Asia kunnossa: Pari sataa vuotta vanha bändi, jossa on tuhansia jäseniä – mystinen Goat antoi haastattelun

Goat -yhtyeen Goatman antoi The Guardianin Kate Mossmanille toden ja mielikuvituksen rajoilla häilyvän sekavan haastattelun.

Suomessakin Flowssa vuonna 2013 vieraillut ruotsalainen Goat on tarkka nimettömänä ja kasvottomana pysymisestään. Yhtyeen päämies Goatman suostui The Guardianin Kate Mossmanin haastateltavaksi kasvotusten ilman esiintymisasua tai naamiota.

Haastattelu suoritettiin Lontoon satavuotiaan The Coronet -teatterin rappukäytävässä artistin nojaillessa seinään kalja kädessä vaivaantuneen näköisenä.

Yhtyeen jäsenet ovat kotoisin Göteborgista ja väitetysti myös Ruotsin Lapista, 529 asukkaan Korpilombolon kylästä. Goatmanin mukaan pieni kylä oli paras mahdollinen paikka elää, siellä iloittiin aina. Psykedeeliset etnoilijat ovatkin soittaneet lapsesta asti musiikkia yhdessä kyläyhteisön perinteiden mukaisesti.

Johtohahmon itse kertoman tarinan mukaan kylään saapui muinoin noitatohtori, jonka myötä kylässä vallitsi vahva voodookulttuuri. Ristiretkeläiset tuhosivat kylän, ja paenneet kyläläiset kirosivat paikan.

Nykyisin hän sanoo asuvansa siellä vain kesäisin, ja laskettelee tarinaa asuvansa lopun vuodesta Miamissa rullaluistellen, meressä uiden ja kommuunin perustamista suunnitellen.

Aiemmin Goatin kerrottiin olevan jo 40 vuotta vanha monesti uudelleensyntynyt shamaaniyhteisö, mutta tällä kertaa Goatman tarkentaa sen olleen olemassa pari sataa vuotta. Nykyiset jäsenet perivät manttelin esi-isien tapaisilta hahmoiltaan noin neljä vuotta sitten, kun he julkaisivat ensialbuminsa World Music.

”He olivat kuin me, mutta he pukeutuivat eri tavalla ja söivät erilaisia ruokia, enimmäkseen haikaraa. Tarkoitan silakkaa. Ja perunoita. Ja hilloa, paljon hilloa. Heidän soittimensa olivat samoja, mutta ilman sähköä”, selventää Goatman.

Virallisesti seitsemän jäsenen kollektiivissa on Goatmanin mukaan 2 500 jäsentä. Hänen mukaansa kuka tahansa voi olla jäsen, eikä se vaadi minkäänlaista opettelua tai taitoja. Tarvitsee vain tehdä musiikkia naamion takana.

Goatin jäsenten esiintyessään käyttämät naamiot ovat käteviä, kertoo Goatman. Hän voi pitää vapaaillan tuuraajan soittaessa keikan ja kukaan ei voi tietää eroa.

Jos naamio sattuisi tippumaan kesken keikan, se tulisi olemaan viimeinen esiintyminen ja yhtyeen toiminta loppuisi. Goatman kertoo pelaavansa vaarallista peliä, sillä naamiot ovat hyvin löyhästi kiinni esiintyjien päässä.

Lokakuussa ilmestynyt kolmas albumi Requiem on Goatmanin mielestä yhtyeen paras tähän mennessä, koska se on pitempi, kuin aiemmat levyt.

Goatman yhtyeineen karttelee julkisuutta, ja on selvää, että haastattelujen antaminenkaan ei ole miehen lempipuuhaa. Mossmanin kysyessä, mitä Goatman sitten ajattelee keikoilla esiintymisestä, tämä avaa näkökulmaansa:

”Se ei ole julkisuutta, se on esiintymistä. Se on musiikin tekemistä, yhteyden luomista ihmisiin. Se on erilaista.”