Rasismikohu H&M:n ympärillä jatkuu – jo toinen supertähti lopetti yhteistyönsä vaatejätin kanssa

Homma paisuu kuin pullataikina.

10.01.2018

Kerroimme eilen täällä, miten The Weeknd ei enää tee yhteistyötä vaatejätti H&M:n kanssa.

Kanadalaisartisti sanoutui irti kytköksistään H&M:n kanssa rasistisen hupparikohun takia. H&M:n mainoksessa tummaihoisella pikkupojalla on päällään huppari, jossa lukee ”Coolest monkey in the jungle” eli vapaasti käännettynä ”viidakon viilein apina”.

Mainoskuvasta tuli valtava kohu, ja nyt maailmalla ihmetelläänkin, miten mainoskuva meni läpi H&M:n markkinointiosastolla.

Nyt myös USA:ssa valtavan suosittu räppäri G-Eazy on sanoutunut irti yhteistyöstään H&M:n kanssa. G-Eazyn oman H&M-malliston piti ilmestyä kauppoihin maaliskuussa. Instagramiin kirjoittamassaan lausunnossa G-Eazy kuitenkin kertoo, ettei halua nimeään yhdistettävän H&M:n tuotteisiin.

Samalla G-Eazy ihmettelee muiden tavoin, miten mainos meni ohi koko H&M:n markkinointiosastolta niin, ettei kukaan huomannut siinä mitään väärää.

Over the past months I was genuinely excited about launching my upcoming line and collaboration with @HM… Unfortunately, after seeing the disturbing image yesterday, my excitement over our global campaign quickly evaporated, and I’ve decided at this time our partnership needs to end. Whether an oblivious oversight or not, it’s truly sad and disturbing that in 2018, something so racially and culturally insensitive could pass by the eyes of so many (stylist, photographer, creative and marketing teams) and be deemed acceptable. I can’t allow for my name and brand to be associated with a company that could let this happen. I hope that this situation will serve as the wake up call that H&M and other companies need to get on track and become racially and culturally aware, as well as more diverse at every level.

Henkilön G-Eazy (@g_eazy) jakama julkaisu

Lisää luettavaa