ajatuksesta alettiin miettiä, että pitäisikö levyllä olla kertojaääni.”

Minuutti (feat. Antti Holma)

”Skitit eivät ole ollut kovin kovassa huudossa viime aikoina, joten skittien tekeminen alkoi kiinnostaa isosti! Mietittiin, kuka olisi paras kertojaääni. Antti Holma. Tämä levy on tällaista oman elämän Auta Anttia, ja ollaan kaikki luukutettu niitä podcasteja paljon. Esimerkiksi minä olen lopettanut röökin polton vain sen podcastin takia. Sillä on ollut isoja vaikutuksia jossain meidän herkässä ajassa.”

”Keksittiin, että sellainen Auta Antti! -tyylinen Antti Holman hahmo olisi paras kertoja, joka kaitsee meitä vähän ylhäältä päin. Kysyttiin sähköpostilla Anttia ja tavattiin etäyhteyksien välityksellä. Ilmeni, että hän suhtautuu aika mutkattomasti tähän. Annettiin vähän suuntaviivoja ja päästettiin Antti vauhtiin.”

Zen (feat. Onni Boi)

”Tässä on vähän omituinen referenssi: Asap Fergin kappale Floor Seats. Siinä on helvetin hyvän kuuloiset säkeistöt, mutta ihan paska ja riivaava kertosäe. Siinä on jotain siistiä, että ne on niin eri maailmoista. Säkeistön ja kertosäkeen välimatka on viehättävä. Mietittiin, että voisi tehdä jotain samantyylistä, mutta ei paskalla kertsillä. Päädyttiin omissa pohdinnoissa siihen, että se välimatka olisi kaikista suurin, kun säkeistöt olisivat jylhiä ja massiivisia, ja kertosäkeet lauletaan kauniin ja meditatiivisen taustamaton päälle enkelin äänellä. Sitä toteuttamaan haalittiin yksi maamme enkelinäänisimmistä indietulkitsijoista eli Onni Boi.”

”Biisi on levyn teeman kannalta avainbiisejä. Koko levyn ajatus lähtee liikkelle siitä, että ollaan koettu alemmuudentunnetta mielenrauhaansa hehkuttavia somevaikuttajia kohtaan. Ollaan tutkittu omaa tilannetta, ja todettu että meilläkin on oikeastaan kaikki hyvin; saadaan tehdä mielekästä duunia, on läheisiä ihmissuhteita ja ollaan toimintakykyisiä ja kohtalaisen terveitä ihmisiä. Mutta miksi ei tunnu siltä? Miksi on levoton olo?”

Tilanne pääl

”Tämä oli biisi, mitä jouduttiin veivaamaan. Meillä oli ’et sä nää, meil on tilanne pääl’ -slogan aika pitkään nauhoitettuna tuon biitin päälle. Se tuntui hyvältä ja siinä oli hyvä imu. Mutta meillä ei ollut mitään hajua, miksi se biisi oli olemassa. Ensin tehtiin siitä todella suuri kappale missä kerrotaan, että maailmassa ei ole kaikki hyvin, täällä on tilanne päällä. Siitä tuli aika pateettinen. Ajateltiin, että kuulijakin saattaa tietää, että maailmassa ei ole kaikki ok. Se oli ankeata ilmoittelua ankeista asioista. Mietittiin koko kappale uudestaan ja siitähän tuli toiveikas kappale omien unelmien tavoittelusta.”

Disko

”Se singlejulkaisuhan meni aika lailla vituiksi. Kaksi päivää ennen biisin julkaisua hallitus ilmoitti, että kokoontumisrajoituksia tiukennetaan ja yökerhojen aukioloaikoja rajoitetaan. Me oltiin julkaisemassa biisiä, joka on käyttötarkoitukseltaan puhtaiten sellaista musaa, mitä olisi kiva kuunnella bailatessa. Sellaista se elämä on.”

”Tämä biisi lähti alkuun oikeastaan jo syksyllä 2019. Silloin meillä oli kiivain keikkatahti, mitä koskaan on ollut. Meillä oli 4–5 keikkaa viikossa, ja siitä tuo disko-hokema syntyi. Sen voimalla painettiin viikkojen läpi. Mutta itse biisille ei ollut vielä minkäänlaista muotoa, kunnes muistettiin, että DJ Kridlokk lupaili aikanaan tehdä ghettotech-levyn, jota ei koskaan tullut. Mitähän niille biiseille oli käynyt? Kridlokk jalomielisesti avasi meille salaiset kansionsa. Ja itse asiassa aikamoiset bileet käynnistyi studiolla. Kahdesta Kriden biittipohjasta syntyi sitten Diskon pohja.”

Hektkinen (feat. Antti Holma)

”Tämä on biisin nimi, jonka Thube osaa hyvin lausua. Tässä kulminoituu, miksi Antti Holma on meistä niin mahtava. Tässä on Antti Holman hulvatonta, hervotonta ja hauskaa huumoria, jonka alle voi nähdä piiloutuvan jonkinlaisen ajankuvan. Ainakin itse samastuttiin tähän sisältöön vahvasti. Viihdyttävä välipläjäys, joka levyn kaaressa kuvastaa sitä, että nyt aletaan olla jatkuvasti ylikierroksilla.”

Toistuvia alenemia keskittymiskyvyssä

”En osaa vieläkään päättää, onko tämä helvetin hyvä vai ainoastaan helvetin raivostuttava biisi. Siinä on selkeästi molemmat ominaisuudet havaittavissa, ja siksi se onkin hyvä biisi kuvaamaan sitä yli läikkymistä koko elämän sisällössä.”

”Meidän mielestä tämän biisin tuotantopuolessa ja ajatuksessa on jotain Ruusuja. Kun Ringa Manner kävi studiolla, niin oli samaan aikaan kutkuttavaa ja kuumottavaa soittaa tämä biisi. Kyllä se ainakin valehteli tykkäävänsä. Se valoi meihin uskoa, että tällä on syy olla levyllä muunakin kuin raivostuttavana vitsinä.”

”Tekovaihe oli hauskaa. Käytännössä me kaikki tehtiin toi biisi yhdessä nopealla sessiolla ja sekoiltiin nauhalle. Väärinkäsitykset korjataksemme: kyseessä ei ole Hätä-Miikan soolobiisi, vaan myös Thubella on laulusuoritteet tässä kappaleessa.”

Ruuhka (feat. Pesso)

”Paras tapa kuvata biisiä on kertoa, että tämä on mun ja Thuben kaupunkipolitiikan essee. Sellaista lähdettiin tietoisesti tekemään. Kokeiltiin, että tehdään biisi, joka ei ole varsinaisesti poliittinen, mutta siinä on isompi ajatus. Mitä mä syntyperäisenä helsinkiläisenä oikeasti hyödyn, että Helsingillä on järjestön halu kasvaa ja haalia lisää jengiä ja asuntoja ja työpaikkoja ja talouskasvua? Yksilön elämässä se näyttäytyy siltä, että mun lempidiskoissa on enemmän porukkaa ja asuminen on kalliimpaa ja täällä on enemmän saasteita ja ruuhkaa. Missä ne hyödyt on meille. Tuodaan esiin ongelmia, mutta ei kyllä tuoda vastauksia yhtään mihinkään.”

Maunulan muumio (feat. Tippa)

”Miikka luki studiosessioiden aluksi kännykän muistiinpanoihin kirjoittamiaan potentiaalisia biisin nimiä. Siellä on kyllä todella kummallista kamaa aina kun Hätiksen kansiot avataan… Yksi oli tämä Maunulan muumio. Se tarttui heti meihin, siinä oli jotain hyvää pohjoishelsinkiläisyyttä mikä viehättää.”

”Tehtiin aluksi kuusiminuuttinen, todella massiivinen biisi. Meidän mielestä se oli synkkää, mustaa huumoria. Mutta kun soitettiin sitä meidän keikkamyyjä Esa Nikkilälle, sen ilmeestä ei oikein saanut selvää, aikooko se poistua huoneesta, alkaa itkemään vai mitä – tyytyväiseltä se ei ainakaan näyttänyt! Todettiin, että meidän musta huumori ei aukea, tämä on saatanallisen ahdistavaa kuunneltavaa. Nyt on haettu pilkettä silmäkulmaan vähän enemmän ja biisiä tiivistetty, koska se kuusi minuuttia oli aika julma kuuntelukokemus.”

Kutsu

”Tämä on ensimmäinen single ja myönnettäköön myös, että ensimmäinen levylle valmistunut biisi. Syksyn 2019 fiiliksiä, kun oltiin jatkuvasti tien päällä ja puitiin autossa, että onko tässä mitään mieltä. Käsiteltiin pelkoa siitä, että putoaa omien ystävien elämästä pois, kun ollaan joka viikonloppu poissa. Sen sanominen ääneen tuntuu hankalalta, sitten kun nähdään niin kaikki on hyvin ja ne ystävät on siinä. Kyllä se painaa, kun en mäkään ole pariin vuoteen ehtinyt yksiinkään tupareihin. Se syyllisyyden tunne ja pelko menetyksestä oli helpompi sitten sanoittaa tähän biisiin kuin kertoa naamatusten.”

Tähän väliin joku kiva kappale (feat. Antti Holma)

”Levyllä ollaan oltu kolme biisiä syvissä vesissä. Painetaanko jopa liian syvään päätyyn? Juonenkäänne on saatava. Jos kertojaääni tulisikin läpsimään meitä hereille. Kun kuulin ekan kerran sen ivallisen naureskelun ja kuinka hänellä alkaa amme täyttyä kyynelistä, olin että näin se pitää mennä!”

Kuvittele meidät siellä

”Tämä oli avainkappale, että levylle lähdettiin tekemään kolmatta ja valoisampaa osaa. Biisi syntyi keväällä, kun maa meni kiinni ja me paettiin todellisuutta studioon. Kuunneltiin tätä biittiä ja mietittiin, että mitä fiiliksiä tämä tuottaa. Kuulostaa siltä kuin ajelisi Losissa kohti auringonlaskua. Se on tietenkin se meille myyty kuva, sitä g-funk meille edustaa! Oltiin, että okei, jos on niin vahva tunne siitä, niin tehdään kerrankin se biisi juuri siitä fiiliksestä mitä tämä meille edustaa.”

Soijapoika

”Tämän biisin kanssa mä olen vieläkin epävarma, että onko tämä se paikka mihin me halutaan mennä. Se tuntuu kuitenkin myös oikealta. Ajatus lähti siitä, että Miikka oli mennyt Ylilaudalle lukemaan suomiräppikeskusteluja. Niissä me ollaan soijapoikia ja beta-miehiä niiden kommentoijien silmissä. Miikka meni siitä vähän huonoksi, että mikä tämä keissi on, mitä vittua.”

”Miten on päädytty siihen, että painetaan alas miestä, joka puhuu tunteistaan tai ottaa ilmaston huomioon ruokailuvalinnoissaan tai pitää ihmisiä lähtökohtaisesti tasa-arvoisina. Että jos noi on määritelmät soijapojalle, niin me sitten ollaan niitä. Ollaan sitä leuka pystyssä. Tehtiin soijapoika-kulmasta aika maskuliininen anthem.”

Me ei mennä rikki (feat. Karri Koira)

”Oli nastaa olla Karrin kanssa pitkästä aikaa studiolla! Meidän esikuvia, nykyään ystävä ja kollega. Karrilla on meihin rauhoittava vaikutus, vanhemman ihmisen karismaa. Koko levyn viimeisen vaiheen ajatus on se, että ei pidä välittää siitä mitä muut on mieltä. Pitää olla ylpeä niistä asioista, mitä tekee. Tässä se ajatus on verhottu parisuhdekappaleeksi.”

Älä pety muhun (feat. Ringa Manner)

”Tämä on levyn viimevaiheilla syntynyt kappale. Tuntui, että kaivataan joku tietty äänensävy loppuun, ettei mene pelkästään voimaantumiseksi. Jotain ajatuksia, miksi tähän on tultu.”

”Olen kirjoittanut biisin alun suoraan yhden terapiakäynnin jälkeen. Tuntui, että pääsin hyvin kiinni siihen ajatukseen, että Gasellien suosio ei kestä ikuisesti, mutta se on ihan hyväksyttävää. Se ei ole maailmanloppu. Jossain vaiheessa ne kuulijat, jotka ovat olleet meidän kanssa vuosia, saattaa pettyä siihen mitä tehdään, miltä meidän musa kuulostaa. Mutta niin kauan kun se on sitä, mitä me halutaan tehdä, sille ei oikein mahda mitään. Pettymyksiä joutuu tuottamaan, jos haluaa kuunnella omaa intuitiotaan. Thuben säkeistössä mennään siihen, että muiden suosioon vertaamalla tällä alalla saa ikuisesti kokea jatkuvaa alemmuutta.”

Oulunkyläst ikuisuuteen

”Me kanavoidaan Herttoniemest ikuisuuteen -biisiä, joka kanavoi 93 ´til Infinityä. Siinä vaiheessa kun MGI lähetti tosi raa’an demoversion biitistä, niin kuultiin siinä sen ajan suomiräppiä, kun itse siihen rakastuttiin ja alettiin tehdä. Biitti vei meidän niihin tunnelmiin, Ruudolfiin, Loost Koosiin, Kemmuruun, Heikki Kuulaan… Niihin fiiliksiin kun tunsi, että tuo on siisteintä musaa, sitä pitää päästä tekemään itsekin. Haluttiin sille 2004–2009 soundille nostaa hattua. Valoisa ajatus siitä, että kun pitää kiinni omista unelmistaan, se on riittävä syy elää ja olla onnellinen. Ehkä se on zen. Että saa tehdä mitä haluaa, ja tekee sen sydämellä.”