K-X-P julkaisi viime perjantaina levyparinsa täydentävän III, Part 2 -albumin. Levyllä bändin soitto jatkaa äänimassalle antautuen perinteisestä biisikaavasta irtautumista.
“On käännettävä volyymia kovemmalle ja kovemmalle, kunnes äänivallin alle hukkuu. Se tuntuu tämän euforisen ja painostavan musiikin perimmäiseltä tarkoitukselta”, kirjoitti Niko Peltonen levyarviossaan.
Mistä mahtavat tulla vaikutteet tällaisen äänitaiteen tekemiseen? Pyysimme K-X-P:n ensimmäistä kirjainta edustavaa Timo Kaukolampea listaamaan muutamia inspiraationsa kohteita. Kaukolampi on syntynyt 1970-luvulla, mutta vaikutteiden imeminen on alkanut muutamaa vuotta aiemmin. Tässä Kaukolammelle tärkeä teos per vuosikymmen.
Silver Apples: Oscillations (1968)
”Suuri vaikuttaja. Juuri koneen ja ihmisen liitto, joka luo kaunista musiikkia. Ennen syntetisaattoriaikaa kaverukset valjastivat valtavan määrän sähkömiesten käyttämiä signaaligeneraattoreita musiikkinsa käyttöön.”
Hawkwind: Master of the Universe (1977)
”Ehkä maailman paras biisi ja erityismaininnan saa hieno teksti.”
Motörhead: Orgasmatron (1986)
”Lemmyn ’henki’ on vaikuttanut eniten kiertue rutiineihin. Reissut tehdään nykyään ystävyyden, rock and rollin ja hedonian lippua kantaen. Hienohelmat ja asenteet jää kotiin.”
Joey Beltram – Forklift (1993)
Joey Beltram: Forklift (1993)
”Äänitin tämän videolle Jyrki-ohjelmasta sattumalta ja olin koukussa. Ehkä tunteet teknoa kohtaan pidettiin “kaapissa” 90-luvun alussa, mutta nyt on tultu komeasti ulos. Lapikasta lattiaan!”
https://www.youtube.com/watch?v=v8Djdi6z0m8
Sunn O))): Alice (2009)
”Äärimusa oli nuorempana se juttu. Sitten tuli garage rock ja disko, jotka tuhosivat lupaavan grindcore-uran. Sunn O))) palautti jostain hipsteritaivaasta taas oikeiden asioiden äärelle kuuntelemaan mannerlaattojen jyrähtelyjä. Op:l Bastardsin vuoden 2007 Flow-paluukeikan alkunauha oli Báthory Erzsébet Black One -levyltä.”