Iben kohdalla ei tarvitse enää puhua ”junnuräppäristä”, sillä artisti on vakuuttanut paikkansa olennaisena osana Suomen rap-ekosysteemiä. Hän ei ole enää mikään tulokas.
Artisti julkaisi viime vuonna toistaiseksi parhaimman albuminsa Perkele!, joka toi kunnioitusta kentällä lisää ja siinä sivussa uusia faneja. Albumi oli samalla hyvin etevenä tiivis kokonaisuus, mutta siitä löytyi myös yksittäisiä hittibiisejä, kuten E-Girl ja Molemmat.
Suomirap ja rap yleensäkin on suurta, sehän on selvää kuin vesi on märkää. Sen sijaan livet toisinaan tuntuvat sakkaavan, kun monet isoimmatkin jenkkinimet luottavan enemmän taustanauhan voimaan ja siihen, että dj huutaa oikeana hetkenä päälle.
Lil Uzi Vert osaa tehdä siitä taidetta, mutta useimmiten tällaiset keikkakokemukset jättävät kylmäksi, sillä niistä puuttuu liven tuntu. Vaikka energiaa olisikin.
Tätä ongelmaa ei näkynyt Iben keikalla, kun räppäri esiintyi Allas Sea Poolilla keskiviikkona 7. heinäkuuta.
Aiemmin tänä vuonna Ibe esitti konsepti-henkisen kokonaisuuden Ylex Popissa. Nyt setin rakenne muistutti enemmän perinteistä keikkaa, mutta laatu oli edelleen korkealla.
Räppäri esiintyi alusta lähtien vakuuttavasti ja silmin nähden esiintymisen ilosta nauttien. Kunnioitti yleisöään, kävi vuoropuhelua, eikä vain odottanut ablodeja vaan yritti ansaita ne. Artisti oli karismaattinen ja uskottava, muttei ylimielinen. Tunnelma oli lämminhenkinen, vaikka settilistasta silkkoja bängereitä löytyykin. Meininki oli hyvä, sitä ei tarvinnut kysellä.
Eikä Ibe siis ole maamme ainoa hyvä liveräppäri, siitä todisteena vaikkapa illan toinen esiintyjä Melo. Mutta Iben aika loistaa on juuri nyt. Tapa ottaa yleisö ja saada siitä kaikki irti on kärkiluokkaa, musiikki on löytänyt laajasti yleisönsä ja nimeä on. Siksi hän on kirjoissani Suomen tämän hetken paras liveräppäri.