”Olen menettänyt ihmissuhteita, paljon unta ja oppitunteja” – Haastattelussa 1ilmari, joka teki yhteistyötä jenkkiräppärin kanssa jo 14-vuotiaana

1ilmari on nouseva nimi.

Rumban juttusarjassa nostetaan esiin nousevia ja potentiaalisia nimiä. Jutussa käydään läpi paitsi artistin suhtautumista musiikkiin, myös sitä miten artistin polulle ikinä päädyttiin. Edellisessä osassa oli Molly Mae, sen löydät täältä.

Tällä kertaa vuorossa on tuottaja 1ilmari, jonka tuotantoa on voinut kuulla esimerkiksi Melon ja Iben kappaleilla. Suunta hänellä on myös ulkomaille ja vasta 18-vuotias tekijä onkin päässyt sillä saralla pitkälle.

Rumballe hän kertoo miten on päätynyt siihen, missä on nyt. Mukana myös näytteitä hänen tuotannostaan. Tuotantoa on tulossa rutkasti lisää, sillä hän on tehnyt kustannussopimuksen Skorpionin kanssa. Häntä kannattaa siis pitää silmällä.


Mikä soi napeissa just nyt?
Lil Babyn ja Lil Durkin albumi The Voice Of The Heroes on soinut siitä asti, kun se droppasi. Durk on soinut mun luurista jo vuodesta 2015 asti. Baby ja Durk tekee tosi omalaatuista musaa ja kyseisellä albumilla oli sairaita tuottajia, joista pakko shouttaa Dannya.”

Mist sä tuut?
”Oon Ilmari ja oon aina asunut Helsingissä. Opiskelen lukiossa, mutta musiikki on viimeaikoina tullut koulun edelle. En osaa sanoa, miten pääsin tänne. Oon vaan tehnyt oikeita moveja ja luottanut mun tiimiin ja omaan visioon.”

Silloin tajusin, että haluan tuottajaksi.
”Oon aina halunnut olla erilainen ja tiesin aina, että kuulun luovalle alalle.”

”Päädyin tekemään mutsin koneella biittejä 13-vuotiaana, kun mun frendi Rasmus näytti mulle sen tekemän biitin Garagebandillä ja tajusin, että musa on se juttu. Musiikki on jotain, johon oon aina jaksanut pistää vaivaa.”

Musiikillinen esikuvasi?
”En osaa sanoa, onko mulla esikuvaa. Oon aina tehnyt omaa juttua ja koittanut olla mahdollisimman omaperänen, kun voi olla. Jos pitää namedroppaa joku, jolta oon ottanut hieman vaikutteita, niin pakko mainita Outtatown Tobias.”

Supervoimasi?
”Erotun monella tavalla. Tuon jenkeistä tuttua hyperpop.jp-soundia (toim.huom.tuottajaryhmä).”

Jos nyt kuulisit tuotantoasi ensimmäistä kertaa, niin mihin siinä rakastuisit?
”Rakastuisin mun melodioihin ja varsinkin mun leadeihin.”

1ilmari?
”Laatu tulee minulle aina ensimmäisenä, lähetän yleensä loopin jopa viidelle eri tuottajalle ja valitsen parhaimman. Esimerkiksi Melon Aha, okei -biisin biittistä on varmaan kuusi eri versiota Playboi Cartin tuottajista 4Evaan.”

Kansainvälisyys?
”Ikäni ei ole ikinä tullut töitteni eteen. Oon tehnyt jenkkien kanssa musaa ihan junnusta asti, joten yhteydenotto ei ole ikinä ollut ongelma.”

”Ensimmäinen iso jenkkiartisti, joka vastasi mulle oli varmaan Lil Skies joskus 2018. Olin noin 14-vuotias ja Skiesin eka hitti biisi Red Roses oli just dropannut.”

”Siitä asti, mulla on ollut itsevarmuutta koodata kansainvälisiä staroja.”

”Hommat lähti sujumaan noihin aikoihin. Jo 14-vuotiaana olin lähetellyt biittejä henkilökohtaisesti Zillakamille, sekä Sosmulalle ja noitten äijien kautta tutustuin Cameronaziin ja tehtiin biisi tai pari.”

Suomi?
”Tutustuin Ibeen ja Meloon Skorpionin kautta, jonka hyvä ystäväni Rasmus näytti minulle, shoutout sbys.”

”Tapasin Iben Perkele!-levyjulkkarien aikana, mutta oltiin oltu jo koodeissa vähän ennen, kun sainasin, mutta sainaaminen oli silti jo tiedossa. Lähetin ekan (biitti)packin ja loppu onkin historiaa.”

”Melon tapasin kunnolla kun mentiin studiolle ekaa kertaa. Ensimmäinen Suomi julkaisuni oli Melon Aha, okei ja toinen Iben biisi Tunteet. Mielestäni Aha, okei edustaa enemmän niin sanottua ’rokkistara’ puoltani, kun taas “unteet tuo enemmän ’tunteellista taiteilijapuoltani’.

Uhraukset
”Oon elänyt suht normielämää, mutta olen uhrannut paljon urani eteen. Olen menettänyt ihmissuhteita, paljon unta ja oppitunteja.”