Kolumni: Spotifyn julkaisemat vuosikatsaukset tekevät meistä parempia musiikin kuluttajia

Somessa leviävät kuuntelukoosteet tarjoavat arvokasta tietoa siitä, millaista musiikkia kuuntelemme ja kuka sitä tekee.

Viime viikolla sosiaalinen media täyttyi tilastoista, kun Spotify julkaisi jo perinteeksi muodostuneen vuosikatsauksensa. Käyttäjille tarjottiin statistiikkaa siitä, mille he ovat korviaan kuluneen vuoden aikana lotkauttaneet.

Spotify kertoi käyttäjiensä vuoden soitetuimmat artistit ja biisit, minkä lisäksi he saivat tietää monestako maasta musiikkia tuli kuunneltua ja montako minuuttia siihen meni.

Nämä tilastot Spotify tarjosi mobiilikäyttiksessä niin helposti ja kivan visuaalisesti, että olisi tuntunut suorastaan hölmöltä olla jakamatta niitä omaan Instagram Storyyn.

Koko viime viikon tuntuikin taas siltä, ettei maailmaan mahdu muita musiikin suoratoistopalveluita kuin Spotify. Vuonna 2008 toimintansa käynnistänyt ruotsalaispalvelu on onnistunut brändäämään itsensä musiikin oletusalustaksi.

Luvut tukevat toistaiseksi väitettä. Vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla Spotifyn maailmanlaajuinen markkinaosuus oli 36 prosenttia, kun seuraavaksi suurin Apple Music jäi 19:ään prosenttiin. Amazon (12 %) ja Kiinan markkinoita dominoiva Tencent (8 %), josta Spotify omistaa yhdeksän prosenttia, laahasivat perässä.

Spotifyn tulevaisuus on tosiasiassa epävarma, ja lähimmät kilpailijat Apple sekä Amazon pystynevät panemaan lähivuosina kampoihin. Niillä on ylivertaiset resurssit ja laitteisto, kun taas Spotify on käytännössä yksi appi.

Somepelin Spotify kuitenkin osaa ja sillä se tekee itsestään kokoaan suuremman. Apple Musicin oma vuosikooste oli rajatumpi ja sen jakaminen kankeampaa. Siksi internet oli täynnä Spotifya huolimatta siitä, että Yhdysvalloissa Apple Music on tuoreimpien tilastojen mukaan yhä suosituin alusta.

Excel-niiloa ihmisten tilastointoilu tietenkin miellyttää. Ihanaa, että ihmisiä kiinnostavat luvut ja niiden väliset suhteet!

Ehkä ihmiset seuraavaksi siirtyvät Last.fm:n puolelle, josta saa oikeasti kuranttia, kaikki digitaaliset soittokanavat huomioivaa ja helposti erilaisiksi listoiksi taipuvaa dataa? Spotifyn vuosilistat kun generoituvat tammi- ja lokakuun välisistä soitoista. FKA Twigsin marraskuussa ilmestynyt Magdalene on yksi traagisista väliinputoajista.

Tilastokiinnostus tekee hyvää myös kuuntelun laadulle. Jokaisella meistä on omat turva-artistinsa, joita tulee vuoden aikana luukutettua tarpeettoman paljon – moi vaan, Lorde ja Sanni! – mutta avarakatseisuus on aina hyvästä. Siihen Spotify Wrapped kannustaa.

Osaamme vuosi vuodelta paremmin arvioida kulttuurimme rikkautta. Kysymme: Millainen sukupuolijakauma suosituilla musiikkifestivaaleilla on? Kuinka harvoin Oscareissa palkitaan ei-valkoisia? Kuinka huolissaan pitäisi olla Nelosen ylivallasta Suomen musiikkialalla?

Kuuntelemieni artistien sukupuolijakoon olen kiinnittänyt huomiota jo vuosia. Olen tietoinen siitä, että vaikka popitan paljon naispuolisia muusikoita, he ovat lähes poikkeuksetta laulavia sooloartisteja. Bändejä ja instrumentalisteja dominoivat miehet.

Tämän vuoden Spotify Wrapped alleviivasi jakoa, kun listoillani olivat rinnan Carly Rae Jepsen ja Chisu sekä Nicholas Britell ja The 1975.

Yksi Spotifyn tilasto pysäytti. Vuosikoonnin mukaan olen kuunnellut musiikkia 33 eri maasta.

Se on kamalan vähän. Maailmassa on 195 Suomen tunnistamaa itsenäistä valtiota. Millaistahan musiikkia lopuissa 162:ssa tehdään? Ei aavistustakaan. Mutta otetaanpa selvää.

Olkoon haasteen nimi vaikka #MusicFromAllCountries, tai jotain vastaavaa. Idea on kuunnella vuoden 2020 aikana musiikkia kaikista maailman maista.

Saa osallistua!