Dronea ja uskonnollista hurmosta – Pihla Viitala ja Tommi Korpela laulamassa K-X-P-miesten musiikkiin

Kuuntele Marian paratiisin soundtrack.

Tuomo Puranen (vas.) ja Timo Kaukolampi.
Vilhelm Sjöström

K-X-P:stäkin tutut Timo Kaukolampi ja Tuomo Puranen sävelsivät ja soittivat musiikin viime syksynä ensi-iltansa saaneeseen Marian paratiisi -elokuvaan. Svart julkaisee soundtrackin perjantaina 20. maaliskuuta vinyylinä ja digitaalisena, mutta Rumballa on ilo tarjota levy kuunneltavaksi ennakkoon jo nyt.

Kaukolampi kertoo, että elokuvaan haluttiin alun perin hänen 1-sooloalbuminsa kokonaisuudessaan. Soundtrackilla kuullaan uusia versioita levyn kappaleista ja kaksikon varta vasten elokuvaan säveltämää musiikkia. Kaukolammen ja Purasen musiikkia yhdistettiin teoksen omaan äänimaisemaan sekä etenkin sen keskiössä olleen kultin virsiin, jotka elokuvan näyttelijät Pihla Viitalasta Tommi Korpelaan lauloivat kuvauspaikalla.

Zaida Bergrothin ohjaama Marian paratiisi on 1920-luvulle sijoittuva elokuva magneettisen vetovoimaisesta uskonlahkon johtajasta Maria Åkerblomista ja hänen seuraajistaan, jotka ovat yhdessä matkalla kohti pyhää maata.

”Musiikki oli tärkeää Åkerblomin lahkossa. Heillä oli sekä oma torviorkesteri ja myöhemmin myös tyttökuoro. Saimme Åkerblomia tutkineen Gustav Björkstrandin kautta tutkittavaksi yhteisön vanhan laulukirjan. Teimme elokuvan lahkon virret kyseisen opuksen perusteella uudelleen, käyttäen samoja melodioita kuin åkerblomilaisten lauluissa. Lisäksi kappaleisiin tehtiin uudet sanat, jotka mukailivat Åkerblomin tyyliä ja kielikuvia”, elokuvan käsikirjoittaja Jan Forsström kertoo.

Kaukolammen, Purasen sekä ohjaaja Bergrothin lähtökohtana oli se, että elokuvamusiikki on oma, itsenäinen elementtinsä, joka on aidosti mukana luomassa merkityksiä.

”Meidän filosofiamme oli, että musiikki ei yritä kuvittaa sitä, mitä oletetaan katsojan tuntevan, vaan pyrkimys on kuvata elokuvan henkilöiden tunteita. Se jättää katsojalle enemmän tilaa, katsoja voi löytää sen oman tulkintansa kustakin tilanteesta. Elokuvan musiikki viestii siis enimmäkseen päähenkilöiden tunnelmia ja kokemuksia. Sieltä löytyy pyhyyttä, pelkoa, ekstaasia, monimutkaista halua, pakahdusta…”, kolmikko kertoo.

Usein elokuvan äänimaailma pyritään luomaan vastaamaan elokuvan esittämää aikakautta, mutta tässä kohtaa tuotantotiimi ja säveltäjät pyrkivät tietoisesti uimaan vastavirtaan.

”Alun perin tuntui hieman poikkeukselliselle työstää elektronista musiikkia epookkielokuvaan, mutta toisaalta kontrasti tuntui välittömästi hyvältä. Sävellystyö toi Mariaan hahmoon kaivattua hurjuutta, jopa outoutta. Samalla se muutti elokuvan tyyliä hyvällä tavalla kohti modernimpaa ja rikkoi ’siistin epookin’ vaikutelmaa. Elektroninen musiikki, sen drone-estetiikka ja uskonnollisen hurmoksen kaltainen toisto loivat mielestämme elokuvaan omalaatuisen tunnelman.”

Kuuntele Marian paratiisin soundtrack alta.