Perjantain Flow-tärpit: viihdesoulia, shoegaze-paluu ja minimalismin kaksi sukupolvea

Mikael Mattila antaa kolme vinkkiä Flow-festivaalin avauspäivän ohjelmasta.

09.08.2018

Hetkinen, Flow-festivaali alkaa jo huomenna! Joko ohjelma on opeteltu ulkoa, sovellukset asennettu ja vaateparsi mintissä? Ojennamme käden kaikille teille, joilla valmistelut ovat vielä hieman vaiheessa.

Rumban Flow-delegaatio antaa tärppinsä jakoon, kolme per päivä, isoimmilta estradeilta maanalaiseen menoon. Aloitetaan avauspäivän, perjantain ohjelmasta.

Ms. Lauryn Hill
Perjantai 10.8. klo 22.45 Main Stage

Ysäri-r’n’b:n klassikkonimi kiertää tänä vuonna juhlistaen merkkiteoksensa The Miseducation of Lauryn Hillin 20 vuoden ikää. Hän edustaa festivaalin takuuvarmaa Pori Jazz -osastoa, mutta koska porilaiset pelasivat Hill-korttinsa viimeksi vuonna 2016, on juhlakiertuekeikan vetovastuu langennut Flow’lle. Hyvä niin.

Tämänkertaisesta Suomen-visiitistä tekee kiinnostavan paitsi klassikkolevyn resitointi, myös kiertuetta koskeneet sekavat vaiheet: heinäkuun lopulla Hillin uutisoitiin peruneen kourallisen Amerikan-keikkojaan perinteisistä ”tuotantoteknisistä syistä”. Peruuntuneiden listalla oli myös pari Flow’ta seuraavaa esiintymistä. Artistin omilla nettisivuilla Flow kuitenkin edelleen keikkuu, joten festivaali saanee pitää oikeutensa ylpeillä kiertueen ainoalla Euroopan-buukkauksella.

Juhlakiertueella lavalla on nähty liuta tuoreita ja vähemmän tuoreita vierailijoita SZAsta Busta Rhymesiin, joita tuskin ex-Fugees-keulakuvan pistokeikalla nähdään. Perjantain viimeinen päälavaslotti on Hillin kaltaiselle nostalgia-aktille haastava, mutta kenties ensimmäisenä festari-iltana kannattaakin ottaa vähän iisimmin. Sitä tarkoitusta ison bändin viihdesoul palvelee varmasti hyvin.

Joensuu 1685
Perjantai 10.8. klo 0.00 Seat Black Tent

Mikko Joensuun hurmoshenkiset soolokonsertit parina viime vuonna ovat olleet Flow’lle takuuvarmoja kotimaan-buukkauksia, ja kuin tilauksesta festivaali on järjestänyt Joensuu-johdannaista puuhaa myös tälle vuodelle. Joensuu 1685:n kymmenen vuotta sitten julkaistu nimetön ja ainokainen albumi jäi elämään poikkeuksellisena voimannäyttönä, jonka maine tietenkin kasvoi korkoa sen myötä, kun bändi vaipui vuosikymmenen alussa olemattomiin ja sulautui Siinaihin sekä Joensuun hengästyttävän hehkutettuun soolouraan.

Tuntuu siis tarkoin harkitulta peliliikkeeltä, että Jeesusta tuomiokirkon kokoisella shoegaze-pauhullaan ylistänyt kolmen Joensuun trio palaa juuri tällä hetkellä ja juuri Flow’hun. Yhtye ilmoitti keväällä paluustaan tyylilleen uskollisesti urkujen säestämänä, joten todennäköisen klubikiertueen aikataulut ilmoitettaneen heti elokuun lopulla. Flow’ssa bändi kannattaa kuitenkin nähdä, koska onhan nämä paluut hieno kokea ensimmäisten joukossa.

Terry Riley & Gyan Riley
Perjantai 10.8. klo 18.15 The Other Sound

Minimalismi lienee popnörtin suosikki kaikista klassisen musiikin tyylilajeista, koska se on vaikuttanut popmusiikkiin kaikkein eniten. Jos Steve Reich on ensimmäinen kaikkien muistama nimi, on Terry Riley sitten toinen. Yli 80-vuotias Riley muistettaneen ensisijaisesti teoksestaan In C, jota toisinaan versioinaan myös Suomessa kaikenlaisissa underground-musiikin tilaisuuksissa. Suomessa Riley kävi viimeksi vuonna 1963 toteuttamassa happening-esityksen Street Piece yhdessä Henrik Otto Donnerin kanssa. Tyylilajiinsa nähden buukkaus on yksi tämän vuoden merkittävimpiä.

Flow’ssa Riley esiintyy poikansa Gyanin kanssa flyygeli-kitara-duona. Tuoreiden keikkataltiointien perusteella kitaristi Gyan ei selvästikään ole vain iäkkään isänsä esiliina, vaan esityksissä on soittanut kaksi tasavahvaa ja ja toistensa taitoja kantavaa muusikkoa. Musiikillisesti Riley-Riley-duo on kaukana Terryn vuosikausia hellimästä intialaisvaikutteisesta soundista, ja enemmän ilmaisu edustaa amerikkalaista, nuottihelminauhana pulppuavaa harmonisesti tiheää virtaa.

Lisää luettavaa