Suomiräpin feministinen vallankumous jatkaa pyhiinvaellustaan yksittäisestä kannanotosta debyytti-ep:ksi

Bämä ei jää yhden tempun ilmiöksi.

22.03.2024

Neljä kokomustiin pukeutunutta naista poseeraa elegantin baaritiskin ympärillä kahden diskopallon alla, käsissään punertavat cocktailit ja kasvoillaan kaikkea muuta kuin hymyä. Yksi katsoo aurinkolasiensa yli suoraan kameraan, toinen ottaa baaritiskin päältä kaiken tarvitsemansa tilan. Isot kaulakorut ja maiharit täydentävät kuvaa, joka viestii arvokkuuden ja anteeksipyytelemättömyyden liittoa.

Kuvan on ottanut Ira Aaltonen, ja sillä promottiin viime vuoden lokakuussa ilmestynyttä Bämän Voimaantunu-singleä, jossa vierailevat Sointu Borg ja Aina. Ylväs kuva on painunut muistiin ja nousee mieleen nyt, kun perjantaina ilmestyneen debyytti-ep:n intron jälkeisellä kappaleella lauletaan ”Bämä vasta sekoittelee juomii, ja me tullaan mestoil ilman estoi, tänään tehdään madonnat ja huorin”. Tämä Bämä saa -kappale on kuin musiikillinen vastine kuvan merkityksiä täynnä olevalle asetelmalle, joka lupailee viettelystä, vaaraa ja villiä ilonpitoa.

Nelli Milanin, Helena Roudan, Sadun ja Tiia Karoliinan muodostama Bämä sai alkunsa yksittäisestä kannanotosta, jonka jatkoksi ei alun perin ollut mikään tarkoitus muodostaa bändiä. Viime vuoden huhtikuussa julkaistu, räpin naisvihamielisiä sanoituksia kritisoiva Kaiken takana on bämä -possebiisi kuitenkin otettiin vastaan sellaisella innostuneisuudella, että Bämä kiersi sen myötä kesän festareita (kuten se tulee tekemään tulevanakin kesänä) ja esiintyi loppuvuodesta Ylen Kulttuurigaalassa.

Bämä palkittiin syksyllä Musiikkikustantajat ry:n palkintogaalan Genrevapaa-kategoriassa ja tammikuussa Vuoden biisi -kategoriassa Indie Awardseissa. Bändi on kiinnitetty Universalille ja Elementsille.

Jumala on muija -debyytti-ep:llä vierailevat jo mainitun Ainan ja Sointu Borgin lisäksi pappi ja kirjailija Marja-Sisko Aalto, ja ep:n päättävässä, kaiken alulle laittaneessa Kaiken takana on bämä -kappaleessa Eme, Emilia Ex, Ida Alex, Malka, Matriarkaatti ja Sorry Babe.

Nelli Milanin ja Sadun tuottaman kokonaisuuden soundimaailma puhuttelee sekä elektroniseen musiikkiin että modernin räpin taustoihin tykästyneitä kuulijoita. Harmonisten lauluosuuksien ja silkkisesti soljuvien räppien vastapainoksi biiteissä kuullaan dramaattisia jousia, vatsanpohjassa värähtelevää bassovoittoista tasabiittiä ja massiivisia melodioita.

Voimaantunu-singlen promokuvan energia mukailee Bämän debyytti-ep:n tunnelmaa. Kuva: Ira Aaltonen

Äsken mainittu Bämä saa -kappale pujottelee musiikillisen menestyksen mukanaan tuomassa juhlahumussa ja asettaa itsensä railakkaasti suosion keskiöön, mutta ottaa samalla huvittuneisuuden kautta etäisyyttä liian laskelmoituun seurapiireissä pönöttämiseen. Biisin aihepiiri on yksi niistä monista, joiden kautta ep:llä tutkitaan representaation merkitystä.

”Mietittiin, miltä teemat, joita on yleensä totuttu kuulemaan miesräppäreiden suusta kuulostaa meidän vetämänä – miten asiat saa uusia merkityksiä, kun kertojat muuttuu”, yhtye kuvailee ep:n tiedotteessa.

Voittoisat naishahmot eivät ole räpissä nykyisin mikään harvinaisuus – kuvaston monipuolistajina ovat viime vuosina toimineet esimerkiksi Ettan ja Yeboahin kaltaiset nimet. Silti itseluottamuksella bailaaminen ja listojen dominoiminen on Bämän ep:llä huomion kiinnittävä seikka, kun sen efektiä vertaa tietyn profiilin miesräppäreihin, joiden suusta vastaavia ylpeilyjä odottaa silkkana itsestäänselvyytenä (ja jotka usein paukutetaan esiin ilman ironian häivääkään).

Huomiota ei kiinnitä itsessään se, että ep:n tekijät ovat naisia (räppäävien naisten taivastelun aika on onneksi pitkälti takanapäin). Sen sijaan merkitystä on sillä, millaisella energialla, millaisesta asemasta ja millaisesta näkökulmasta tarinat tulevat kerrotuiksi.

Tuleeko biisin naishahmo esineellistetyksi, vai määritteleekö hän itse oman seksuaalisuutensa? Onko hän passiivinen katselun kohde, vai aktiivisesti omaa nautintoaan ajava toimija? Onko hänet asetettu välineeksi palvelemaan miehen mielihaluja, vai raivaako hän ilman häpeää tilaa omalle maksimaaliselle mielihyvälleen?

Bämä vastaa huolettomalla kujeilulla kaikille niille, jotka väheksyvät näiden vastakkainasettelujen merkitystä. Totisen paasaamisen sijaan pointit tehdään selviksi mielikuvituksellisen leikittelyn kautta. Esimerkiksi Bämäbiili-biisissä perinteinen maskuliinisuutta sykkivä Lepakkomiehen auto muuntautuu queernaisten kostean kehrääväksi pesäkkeeksi, jonka stereoista pauhaa t.A.T.u. Sillä bämähän saa, mitä bämä haluaa.

”Mietittiin, miltä teemat, joita on yleensä totuttu kuulemaan miesräppäreiden suusta kuulostaa meidän vetämänä”, Bämä kertoo. Kuva: Ira Aaltonen

Mittavin instituutioon kohdistuva uudelleenkehystys tapahtuu kuitenkin Jumala on muija -kappaleessa, jossa naisvihan tyypillisiä ilmenemismuotoja ravistellaan perustuksia myöten naisen koko historiaa apuna käyttäen. Kappale hyödyntää uskonnollista kuvastoa murtaessaan muun muassa juuri uskonnon varjolla naiselle asetettuja loputtoman ristiriitaisia vaatimuksia. Nainen on kautta aikojen vangittu tiukkojen raamien sisälle syyllistämisen ja häpäisemisen taktiikoilla, mutta Jumala on muija nappaa kiinni synnillisyyteen ja pyöräyttää sen edukseen.

Kappaleen vierailija Marja-Sisko Aalto tunnetaan Suomen ensimmäisenä avoimen transsukupuolisena pappina. Hän kertoo osallistuneensa kappaleeseen auttaakseen ihmisiä ymmärtämään sukupuolen moninaisuuden kirjoa.

”Joskus tarvitaan myös kärjistävää esittämistapaa, koska se auttaa herättämään uutta ajattelua, keskustelua ja toivon mukaan myös asenteiden muuttumista suvaitsevan lähimmäisenrakkauden suuntaan”, Aalto sanoo tiedotteessa.

Bämä luonnehtii debyyttiään feministiseksi vallankumoukseksi, mitä se teemoiltaan ja kukkealta asenteeltaan monin osin onkin. Jumala on muija antaa lupaavaa viestiä siitä, että yhtye ei ole pelkkä yhden tempun bämä, vaan sen juurista voi versoa jotain alkuperäisen sanoman julistamistakin runsaampaa.

Bämä juhlistaa ep:n julkaisua Helsingin Kuudennella Linjalla perjantaina 26. huhtikuuta.

Lisää luettavaa