Arvoituksellinen aura ja loputtoman monitulkintaiset riimit – M.A:lta viimeinen single ennen debyyttilevyä

M.A riimittelee jälleen Rekamin kanssa.

09.02.2024

M.A on ollut yksi suomiräpin kiinnostavimmista ja samalla arvoituksellisimman auran omaavimmista tulokkaista siitä lähtien kun hän vieraili Rekamin Tiikereitä-kappaleessa keväällä 2022. M.A:n kyvyt artistina olivat jo siinä vaiheessa paljon vankemmalla tasolla kuin mitä tulokas-status antoi etukäteen ymmärtää. Hän räppäsi tottuneesti, selkeästi oman tyylinsä löytäneenä ja sitä työstäneenä, ja hän hallitsi monimerkityksellisten riimien rakentelun paremmin kuin iso osa listasijoilla keikkuvista nimistä.

Samana kesänä M.A vieraili Rekamin Paremmin-singlellä ja oli loppuvuodesta mukana Gettomasan johdolla järjestetyllä KPC-jengin kiertueella. Vuosi sitten ilmestyi M.A:n oma debyyttisingle Gasolina, ja nyt perjantaina, pitkän odottelun jälkeen, hänen tulevalta esikoisalbumiltaan saatiin Rekamin Pihlderberg-lafkan kautta kuultavaksi kappale Mihin jäätiin.

Biisissä vierailee jälleen Rekami, joka on myös tuottanut kappaleen. Artistit ovat selkeästi löytäneet toisistaan musiikillisesti harmonisen liiton, sillä kolmannella yhteisbiisillä homma toimii jo jopa yllätyksettömän vakiintuneesti. Vaikka Rekamilla on takanaan yli kahden vuosikymmenen ura ja siinä mielessä oletettavasti M.A:ta rutkasti enemmän kokemusta, minkäänlaista silmiinpistävää epäsymmetriaa ei artistien välillä vallitse.

Jos jotain, M.A:n riimit ovat jopa Rekamin sanailua kryptisemmät. Jos ei kappaleen tiedotteessa olisi ohjattu lukemaan kappaletta rahaa ja rahattomuutta koskevan näkökulman läpi, olisin voinut löytää M.A:n moniselitteisten sanoitusten seasta vaikka mitä teemoja musiikkialan pinnallisten puolien kritisoimisesta pysyvien ihmissuhteiden ominaisuuksien pohdiskeluun ja oman totuudellisuuden etsiskelyyn.

Ja hyvä niin! Toivotan avosylin tervetulleeksi kaikki vaihtoehdot kerralla pureskelluille tai tyystin vailla sisältöä oleville kappaleille. Aivonystyrät pysyvät vetreinä kun malttaa mennä mahdollisimman syvälle kappaleeseen aprikoimaan sen sisältöä, eikä se toisaalta niin vaarallista ole, jos ei joka ikistä viittausta käsittäisikään täysin sen alkuperäisessä merkityksessä.

”Omassa säkeistössäni pyörittelen useita teemoja, mutta yhdistävä aihe on raha tai rahattomuus, ja miten se muuttaa ihmissuhteita. Itse biisi on kuitenkin kirjoitettu pilke silmäkulmassa”, M.A sanoo biisin tiedotteessa.

Rekamin toisena tuleva säkeistö täydentää hyvin M.A:n avaamaa polkua, sillä hänen osuutensa voi lukea joko M.A:n kertomaa vasten tai omana tarinanaan. Rekami vaikuttaisi pyörittelevän kysymyksiä ainakin siitä, mikä muodostaa kenellekin ylellisyyden ja sisällöllisesti köyhän konseptit, millaisia arvoja tavoitellaan ja millaisista motiiveista käsin, ja mitä on nöyryys tai sen vastakohdat.

Teknisesti yksinkertaisen rakenteen varaan muodostettu kappale toimii täysin vailla kertsejä tai kikkailuja, ja täyteläinen biitti rullaa taustalla kuin käsi kädessä artistien kanssa pohdiskellen. Toisin sanoen taattua Pihlderberg-kampetta siis.

Odotukset huomattavan korkealle nostanut M.A pitänee kuuntelijoitaan jännityksessä vielä muutaman kuukauden, sillä hänen albuminsa ilmestyy ”ennen kesää”. Levyllä vierailevat Rekamin lisäksi Eevil Stöö ja Orvokki, ja tuotantopuolesta vastaavat Rekamin lisäksi Kriso, Octn, Pehmee Goo ja Joniveli.

Lisää luettavaa