Piirrän Cheekin joka päivä -fanikuvaprojekti on jo voiton puolella – poimimme jälleen sykähdyttävimpiä teoksia

Matti Närekangas puurtaa Cheek-fanikuvia hellittämättä.

Matti Närekangas

Matti Närekankaan vuoden mittainen chekkoslovakialaista kansantaidetta naivistiseen poptaiteeseen yhdistelevä Piirrän Cheekin joka päivä -projekti saavuttaa tänään pyöreät 200 teosta. On siis aika luoda jälleen silmäys viimeisimpään sataan ja poimia muutama tunteita ja ajatuksia herättävä teos.

Cheek ilmoitti lopettavansa uransa 15. marraskuuta, jolloin Närekankaan projekti oli juuri saavuttanut puolivälin. Tällä kertaa paneudutaan lähemmin siihen, miten lopettamisuutiset resonoivat teoksissa ja ennakoivatko ne jopa tulevaisuutta.

172/365: Ilmiselvä lopettamispäätöstä ennakoiva ja sen lopullisuutta epäilevä intertekstuaalinen viittaus Gary Goddardin vuoden 1987 mestariteokseen Masters of the Universe.

Elokuvan lopussa Skeletor, muututtuaan huppupäisestä keskivertopahiksesta kultaiseksi jumalaksi, häviää miekkataistelussa He-Manille ja on pakotettu lopettamaan uransa syöksymällä kuiluun. Skeletor ei kuitenkaan poistu estradilta lopullisesti, vaan nousee limasta raivoissaan ja vannoo palaavansa.

Närekangas on kuvannut julkisuuden kuilua modernissa ja banaalissa kontekstissa wc-pönttönä, jonka pohjalla pökäle-Cheletor pohtii vaihtoehtojaan.

”Kuuletteko? Alfa ja Omega. Kuolema ja uudelleensyntyminen. Ja kuolemassa minä synnyn uudelleen!” jylisee Skeletor megalomanioissaan aiemmin. Sanoma onkin lähes suoraan vapaasti tulkittavissa yhteneväksi Cheekin Radio Suomipopilla lausumiin sanoihin ”katotaa mitkä fiilikset sitte siel Lahden mäkimontun jälkee on”.

180/365: Teos mukailee maalausta Lemminkäisen äiti, jonka Akseli Gallen-Kallela teki 120 vuotta ennen Cheekin lopettamispäätöstä.

Synkässä alkuperäisteoksessa äiti on nostanut poikansa silvotun ruumiin palat ylös tuonelan virrasta ja parsinut tämän kokoon. Kalevalan tarun mukaan äiti odottaa huolestuneena mehiläistä, joka toisi Lemminkäisen henkiin herättävää hunajaa Ukko ylijumalan halleista.

Erään tulkinnan mukaan Närekankaan ajanmukaisen kansallisromanttisessa otoksessa voidaan nähdä Nikke Ankara odottamassa kärki märkänä hänet koko kansan suosikiksi nostavaa soihtua tuotantoyhtiöjumalien lasipalatseista.

Julkisuuden raatelema mentori Chemminkäinen hyväksyy toimituksen ennen mikin putoamista henkäisemällä vielä yhden ikonisen ”ah”-äännähdyksen.

188/365: Teos toimii vedenjakajana lopettamispäätöstä edeltävään ja sitä seuranneeseen aikakauteen.

Haudasta, lopettamispäätökseen johtavien julkisuuteen ja artistiuteen liittyvien suorituspaineiden alta murtautuvaa kättä ei ole kuvattu uhmaavasti kostonjanoisena nyrkissä, vaan avoimena. Tämä voidaan tulkita heikkouden osoitukseksi, apua janoavaksi huomionherätyskeinoksi. Avoimeksi jää, kelle käsi ojentuu ja kuka siihen tarttuu?

Piirtämisprojekti tulee valmiiksi hyvissä ajoin ennen Cheekin jäähyväiskonsertteja. Olisi upeaa nähdä elokuussa Lahdessa taidenäyttely projektin tiimoilta. Toistaiseksi varjo-ohjelmaa on tulossa muun muassa Cheap: Ledit sammuu –nukketeatterin muodossa.