Haastattelussa Palefacen kanssa levyn tehnyt Matre: ”Hiphop on mahdottoman muuttamista mahdolliseksi”

09.03.2013

Yhdysvaltalaisräppäri Matre kertoi meille Paleface-yhteistyön hedelmistä ja taustoista. Mies innostui haastattelussa myös kommentoimaan laajemmin koko maailmaa kohtaavia haasteita ja esimerkiksi nykyaikaisen rahajärjestelmän valtaa ja ongelmia.

Teksti: Jari Setälä, kuva: Tomi Vesaharju

Palefacen ja Matren yhteisalbumi Food for the Gods julkaistiin helmikuussa.

Los Angelesista kotoisin oleva Matre on julkaissut kuusi studioalbumia vuodesta 1999 alkaen. Matren biiseillä on kuultu vierailijoina muun muassa Prince Po’ta ja Key Koolia ja hän on esiintynyt lavalla esimerkiksi Public Enemyn ja Black Eyed Peasin kanssa. Matre myös kuuluu kotikaupunkinsa LA2TheBay-hiphopkollektiiviin.

Miksi mies päätti tulla Los Angelesista Suomeen saakka ja tehdä albumin Palefacen kanssa? Jututimme Matrea Food for the Gods -levyn taustoista ja tekoprosessista.

Haastattelun jälkeen näet listan Matren ja Palefacen tulevista Suomen-keikoista.

Kuinka ajatus yhteistyöstä Palefacen kanssa syntyi ja mikä veti sinua puoleensa koko ideassa?

”Yhteistyömme sai alkunsa odottamattomasta tapaamisesta. Törmäsin tuottaja Sonjay Beatsiin keikallani Helsingissä viime vappuna. Vaihdoimme yhteystietoja ja sovimme pitävämme yhteyttä jatkossa. Mainitsin Sonjaylle, että olin kiinnostunut Palefacen musiikista ja haluaisin tavata hänet. Pari viikkoa myöhemmin kokoonnuimme sitten kaikki yhteen Sonjayn studiolle. Tulimme niin hyvin juttuun, että sovimme tapaavamme uudelleen. Tämä kierre toistui sen jälkeen useasti, ja yhtäkkiä meillä alkoi olemaan kokonaisia biisejä, sen jälkeen 12-tuumainen vinyylijulkaisu ja lopulta ep. Edellisenä iltana ennen lähtöäni takaisin Yhdysvaltoihin, päätimme tehdä kokonaisen albumin.”

Kuinka hyvin tunsit Palefacen musiikkia ennen yhteistyötänne?

”Olin kuullut Palefacesta ystäviltäni Helsingissä. Olen käynyt Suomessa muutaman vuoden ajan ja työskennellyt erään kansainvälisen bändiprojektin kanssa, joten olen aina tuolloin pitänyt silmällä paikallista hiphop-skeneä. Palefacen musiikki kiinnitti huomioni ja havaitsin, että hänellä on musiikissaan samanlaisia ideoita ja vaikutteita kuin minullakin.”

Oletko tutustunut muiden suomalaisten hiphop-artistien musiikkiin?

”Kyllä, ehdottomasti. Paleface ja Sonjay ovat tehneet hyvää työtä perehdyttääkseen minut paikalliseen skeneen, sen historiaan ja uusiin lupaaviin artisteihin. Food for the Gods -levyn biisillä Sacred Order of the Pen vierailee kolmetoista suomalaista mc:tä, joten tutustuin senkin kautta moneen artistiin. Hiphop on kansainvälinen kulttuuri ja jokaisella maalla on omanlainen makunsa ja vaikuteympäristönsä. On ollut hienoa päästä työskentelemään suomalaisten muusikkojen kanssa ja odotankin innolla, että pääsen esittelemään heidän musiikkiaan ihmisille kotonani Yhdysvalloissa.”

Teette Palefacen kanssa lukuisia keikkoja Suomessa kevään aikana. Millaisia odotuksia sinulla on Suomen-keikkojen suhteen?

”Olen totta kai innoissani. Musiikissamme on tietynlainen energia, joka pääsee todella oikeuksiinsa vasta keikoilla elävän yleisön edessä. Odotan keikkoja myös luovassa mielessä, sillä nyt kun tunnen Palefacen hyvin, tiedän pystyväni viemään yhteistyömme vielä paremmalle tasolle keikkatilanteissa.”

Miten olet viihtynyt aiemmilla keikkareissuillasi Suomessa? Onko suomalaisen yleisön ja esimerkiksi losangelesilaisen yleisön välillä eroavaisuuksia rap-keikoilla?

”Olen todella nauttinut aikaisemmista käynneistäni Suomessa. Olen tavannut paljon kiinnostavia ihmisiä ja tunnen yhteenkuuluvuutta Suomen ja suomalaisten kanssa. Yleisöjen välillä saattaa olla eroja verrattuna Los Angelesiin, koska molemmilla kaupunkeilla on tietenkin erilainen ilmapiirinsä. Yleisesti ottaen ihmiset tulevat kuitenkin keikoille pitääkseen hauskaa, ja kun kokoonnumme yhteen sellaisessa mielentilassa, tunnelma tuntuu hyvin samanlaiselta.”

Food for the Gods -albumilla tuntuu olevan monipuolinen yhdistelmä erilaisia vaikutteita aina afrobeatista electroon. Mitkä olivat keskeisimmät vaikuttimet, joista ammensitte inspiraatiota?

”Paleface ja minä olemme molemmat kiinnostuneita monista erilaisista musiikkityyleistä eri puolilta maailmaa. Tehdessämme albumia nämä vaikutteet tuntuivat soljuvan musiikkiin aika luonnollisesti, eräänlaisena lumipalloefektinä. Toimme mukaan paljon muusikkoja erilaisista musiikkitaustoista, kuten tansanialaisen laulaja-kitaristi Ashimban sekä perkussionisti Abdissa ”Mamba” Assefan. Levyä tehdessämme tapahtui monia sellaisia hetkiä, jolloin katsoimme toisiamme epäuskoisina ja ihmettelimme: ’Mitä hittoa oikein tapahtuu?!’ Albumi tuntui vain liikkuvan koko ajan entistä inspiroivampiin ja monipuolisempiin suuntiin. Olemme todella onnekkaita, että saimme levylle niin kansainvälisen sekoituksen erilaisia tyylejä ja ääniä. ”

Mitkä ovat omia suosikkibiisejäsi albumilta ja miksi?

”Tiettyinä aikoina olen pitänyt tietyistä biiseistä enemmän ja joillakin biiseillä on oma erityinen merkitys juuri minulle. Yksi tällainen biisi on Power, joka käsittelee rahaa, sen valtaa ja tapoja kuinka voisimme muuttaa sen merkitystä. Biisin taustalla on ajatus, että raha on vain tietynlainen sosiaalinen sopimus, jossa olemme antaneet seteleille ja kolikoille ja sitä kautta koko rahajärjestelmälle keskenämme tietyn merkityksen. ”Valta” ja ”voima”, josta puhumme biisillä, tarkoittavat sitä, että meillä on mahdollisuus luoda uudenlainen sopimus. Maailmassa on jo sellaisia yhteisöjä, jotka ovat luoneet vaihtoehtoisia valuuttoja ja rahan erilaisia muotoja, jotka todella palvelevat ihmisten aitoja tarpeita. Halusimme nostaa esille muutamia esimerkkejä tällaisista vaihtoehtoista, minkä vuoksi biisin lopussa mainitsemme muun muassa Berskhares-valuutan Yhdysvaltojen Berkshirestä sekä Chiemgauer-valuutan Bavarian osavaltiosta Saksasta.”

Millainen Food for the Gods -albumin sävellysprosessi oli? Heittelittekö toisillenne erilaisia valmiita ideoita vai kokoonnuitteko esimerkiksi yhteen huoneeseen ja vain improvisoitte?

”Sävellysprosessi rakentui dialogin ympärille. Istuimme Palefacen kanssa alas kirjoittamaan ja kokeilimme erilaisia juttuja studiossa. Koko prosessi oli hyvin mielenkiintoinen, ja ilmassa oli koko ajan tunne siitä, että olimme luomassa jotakin, millaista kumpikaan meistä ei ollut tehnyt aiemmin. Mielestäni tämä dialogi auttoi meitä rakentamaan albumin, jossa räppääminen vuoronperään suomeksi ja englanniksi yhdistyy luontevasti esimerkiksi etno-rytmeihin ja erilaisiin uniikkeihin äänimaisemiin.”

Mikä oli parasta Palefacen kanssa työskentelemisessä? Haluaisitko tehdä hänen kanssaan uusia projekteja myös jatkossa?

”Olemme molemmat todella inspiroituneita hiphopin ja koko maailman tulevaisuudesta. Tämä yhteinen innostus teki yhteistyöstä helppoa. Ymmärrämme molemmat, miten planeettamme on radikaalisti muuttumassa, ja tunnemme olevamme sitoutuneita tekemään asioita uusilla tavoilla. Maailma tarvitsee uudenlaisia ajattelutapoja koulutuksen, politiikan, lääketieteen, ravinnon ja ihmisten asenteiden suhteen. Vanhat ja totutut menettelytavat ovat kaatumassa melkeinpä jokaisella elämän osa-alueella, mikä antaa mahdollisuuden luoda uusia, oikeudenmukaisempia ja terveellisempiä ratkaisuja.

Saavuttaaksemme nämä ratkaisut, meidän täytyy uskaltaa toimia rohkeasti intuitiomme pohjalta silloinkin, kun joku asia tuntuu mahdottomalta. Koko ajatus hiphopin taustalla kiteytyy mahdottoman muuttamiseen mahdolliseksi. Sen on tarkoitus herättää ihmiset ymmärtämään, että me voimme kaikki vaikuttaa asioihin. Toivomme, että tämä albumi inspiroi ihmisiä löytämään itsestään luovan puolen ja toimimaan intuitiivisesti sen pohjalta. Me kaikki tarvitsemme luovia tekoja luodaksemme jotakin aivan uutta.

Paleface ja minä olemme kollegoja tässä työssä. Uskon, että tulemme työskentelemään yhdessä tulevaisuudessa vielä monilla eri tavoin ja odotan innolla, mitä tuleman pitää.”

Palefacen ja Matren kevään keikkapäivät:

16.3. Lutakko, Jyväskylä
22.3. Piste, Ruka
23.3. Tivoli, Rovaniemi
24.3. Hullu Poro Areena, Levi
6.4. Sinilinn, Tallinna (Tallinn Music Week)
10.4. YO-Talo, Tampere
11.4. Henry’s Pub, Kuopio
20.4. Klubi, Turku
19.4. Bar 54, Forssa
27.4. Morgan Kane, Mänttä

Lisää luettavaa