Glassjaw jatkaa erikoista julkaisustrategiaansa

Glassjaw on jälleen julkaissut uuden kappaleen, pyöriteltyään fanejaan levylautasella koko viime vuoden loppupuolen.

Kuva: David Sabia

Progressiivista hardcorea soittava Glassjaw julkaisi eilen 11.11 klo 11.11 kotisivuillaan uuden kappaleen nimeltä Gold. Tämä julkaisu osoittautui hämmentävän julkaisustrategian huipuksi.

Tammikuun 1. päivänä yhtye julkaisi viiden kappaleen digitaalisen ep:n nimeltä Our Color Green, jonka jokaisesta kappaleesta oli tuotettu kuukauden välein rajattu määrä itsenäisiä 7-tuumaisia. Levyt myytiin muutamassa minuutissa loppuun yhtyeen kotisivuilla.

Kaikki alkoi siitä, kun 7. heinäkuuta 2010 lähetettiin Glassjaw-logolla varustetut postikortit yhtyeen postituslistalla oleville ilman minkäänlaista selitystä. Kuukautta myöhemmin, 8. elokuuta, julkaistiin 500 kappaleen painos kappaleesta All Good Junkies Go To Heaven. Jälleen kuukautta myöhemmin, 9. syyskuuta, tuli ulos uusi 7-tuumainen nimeltä Jesus Glue. Näin jatkettiin aina Our Color Greenin julkaisemiseen asti.

Tämän ajanjakson aikana yhtye pyöritteli internetissä äänellisesti laadukkaita yhden oton ”musiikkivideoita” kyseisistä kappaleista sekä takoi satunnaisia keikkoja.

Merkittävintä tässä uudessa kappalejulkaisussa on se, että kyseessä on ensimmäinen tuore biisi pitkään aikaan. Myös jatkumo julkaisujen välillä on nyt rikkoutunut ja Gold vaikuttaakin uuden kokonaisuuden alulta.

Tämä on saanut Glassjaw-fanit sekä hämilleen, että toiveikkaiksi uuden studioalbumin valmistumisesta.

Niin tai näin, Glassjaw ei ole koskaan ollut kaikkein ennalta-arvattavin yhtye ja uutta materiaaliakin on julkaistu tätä menoa jo sen verran paljon, että uusi levy on pian kasassa vaikkei sitä yksiin kansiin sidottaisikaan.