Pyhimys kertoo Vain elämää -ohjelmasta, Emma-gaalasta ja saamastaan kritiikistä

Pyhimys sitoo langanpäitä yhteen viimeisten vuosien osalta.

15.06.2020

Kun Pyhimys julkaisi tammikuussa omaa minäänsä käsitelleen Mikko-albumin, hän toivoi ettei kriitikot arvostele tulevaa levyä. Pyyntö herätti heti laajasti huomiota, ja sitä ihmeteltiin muun muassa YleX:n artikkelissa. Räppäri kertoo, että kyseessä oli keskustelun avaus ja se todellakin avautui. Pian hän siirtyi mediatauolle, koska koki olleensa liikaa julkisuudessa, eli oma naama alkoi kyllästyttää.

Mikko-albumia edelsi pitkä promokampanja, jonka yksi huipentumista oli artistin 38-vuotissyntymäpäivät kutsuvieraille. Lisäksi levyltä etukäteen julkaisusta V!@%#mikko -singlestä julkaistiin musiikkivideo, jossa nähtiin julkisuuden henkilöitä, kuten Katja Ståhl ja Paleface. Videolla nähtiin musiikkikriitikko Oskari Onninen heittämässä Pyhimyksen levyjä roskikseen samalla kun kappaleella räpättiin kaiken olevan paskaa.

Nyt Pyhimys rikkoo muutamia kuukausia kestäneen mediahiljaisuuden haastattelussa, joka on eräänlainen välitilinpäätös. Tässä jutussa käsitellään tapahtumia Vain elämää -ohjelman ja talven välillä. Palataan siis ensin menneisyyteen.

Vuoden 2019 helmikuussa Pyhimys putsasi pöydän Emma-gaalassa voittaen kuusi pystiä ja osoitti kunniaa edesmenneelle MKDMSK:lle eli Maskille oman esityksensä aikana. Pyhimyksen vuosien työ oli huipentunut yhteen iltaan. ”Pyhimys oli Emma Gaalan jättiläinen”, julistettiin Rumbassakin.

Seuraavalla viikolla Pyhimys oli vieraana Sonnin taacca -podcastissa, jossa muistutettiin myös hänen vaikutuksesta musiikkibisneksen ammattilaisena esimerkiksi JVG:n hyvin käynnistyneeseen uraan.

Vuosi tästä ja Pyhimys oli jälleen otsikoissa Emma-gaalan takia. MTV:n haastattelussa hän kertoi, ettei aio osallistua koko tilaisuuteen, koska Maski ei ole ehdolla hyvästä menestyksestään huolimatta. Itse gaalassa JVG lähes toisti Pyhimyksen edellisvuoden tempun saaden neljä pystiä. Pyhimys jättäytyi mediatauolle. Pyhimystä ei näy, ei kuulu.

Välitilinpäätös juontaa aavistuksen verran Pyhimyksen taipumukseen tykätä numeroista. 30-vuotiaana hän lopetti soolouransa ja samalla myös keikkailun. Pian hän teki sopimuksen Universalin kanssa ja saman puolen vuoden aikana esikoinen syntyi. Tästä viisi vuotta ja Ruger Hauer lopettiin, Pyhimys luopui toimitusjohtajan paikasta Ramin Välitys -keikkafirman yhdistyttyä All Dayn kanssa ja toinen lapsi syntyi.

Nyt ilmassa on jälleen odotuksen tuntua, mutta ei varsinaista tietoa siitä, mitä odotetaan. Sen voi kuitenkin sanoa, että ulkopuolisen silmin Pyhimys ei vaikuta kärsivän kriisistä, sen sijaan hänen suosionsa on ollut viime vuosina korkeimmillaan. Aiemmin Pyhimystä arvioitiin joko hyvänä tai huonona räppärinä, nyt hänen yksityiselämäänsä perataan – joko hän on hyvä tyyppi tai pelle.

Yksi varmasti negatiivista palautetta herättänyt päätös oli samalla Pyhimyksen mielestä hänen uransa onnistunein, nimittäin Ruger Hauerin lopettaminen. Yhtyeellä riitti tuolloin keikkaa, mutta oli ajautunut taiteelliseen umpikujaan.

”Tässä on dramaattinen väliotsikko, mutta ’En nähnyt Ruger Hauerille syytä elää'”, räppäri naurahtaa.

Hän kertoo lopettamisen olleen todella vaikea päätös, jota vertaa avioeroon. Lopettamisen myötä tapahtui muutoksia sosiaalisessa elämässä, sillä Ruger Hauer oli osa päivittäistä elämää.

”Aina mietittiin, mitä seuraavaksi. Sitten olin vähän sillai, että ei enää mitään seuraavaksi. Se mahdollisti sen, että tuli Tapa poika -soololevy joka mahdollisti sen, että tuli niin paljon asioita. Ehkä se on sitten se paras muuvi.”

Peliliikkeistä kysyttiin sen takia, että Pyhimystä pidetään paikoitellen laskelmoivana. Tämä nousi keskusteluun esimerkiksi silloin, kun hän päätti ryhtyä tammikuussa 2019 kuolleen Maskin eli Atte Toikan postuumin levyn tuottajaksi.

”Täytyy sanoo, että olen vähän yllättynyt siitä. Ehkä kaikista vaikeampia ollut tällaiset, että mä tein tän Maskin levyn, että saisin itselleni huomiota, vaikka mä en oikeasti niinku käytännössä tehnyt sitä levyä. Vaan ne on tehny sen levyn, tuottaja ja Maski. Laskin sen silleen, että kerrankin käytän johonkin hyvään tätä näkyvyyttä. Mitä pienlevy-yhtiöt tekee tosi usein. VilleGalle sainaa artistin ja laittaa someen ja on ’hei tsekatkaa tää’. Mä olin, että kerrankin [minä] pystyn tekemään. Tästä ei mee [rahaa] isolle levy-yhtiölle vaan oikeasti tarvitseville ihmisille, perikunnalle. Silti siitä tuli et hän haluaa vaan nostaa itseään, hyvesignaloida. Siitä tulee tosi raskas olo, että mitä sitten voi tehdä.”

Laskelmoiva Pyhimys ei kiistä kuitenkaan olevansa, vaan näkee mielikuvassa ongelman. Miksi laskelmointia itseään pidetään huonona asiana, jos kerran haluaa suunnitella liikkeensä etukäteen. Räppäri viittaa tässä tapauksessa shakin pelaamiseen, jossa nähdään aina seuraavia siirtoja pidemmälle. Sen sijaan räppäri korostaa, ettei laskelmoinnin motivaatioiden pidä aina olla kyseenalaisia. Hän ei tee päätöksiään raha mielessään, vaan halusta herättää keskustelua.

”Edelleenkään mä en koe tekeväni mitään sen takia, että saisin itselleni glooriaa. Mutta täytyy sanoa että menestys ja että ihmiset puhuu asiasta, on hyvä mittari sille, että olet jollain tapaa onnistunut herättämään jotain keskustelua. Tässä tietotulvassa, missä tulee joka päivä biisejä ja jotain postauksia, harva sieltä herättää yhtään mitään. Suurin osa on vaan tälleen, että ’okei joo joo’.”

Keskustelua räppäri on pyrkinyt herättämään myös musiikillaan. Kappaleissaan hän hyödyntää paljon hahmoja. Esimerkkinä hän käyttää huumeista räppäämistä, joka ei tarkoita että hän itse olisi huumeidenkäyttäjä. Moni ei ole välttämättä edes huomannut, että Emma-palkitussa ja miljoonia striimanneessa Jättiläinen-hitissä kertoja käyttää huumeita ettei kaipaisi edesmennyttä isäänsä.

Samanlaista tabujen ja yleisesti kiellettyjen asioiden esille tuomista räppäri pitää taiteessa mielenkiintoisena ja uskoo sen myös olevan syy siihen, miksi häntä kuuntelee niin moni. Pyhimys räppää aiheista, joista valtaosa vaikenee. Yhdeksi esimerkiksi hän antaa kateellisuuden ja katkeruuden käsittelyn. Niistä puhuminen leimaa nopeasti kertojan, vaikka kaikki tuntevat kateuden tunteita.

”Ehkä itsekin ylikorostan siksi juuri, että nämä on mun mielestä paljon mielenkiintoisimpia aiheita kuin joku vaikka hyvinvointi. Musta hyvinvointi on vitun tylsä aihe.”

”Se on mulle tosi tärkeää. Elämässä käytän siihen enemmän aikaa, mutta en ikinä puhu siitä. Muistan kun Looptroopin Promoe teki levyn Long Distance Runner, missä oli silleen, että älä syö punaista lihaa, syö papuja, juokse tosi paljon tuolla. Olin silleen, että hyvä sulle, mutta ei se musta musiikillisesti anna hirveästi.”

Kun Maskin levy lopulta julkaistiin, se menestyi hyvin. Levy on ollut kaikki [jutun julkaisuhetkellä] 31 viikkoaan julkaisunsa jälkeen virallisen albumilistan topkympissä, eikä fyysistä painosta ole vielä julkaistu. Silloin Pyhimys uskoo levyn nousevan listan kärkeen.

Suuresta suosiosta huolimatta levy ei saanut ainoatakaan Emma-ehdokkuutta, ei edes yleisöäänille. Syyksi kerrottiin, ettei Emmassa palkita menehtyneitä. Topi Sorsakoski oli kuitenkin aiemmin nostettu postuumisti ehdolle. Se närkästytti Pyhimystä.

Pyhimys nosti asian näyttävästi esiin sosiaalisessa mediassa, koska koki asian ikäväksi. Moni taas näki asian olevan hänen oma julkisuustemppu, mutta tämän ajatuksen hän kiistää ja nostaa ilmoille ajatusleikin: jos haluat kuunnella Britney Spearsia, niin painaako Pyhimyksen kommentit Emma-gaalan ehdokkaista silloin vaakakupissa yhtään.

Artisti ei koe, että asian nostaminen esiin lisäisi hänen omaa suosiota. Hän muistuttaa, että Maski ei tullut suosituksi hänen ansiostaan, vaan suosion loi musiikki. Hän korostaa, että Maski oli suositumpi kuin monet muut ehdolla olleet. Räppäriä on tähän liittyen helppo uskoa, sillä asiasta puhuessaan hän kiihtyy haastattelun aikana ensimmäisen ja ainoan kerran.

Tapauksesta nousi isot otsikot, sillä MTV:n haastattelun yhteydessä hän kertoi ettei aio osallistua koko tilaisuuteen. Häntä ei oltu kutsuttu, joten ei hänellä olisi ollutkaan varsinaista syytä osallistua, vaikka levy-yhtiön toimijana varmasti pääsisi. Erikoisen osallistumattomuudesta teki se, että Pyhimys oli juuri edellisenä vuotena voittanut kuusi Emmaa ja tehnyt ennätyksen olemalla vanhin rap-kategorian voittanut muusikko.

Vuoden jälkeen tuntemukset voitosta ei kiinnosta. Sen sijaan se kiinnostaa, miksi Pyhimys voitti.

”Tämä on ehkä taas sitä laskelmointia, että suomalainen miellään kuulisi sen ’voi hitsi, kun mä olin yllättynyt, että en ois yhtään arvannut’.”

”Mutta mä tiesin ketä tuomaristossa on, pystyin vähän ajattelemaan, että okei miten tämä tehdään. Ykköselle täydet pisteet, kakkoselle vähän vähemmän niinkuin Euroviisuissa. Ne voi sanoa, että tää on mun lemppari ja toisella sen toisen. Mutta kyllä mä ajattelin, et olen kaikilla suht korkealla, että on ihan hyvät mahdollisuudet. Se, että mä sain sen yleisöäänestyksen, sitä en vieläkään tajua. Vieläkin vähän silleen, että mitä vittua. Mä en ole ikinä ollut sellainen nettiäänestäjien suosikki.”

Räppäri luonnehtii vuoden 2019 olleen otollinen. Tuolloin Pyhimys oli sopivan ug-cool, mutta myös riittävän suosittu mainstream-tasolla voittamaan.

”Sanoin heti samana päivänä, että ei ole tulossa emmoja enää. Se oli kompensaatiota menneistä vuosista. Vaikka nyt tekisin mitä, niin ei mitenkään voi tulla enää uusia. Sen pitää olla ihan seuraava aalto. Siinä menee taas kymmenen vuotta.”

Emma-gaalan palkinnon saamisen räppäri vitsailee olevan vaalivoitto, jonka vaaleja käydään Spotifyssa joka päivä, samalla kun radioaalloilla toimitaan kabineteissa. Tunnustus itsessään merkitsee hänelle suuresti.

Erityisen paljon häntä ilahdutti sanoittajille jaettava Junnu Vainio -palkinto. Vastaavan on saanut muun muassa Gösta Sunqvist ja J. Karjalainen, ei ennen Pyhimystä yksikään räppäri. Pyhimyksen mukaan se johtuu siitä, ettei hän mieti parasta yksittäistä läppää, vaan kappaleen sävyä.

”Mä en ikinä mieti olenko minä nyt tarpeeksi hyvä. Vaan onko tämä biisi tarpeeksi hyvä, mitä tähän biisiin tulee. Mitkä biisit tähän albumiin kuuluu. Se on enemmän sellaista sisustussuunnittelua, että mikä kuuluu yhteen. Välttämättä yksittäinen lamppu ei näytä hyvältä, mutta kun sä näet sen kokonaisuuden – okei nämä kuuluu yhteen.”

”Tällainen harmoninen kokonaisuus. Mä olen käyttänyt siihen tosi paljon aikaa. Ja saa haastaa, mutta olen mielestäni monipuolisin suomenkielinen rap-lyyrikko ja tosi suomalainen. Niin ne on ehkä sellaisia [asioita], mitkä oikeuttaa Junnu Vainio -palkinnon.”

Palkintoja satelee, mutta kriitikoiden kanssa hän on käynyt nokkapokkaa. Eikä missään verhojen takana, vaan julkisesti. Kun Pyhimys oli nähnyt toimittaja Arttu Seppäsen keikallaan, hän muisti Helsingin Sanomien haastattelun, jossa koki haastattelutilanteen olleen ymmärtäväinen, mutta kirjoituksen sävyn kriittinen ja esimerkiksi me too -keskustelua lähestytty hänen mukaansa oudosta kulmasta. Tämän myötä hän kertoi sen enempää ajattelematta postanneensa Instagramiin tekstin, jossa pyysi ylesöltä palautetta.

”Ei sit liikaa vituta se @arttuseppaenen tuleva konserttiarvio, jossa kerrotaan, miten tää ei ollu sitä mitä hänen mielestään olis pitäny”, räppäri kirjoitti.

Seppänen itse noteerasi asian Twitterissä ja tapaus nousi myös otsikoihin. Pyhimyksen mukaan asia käytiin jälkeenpäin läpi, eikä kyse ollut maalittamisesta.

Pyhimys kertoo pelänneensä itsetuntonsa puolesta, haluten kehuja kuin lapsi äidiltään huonosti pelatun jääkiekko-ottelun jälkeen. Pyhimys korostaa, että Seppäsellä on oikeus mielipiteeseen ja hän myös ymmärtää mahdollisen kritiikin. Hänen mielestään Seppäsellä on korkeat kulttuurilliset standardit, Pyhimys itse kokee tekevänsä huomattavasti kansantajuisempaa juttua.

Sen sijaan Ylex:ssä julkaistun kolumnin kommentteja esimerkiksi populismista hän piti hyökkäävinä, jonka yhteydessä Pyhimys olisi toivonut mahdollisuutta omaan kommentointiin. Omasta mielestään asia käytiin läpi jo V!@%#mikko -kappaleen videolla, kun musiikkikriitikko Oskari Onninen viskoi Pyhimyksen levyjä roskikseen samalla kun niiden räpättiin olevan paskaa.

Hänen mukaansa tarkoitus oli herättää keskustelua populistisesta trendistä. Vähän kuten Cheek aikoinaan esti Onnista pääsemästä pressitilaisuuteen. Pyhimys kertoo, että olisi toivonut ”arvion kieltämisen” yhteydessä parempaa medialukutaitoa, sillä kaksi tuntia siitä, kun hän oli ilmoittanut ettei halua kriitikoiden arvostelevan levyä, niin Helsingin Sanomat julkaisi Mikko Aaltosen kirjoittaman arvion, jossa Mikko-albumi sai kolme tähteä. Arvion julkaisusta oli tässä vaiheessa sovittu jo etukäteen.

”Cheek ei ottaisi Oskari Onnista sen videoon, niin siinä on mun mielestä se selkeä ero.”

”Vastustan ehdottomasti kaikkea tollaista populistista, kuka huutaa koviten ja maalitetaan ja jyrätään. En missään nimessä masinoisi ketään toista vastaan. En usko, että kukaan mun mainitsemistani toimittajista on ikinä saanut keltään mun kuulijalta vihamielistä viestiä.”

Otsikoihin nouseminen on mainittu tässä jutussa useasti. Silti asia on nostettava esiin vielä kerran. Kun Pyhimys esitti Mulkut-kappaleen Vain elämää -ohjelmassa, sen misogyniaa käänteisesti arvostellut kappale herätti runsaasti huomiota. Vain elämää -ohjelmassa hän ensimmäistä kertaa omien sanojensa mukaan antoi jokaiselle jotakin. Viitaten mahdollisuuteen erilaisiin tulkintoihin, miettimättä kontekstia. Alkuun räppäri karttoi ajatusta osallistumisesta, mutta pyörsi päänsä kun päätyi lopputulokseen, että voi esiintyä siellä niillä ominaisuuksilla joita hänellä on on.

”Halusin Vain elämää -ohjelmassa ennen kaikkea tuoda esiin sitä, ettei artistin pitäisi olla aina yhdenlaisia, koska ihmiset eivät ole yhdenlaisia”, räppäri avaa.

Hän toteaa myös ohjelman olleen mahdollisuus esitellä omaa monipuolisuutta artistina. Samassa ohjelmassa pystyi esittämään Teflon-kappaleen, mutta myös runollisemman teoksen. Ohjelman ympärillä käytävää keskustelua hän vieroksuu.

”Todella iso harha. Ihmiset ajattelee, että joku tekee jostain suositun. Että esimerkiksi Cheek sai ison ponnahduslaudan, mutta se sai sen takia, että se oli jo suosittu. Sillä oli kaikki paikat täynnä, mutta sitten se vasta tuli ihmisen tietoisuuteen, että hei, tää on tosi suosittu juttu. Vähän kuin Kaija Koon uusi tuleminen. ’Hei tää on kiertänyt täysille saleille kymmenen vuotta, et pitäiskö tehdä lehteen juttu’.”

”Mä muistan sellaisen, että Rumba oli tehnyt vaan tavallaan [Cheekistä] dissausjutun”, Pyhimys sanoo viitaten luultavasti Tavastian keikkaraporttiin vuodelta 2014.

”Mennään Cheekin keikalle ja katsotaan, että kuka vitun idiootti tätä kuuntelee ja oli etsitty suunnilleen koulukiusaajatyylillä, että kuka näyttää tyhmimmältä. Mimmit tosi isoissa huppareissa ja kysytään että miks tykkäät Cheekistä: ’Jare on ihana’. Sitten siinä on kyynisesti kirjoitettu silleen, että tällaisia ne Cheekin fanit on, että näitä on paljon Suomessa. Todellisuudessa niitä oli paljon ja siellä oli monenlaista jengiä ja yhtäkkiä kun se taittui niin vau – hän oli nero, hän on saanu nämät ihmiset mukaansa. Ja saisi niinku menestysihmeen luotua.”

”Musta tuntuu, et mun kohdalla Vain elämää -ohjelmassa kävi just se, että ihmiset oli tajunneet, että mä en ole vuoden 2015 jälkeen tehnyt mitään muuta kuin käytännössä lopuunmyytyjä keikkoja. Ne on aina loppuunmyyty ja tottakai niinku harkitusti. En mä tee vitun paljon niitä. Kun julkaisimme [Paperi T:n] Malarian pelko -albumin, niin kyllä mä oon joskus jossain ehkä sanonut, että kyllähän se mun Pettymys-albumi siltä vuodelta… vaikka se ei oo mikään supermyyty, niin on se myydympi. Huomio on aina yks asia ja suosio on toinen asia. Musta tuntuu, että pato murtui siinä.”

Pyhimys on voittanut Emmat, ollut mukana Suomen puhutuimmassa musiikkiohjelmassa ja onnistunut aina olemaan puheenaiheena. Tämän lisäksi hän julkaisi jutussa käydyn ajanjakson aikana yhteisalbumin Saimaa-yhtyeen kanssa. Voisi arvella, että takki on tyhjä. Ja näin ehkä onkin, sillä uutta albumia ei ole suunnitteilla ainakaan kahteen vuoteen. Samalla Pyhimys vihjailee, että tilanne on aavistuksen verran sama kuin Paranoid-albumin jälkeen. Seuraavaa ei tule välttämättä ollenkaan. Tarjonta vastaa kysyntään, hän lupaa.

Keikkailua ei kuitenkaan olla lopettamassa, mutta muuten tulevaisuus on tyhjä ja siksi myös tämä haastattelu on annettu. Ensi vuonna 40-vuotissynttäreitään viettävän räppärin on aika pohtia tulevaisuutta.

”Kai tää on tällainen kliseinen. Ehkä mä rupeen miettiä, mikä musta tulee isona.”

Tänään, jutun julkaisupäivänä Pyhimys on julkaissut uuden kappaleen Minions.

Lisää luettavaa